Profesor UKM Tidak Bermutu!

Oleh: Tukang Tonyoh

Semalam saya telah menghadiri Ceramah “30 Tahun Revolusi Islam Iran: Mengilhamkan Harapan, Gagal Mencipta Masa Depan.” Ceramah tersebut disampaikan oleh Prof. Madya Dr. Kamaruzzaman Yusoff di Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi. Beliau juga merupakan Pensyarah di Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM. Manakala kepakaran yang didakwa oleh beliau ialah dalam Asia Barat Moden (sudah tentu termasuk Iran!) serta Sejarah dan Peradaban Islam.

Tajuk ceramah yang dikemukakannya memang sangat menarik, biarpun hampir setengah jam yang pertama masa telah dihabiskan untuk menonton video klip al-Jazeera. Di samping itu, beliau turut menerangkan latar negara Iran dengan menggunakan sumber-sumber internet, termasuklah sumber Wikipedia. Lebih mencengangkan, tajuk yang dikemukakannya jelas mengambarkan betapa Revolusi Irantelah gagal. Namun, dalam waktu yang sama, beliau tidaklah menafikan ada sisi-sisi yang lain pada revolusi tersebut yang mengilhamkan harapan.

Harapan tersebut beliau sandarkan kepada kejayaan Revolusi Iran yang memberi inspirasi kepada gerakan-gerakan Islam di banyak tempat di dunia. Walau bagaimanapun, beliau mengakhiri ceramahnya dengan membuat kesimpulan, bahawa Revolusi Iran memang gagal mencipta masa depan!

Hujah-hujah beliau ialah, pertama, dari pertemuan beliau dengan pelajar-pelajar Iran di Malaysia, beliau melihat pelajar-pelajar tersebut tidak senang dengan dasar-dasar Iran. Selain daripada itu, beliau turut menyaksikan kebebasan wanita Iran amat tersekat. Sambil menayangkan buku Lolita in Tehran, beliau menyatakan buku tersebut terang menceritakan betapa tersekatnya wanita Iran.

Sebenarnya, kesemua hujah-hujahnya itu amatlah memalukan! Sebagai seorang professor, beliau tidak sepatutnya menggunakan sumber-sumber kedua atau ketiga dalam menganalisa 30 tahun Revolusi Iran. Bagi melayakkannya untuk bercakap tentang Iran, beliau sepatutnya menganalisa hujah-hujah daripada buku-buku yang lebih khusus tentang iran. Ini termasuklah buku-buku Fouad Ajami, Vali Nasr, Hamid Dabashi, Abdol Karim Sorouh, Hamid Algar, dll. Tetapi, beliau hanya menggunakan hujah-hujah dari Wikipedia, internet, dan novel. Apatah ini mutu seorang profesor UKM?

Kedua, kita tidaklah mengharapkan beliau mengemukakan suatu analisa yang asli, walaupun itu yang sepatutnya dilakukan oleh seseorang yang bertaraf professor! Tapi, kalau analisa-analisa pemikir terkenal dalam bidang Iran pun tidak dapat diulasnya, maka apa kredibilitinya untuk bercakap soal kegagalan Iran selama 30 tahun? Apakah beliau layak bercakap soal Iran hanya semata kerana telah bertemu dengan pelajar-pelajar Iran di Malaysia, dan hanya semata kerana telah pergi ke Iran beberapa kali? Soalnya, apakah beliau telah menulis sebuah jurnal tentang Iran di peringkat antarabangsa? Kalau belum, lebih baik diam dan pergi belajar lagi!

Ketiga, analisa-analisa yang sepatutnya beliau lakukan ialah mengupas persoalan-persoalan yang mendasar. Ini termasuklah soal ekonomi, sosial dan politik. Beliau sekadar menyentuh sedikit soal sosial menerusi kebebasan wanita. Tapi itupun tidak memadai. Beliau hanya bercakap dari suara Azar Nafisi, pengarang Lolita in Tehran, tapi tidak bercakap dari suara yang bertentangan dengan Azar Nafisi. Mengapa beliau tidak mematahkan hujah-hujah dari pendekar agamawan Iran tentang wanita? Mengapa tidak patahkan hujah-hujah Murtadha Muthahhari dalam buku Hijab, The Rights of Women in Islam atau hujah-hujah Ali Shariati dalam Fatima is Fatima, atau hujah-hujah Javad Amuli dalam Woman, Mirror of God’s Jamal and Jalal?

Bahkan, kegagalan Iran untuk membangunkan ekonomi yang mampan juga seharusnya diulasnya dengan lebih mendalam. Tapi, itu tidak dilakukan, meskipun sudah 30 tahun Iran berseorangan menghadapi sekatan ekonomi dari barat! Begitu juga dengan perkembangan politik Iran, perlawanan antara konservatisme lawan reformisme. Itu pun tidak diulasnya dengan terperinci. Sebagai seorang ahli akademik, beliau sepatutnya menunjukkan bagaimana sikap politik rakyat Iran dan arah-arah kecenderungannya! Apa kesan dari kehadiran Khatami ke pentas politik semula? Tapi, sayangnya, semua persoalan-persoalan itu gagal disentuhnya!

Kelima, beliau telah menyimpulkan tentang kegagalan revolusi Iran. Pada beliau, Iran telah gagal mencipta masa depan. Soalnya, bagaimana beliau boleh berkata bahawa masa depan Iran gagal? Apa piawainya? Apakah beliau sudah tahu masa depan Iran? Malahan, kesimpulan beliau ini juga bercanggah dengan beberapa kejayaan yang ditunjukkan oleh Iran dalam sains dan teknologi. Iran hari ini, percaya atau tidak, sudah lebih maju dari Malaysia dari sudut sains dan teknologi. Itu semua Iran dapat capai tanpa melalui PPSMI, dan tanpa di mana pensyarah mereka ada piawai KPI, dan tanpa perlu disekat kebebasan mahasiswanya untuk berbicara! Jadi, di mana gagalnya masa depan Iran? Adakah kita mahu kata Iran gagal dengan membawa hujah-hujah Wikipedia lagi?

Jadi, saya melihat, kalau beginilah mutu para professor kita, maka eloklah mereka membuat ulangkaji pelajaran. Ilmu mereka tak sampai. Barangkali UKM sepatutnya menghantar para professor seperti ini sekali lagi untuk membuat PhD. Untuk Prof. Madya Dr. Kamaruzaman Yusoff, kalau boleh, buatlah PhD di Universiti Tehran, dan terus menguasai Bahasa Farsi dengan fasehnya, serta pulang untuk menyampaikan semula ceramah, “30 Tahun Revolusi Islam Iran: Mengilhamkan Harapan, Gagal Mencipta Masa Depan.” Sebab, nampaknya satu PhD–misalnya dari University of Edinburgh, UK–saja tidak cukup untuk memandaikan para professor-profesor kita!

117 Responses

  1. woit, bukan ini profesor budak2 diskopi? apalah bangang budak2 diskopi belajar dengan profesor miang macam nih! hahaha!

  2. tak baik kutuk profesor sendiri… tak berkat..

  3. kah kah kah…sejak bila budak diskopi tau minta keberkatan…kah kah kah

  4. aku rasa tulisan ini adalah kaedah terbaik untuk mengkritik kertas kerja – kertas kerja yang hampeh. persoalannya mengapa boleh ada pembentangan yang sebegini hampeh oleh seorang Prof?
    ada baiknya kita mengurangkan kah..kah..kah.. kita dan mula memikirkan dengan serius fenomena penghampehan ahli akedemik kita ini. sebab pada akhirnya yang belajar dengan mereka ini bukan aje tukang gelak tapi juga kawan – kawan yang tak gelak.yang tak paham, adakah kawan – kawan kita yang tak gelak ini akan baik mutu ilmunya? adakah ini baik untuk UKM?

    dan harus di ingat, wabak hampeh ini bukan kecil, nama pon wabak..! kalau senarai nama – nama pensyrah UKM yang hampeh, pasti yang tinggal boleh kira dengan jari.

    tu yang kat UKM, kira antara yang terbaik kat Malaysia nie..
    kat Universiti Sintok plak macamane? Universiti Ini Tolong Melayu (UiTM) plak ?

  5. dey..ukm pon ada wabak camni ka!! ini budak ukm datg epy2 isap shisha igt takda masalah..nape prof ukm wat reseach tak tny aku..aku jugak orang iran

  6. saya juga turut menghadiri pembentangan tersebut. apa yang saya dapati ialah terlalu banyak masa dihabiskan dengan menonton video yang diambil dari al-jazeera. dan kebanyakan ulasan yang diberikan oleh professor tersebut diambil dari sumber-sumber internet dan wikipedia.

    bagi saya bahan-bahan internet khususnya dari wikipedia hanya boleh digunakan sebagai sumber kasar sahaja. wikipedia tidak boleh digunakan sebagai sumber utama dalam pembentangan akademik kerana wikipedia tidak punya autoriti akademik dan penulis-penulisnya juga tidak diketahui siapa dan dari mana mereka datang serta apa credential mereka.

    begitu juga dengan kesahihan wikipedia boleh dipertikaikan memandangkan maklumat yang diletakkan dalam wikipedia adalah maklumat yang tidak diuji secara akdemik.

    membentangkan sesuatu topik atau isu dengan berpandukan sumber internet khususnya wikipedia untuk saya kurang boleh dipercayai berdasarkan sebab-sebab yang telah saya bentangkan di atas. adlah memalukan bagi seorang yang bergelar professor membentangkan kertas-kerjanya berpandukan sebahagian besar rujukannya dari wikipedia dan internet.

    kalau inilah taraf pembentangan seorang professor dari UKM, byangkanlah pula kualiti pembentangan studen UKM sendiri!

    • akum..

      well, i knw tht professor.. he’s one of my lect when i studied history.. i’m a UKM student and taking international relations (IR) here..

      1st of all, saya rasa x ptt nk judge suma lecturer UKM sama based on sorg lect je yg wat silap.. klau kate prof tuh salah, ade jgk prof lain yang sgt baik mutu pmbelajaran mereka smpai ke peringkat antarabangsa!

      contohnya, profesor IR sendiri spt Dr Arujunan, Dr Ravichandran, Mr Kuik Cheng-chwee, Prof Ruhanas, Dr Azizan, Datin Munirah – kesemua mereka merupakan prof yang bukan calang2! suma prof tersebut mempunyai jurnal yang dipublishkn sehingga ke peringkat antarabangsa dan turut di’quote’ oleh sarjana-sarjana hubungan antarabangsa.. Prof Zakaria, salah seorang bekas Prof UKM juga mempunyai karya yang di’quote’ oleh sarjana2 di peringkat antarabangsa..

      saya rasa, sekiranya anda seorang yang sgt hebat, anda xkan mudah mengatakan bahawa mutu pendidik di UKM adalah rendah hanya kerana kesalahan seorang prof sahaja. Saya yakin, prof di UKM adalah yang terbaik! kenapa saya katakan begitu? saya merupakan pelajar tahun akhir di UKM. Untuk hasil thesis saya, saya telah menjalankan temuduga ke atas ahli perniagaan, ahli politik yang berjaya! semuanya hasil didikan semua lecturer yang telah saya senaraikan di atas..

      bleh anda bayangkan pelajar tahun tiga seperti saya dapat menemuduga tokoh2 terkenal hanya untuk research thesis saya sahaja.. Nak tahu responden saya? saya telah menemuduga Tun Musa Hitam, Ambassador Nazirah, Tan Sri Jawhar Hassan, Tan Sri Hasmy Agam, dan akan menumuduga Tan Sri Fuzi, Tun Mahathir Mohammad, dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.. Semuanya kerana prof2 di UKM!

      sebelum grad lagi saya telah ditawarkan biasiswa menyambung pengajian ke China dan IDFR! mahupun tawaran kerja sebagai diplomat.. Jadi, adakah kamu semua layak untuk menghukum semua prof di UKM hanya kerana satu ceramah sahaja??
      mestikah anda menghukum bahawa mutu pelajar di UKM tidak berkualiti?

      TIDAK BUKAN? sebelum meletakkan sebarang judgement, pergi ke UKM dan lihat bagaimana prof d sana mengajar.. saya minta maaf bagi pihak prof kamaruzzaman sekiranya anda semua berpendapat bahawa beliau tidak layak menganalisis berdasarkan bahan internet.. saya sendiri membuat research tidak menggunakan bahan dari internet dan lect saya pun tidak membenarkan pelajarnya mengambil bahan dari internet kecuali dari ‘google scholar’ ataupun ‘google books’..
      jadi, saya rasa kesalahan itu memang di bahu prof itu sendiri.. maafkanlah beliau dan janganlah menghukum semua prof di UKM hanya kerana kesalahan seorg prof sahaja!

  7. lepas ni kita panggil profesor kayu sebagai profesor wiki pulak!

    woit, profesor wiki, esok nak bentang apa pulak? muahhahaha!

  8. uish…bebaik…ade bdak snggup minum air kaki die bai…prof wiki pn…wiki laa jgak…minum air kaki…giler laa…serius…lu tanye bdak2 kampus die…

  9. ape da diskopi ni

  10. poyo arr bdk diskopi nie.. degree xsiap lg nk bising

  11. hehehe, bon kelakar, hehehe!

  12. orang yang paling poyo sekali adalah orang yang buat presentation, buat assignment atau mengajar budak2 hanya dengan menggunakan copy paste dari internet…. saper-saper jer guner kaedah macam tu memang poyo tahap gaban!

  13. wei bon.. ko nilai thap ilmu pd sjil je ke…sptutny tulisn ni lg bukak mate ko ada dr tak tntu pndai..

  14. Saya, org yang ditonyoh, diturunkan darjat, diberi gelaran berbagai nama, dikata nista, dan berbagai lagi,
    dengan memaafkan segala kata-kata yg tidak baik terhadap saya,

    semoga Allah mengampunkan semua keletanjuran hamba Nya yg insaf dan bertaubat.
    segala baikd ari Allah, yg tidak betul dari diri saya

    Inilah tulisan pertama saya dan terakhir, saya mintak dijauhkan perasaan tidak baik terhadap org yg beriman, amin

    wassalam

  15. semoga Allah juga mengampuni dr kamaruzzaman yusoff yang telah membentangkan kertas yang tidak berkualiti beliau itu. semoga pembentangan yang tidak berkualiti oleh beliau itu tidak membodohkan lagi mahasiswa yang datang mendengarnya.

    semoga mahasiswa yang datang pada hari itu dapat mempelajari bahawa membentangkan kertas kerja akademik perlulah bersungguh-sungguh dengan penelitian yang rapi dengan merujuk buku-buku akademik yang lain dan bukan hanya copy n paste atau mengambil sumber-sumber dari internet, wikipedia dan novel semata-mata.

    semoga Allah mengampuni mereka yang cuba untuk membodoh-bodohkan mahasiswa.

    amin.

    wassalam

  16. apa ni kamarulzaman, aku kne kutuk gak..tapi kne ngku slh la..tak baik bodohkan student…

  17. Agus yusuf bin mat Arip

    ukm terbaik ker?
    unversiti ini tolonk melayu pon
    dapat gak aku jadi engineer kat kilang mat saleh.hehehe

  18. prof tak baik tipu orng prof.hehehe

  19. Saya ingin ingatkan kepada kamu, beradab sedikit dengan guru-guru kamu sendiri. Masih banyak perkara yang kamu semua perlu pelajari. Janga rasa besar diri dengan ilmu yang sedikit.
    Saya tahu kebanyakan kamu masih belajar di UKM. First Degree, Master dan PhD. Habiskan dahulu belajar kamu tu. Baru tegur orang lain bermutu atau tidak bermutu. Yang kamu kritik kebanyakan mereka yang telah diiktiraf pencapaian mereka. Sedangkan kamu semua masih lagi belajar. Apabila kita sedar di mana kedudukan kita, itulah setinggi-tinggi pengetahuan.

    Wassalam

  20. poyo sial dr kayu ni…..dah la xde kualiti ilmiah masa present,berlagak bagus pulak dengan PhD dia…mcm bagus je…

  21. macam2..

  22. Wahai “Dr” yang dihormati,
    budak-budak diskopi bukan berlagak
    tapi cuma ingin menyuarakan ketidakpuas hatian mereka terhadap mutu persembahan ilmiah “Dr”,
    bukankah ini hak mahasiswa untuk meminta wacana intelek yang berkualiti?

    “Dr” present guna Wikipedia, ‘Dr” anggap mereka apa?
    Kalau ilmu dapat dituntut melalui Wiki, apa gunanya ada universiti? Apa gunanya ada profesor? Apa maknanya pengajian PhD?

    “Dr” masih mempunyai minda ‘guru’ lagi, nampaknya “Dr” tak dapat beza sekolah dengan universiti. Uni bukan lagi sekolah, apb guru salah murid diam je. Mahasiswa bukan lagi murid. “Universiti” pada makna asalnya ialah ‘komuniti’, kedudukan antara prof dgn siswa adalah setara, sama-sama menjana wacana ilmiah, bukan sama-sama Wiki !

    Kalau “Dr” berada kat uni US atau UK, layanan ke atas “Dr” bukan lagi kutuk melalui cyberspace, malah you akan menerima sampul surat pecat jawatan !

  23. Apa salah menegur kekurangan Dr? Segan ker? kalau segan tak payah nak bagi hujah hujah poyo kat sini, ubah cara peyampaian. Jangan nak perlekeh orang yang berani nak tegur cara Dr. Kalau betul Dr ini orang ilmuwan, seharusnya Dr terima kritikan dan memperbaiki diri.

    Ya memang ramai di Diskopi ini pelajar Degree, Masters, dan PHD. Apa kaitanya dengan kritikan yang diajukan. Poyo dan memalukan, seorang Dr falsafah boleh memberi response macam guru sekolah menengah.

    Cam ni ker professor korang? Patutlah bebudak FSSK macam bendul, dah professor pun ala-ala cikgu sekolah menengah. Kalau Dr hendak dihormati di Warung Diskopi, tunjukkanlah kematangan hujah Dr dalam pelbagai isu yang dibincangkan disini.

    Setakat nak bagi nasihat pencen… baik tak payah. Saya pasti Dr tak dapat mendidik anak-anak zaman ini, sedangkan diskopi pun tak terlayan.

  24. bt0i prof….
    mreka bljar tggi2 tp xtau adab2 dgn guru
    wlau steruk mner seorg guru tu mgjar,bkn dgn cra ktuk mgtuk di blkang
    klu x puashati just ckp dpn2…tu bru bt0i!!!

  25. kpd tukang t0nyoh…
    anda tlh memalukn seorg pnsyarah terang2an
    siap ltk gmbr lgik,mmg xde ati per0t plus otak
    bgi ak, pr0f kayu tlh mbuatkn ak bminat dgn sej asia barat nie..
    n kpd geng2 bdoh smbong diatas (yg ktuk prof), klu nk kutuk tu gne la cre baik2, ni x ayat sorg2 cam samseng tepi jln.kte msuk u tp otak mcm bdk terencat akal n klu terer sgt meh la ajar sej asia barat,ktorg nk tgk shndal mner korg.

  26. walau seburuk mana guru kite,mereka ttp guru kite..tanpa guru siapakah kite kan..bagi mereka yg sngaja mengutuk guru mereka,saya jamin ilmu yg mereka blaja tidak berkat..kalu bkn skrg Allah tnjukkan balasan kpd kite,mgkn d mse akn dtg…kalu x puas ati,tegurlah scara baik..kutukan ni bkn sje mencemarkan nama insan yg mcurahkan ilmu pd kite mlah nme ukm sdiri pun leh tcemar…

  27. sy x penah mengenali prof yusuf,tp amat sdih bla ada student yg sggup mengutuk guru mrka..bgaimana personaliti mrka diluar??inilah tanda2 yg blaku di akhir zaman…yg mana manusia tdk tkt dgar dosa & blsn TUHAN.. mga Allah memberi hidayh kpd kite sume…

    • Assalamualaikum… sy jg x pnh mengenali prof., x salah utk kt menegur jika guru trsalah memberi ilmu, tp adalah salah menggunakan kata2 kesat,menghina shingga boleh menjatuhkan maruah seseorg. Sedarlah bhw prof itu juga adalah manusia yg x penah lekang dr kesilapan, berilmulah seperti para sahabat, hormatilah guru anda sebagaimana yg dlakukan para sahabat….Wallahualam.

  28. besar harapan saya agar Prof. Madya Dr. Kamaruzzaman Yusoff dapat menjawab lima tuduhan/ kritikan Tukang Tonyoh itu terlebih dahulu, kerna yng mereka inginkan adalah jawapan, itu pasti akan meningkatkan kembali hormat mereka pada Dr.

    saya yakin, Dr yang saya segani ini ada jawapan yang baik kepada kritikan di atas.

    mereka ini cuma anak – anak yang perlukan perhatian dan binbingan, usah jauh hati, saya yakin Dr seorang yang hebat!

  29. setiap orang ada pandangan dan cara untuk melahirkan rasa tidak puas hati mereka.. tapi bagi saya.. prof kamaruzaman adalah seorang pensyarah yang baik dan bersungguh-sungguh dalam memberikan komitment dalam proses pengajaranya…. beliau juga telah menyebabkan kami student sejarah meminati sejarah asia barat khususnya….

    orang yang mempunyai ilmu yang tinggi biasanya tidak mudah melatah dalam menghadapi segala cacian daripada budak2 yang kurang ilmu, kita dapat lihat contoh yang ada.. contohnya bagaimana Dr Fadilah Kamsah menjawap kata2 yang kurang enak yang dilemparkan kepadanya oleh uncle seekers dahulu…

    pada mereka yang mengkeji Prof, saya harap dapat memohon kemaafan daripada Prof, kepada tukang tonyoh dan seumpamanya, kamu mengata orang yang memberikan kamu ilmu tanpa meminta balasan.. dimanakah sikap terpelajar kamu?????

    dan satu perkara lagi….. kamu telah megata orang yang telah terbukti diiktiraf pencapaiannya dalam bidang akademik, walhal kamu yang mengata, adakah kamu sudah diiktiraf pencapaian akademik kamu???

    sebelum mengata orang perlulah sedar akan kekurangan diri sendiri lagi…..

    mungkin sebab prof Kamaruzaman terlalu ketat dalam penandaan kertas exam dan assment telah menyebabkan kamu yang mengata beliau rasa tidak berpuas hati??? sedarlah diri sendiri sebelum terlambat…. kalau jawap soalan tak betol xkan nak dapat markah yang baik…. lu pikirlah sendiri…..

  30. jangan lari daripada isu. isu pokok ialah pembentangan yang dibuat tidak berkualiti kerana bahan-bahan yang digunakan seperti wikipedia dan novel bukanlah bahan bukti yang bersifat akademik. ini hakikat. sesiapa yang ada di majlis pembentangan tersebut adalah saksi bahawa prof kayu menggunakan bahan-bahan yang tidak berbentuk akademik. ini faktanya. jangan cuba nak mengalih isu pokok. kenapa pembentangan menggunakan bahan-bahan yang tidak akademik? ini isu pokoknya. silalah berikan jawapan. jangan nak lari-larau ke sana kemari tanpa memberi jawapan kepada kritik yang telah dilontarkan.

  31. sememangnya isu yang di utarakan adalah berhubung dengan pembentangan… tetapi sekiranya saudara teliti, coment-coment yang diberikan daripada persoalan ini adalah libih kepada serangan peribadi yang langsung tiada kaitan dengan pembentangan, sebagai contoh apa yang dikatakan oleh itik merah, yang menyatakan prof kayu miang… apa relevannya pembentangan den isu miang????? sepanjang saya belajar dgn Prof Kayu xd pulak ada unsur sedemikian…

    berhubung dengan pembentangan yang banyak mengunakan video yang boleh didapati di Al- Jazeera, tak kanlah Prof nk g iran sendiri and rakam sendiri semua video and kemudian edit and wat pembentangan???? lu pikir lah sendiri…..

    tentang isu wikipidia, and novel…. kemungkinan beliau telah meneliti kesahihan sumber berkenaan terlebih dahulu sebelum beliau gunakanya….

    saya bagi kamu contoh.. satu assment yang mempunyai tajuk yang sama jika diberikan pada orang yang berlainan sudah pasti jawapan yang diberikan juga berlainnan ikut kefahaman idividu tersebut…. bergitu juga tentang pembentangan ini.. melalui kesimpulan yang beliau buat… yang menjadi perbahasan dalam ruangan ini…. masa depan yang pada pandangan beliau mungkin ada tempoh masanya sendiri.. kenapa tidak tanya sahaja pada beliau jika tidak paham apa yang beliau bincangkan…

    jangan nk mengaibkan orang, kerana setiap perbuatan akan dibalas w/pun sebesar zahrah……

    sekian……
    renung-renungkan dan selamat beramal…..

  32. pada pengamatan saya pula sepanjang belajar dengan Prof Madya. Dr. Kamaruzaman Bin Yusuf…. apa yang yang terkandung dalam slide beliau tidak sama dengan apa yang beliau bicarakan… pada pandangan saya Dr mengunakan slide adalah sebagai guide line dalam pembentangan dan kamu semua harus fokus dalam apa yang beliau terang kan bukan hanya tegok slide sahaja……

    saya adalah seorang stdent yang tidak berpeluang untuk mengikuti seminar tesebut atas sebab kekangan waktu…. tp saya percaya sekiranya kamu mendengar apa yang beliau huraikan adalah lebih tepat…. jangan asik tgok slide j…..

    sekian…

  33. Dia profesor ek?
    Bukan Prof madya je ke?

  34. mana Prof. Madya Dr. Kamaruzzaman Yusoff ??
    kenapa dia tak jawab kritik2 tukang Tonyoh?
    apsal dia macam pasrah?? apsal????? jawab kritikan maka selesai masalah, apa yg payah sangat????

  35. kamarulzaman ni buat malu fssk je la…letak jawatan la kau.malukan warga pendidik fssk ukm je.Bagus lagi Nordin Hussin.macam mana boleh dapat Prof Madya pun aku tak tau..beli apa?.

    • saya pernah dibawah bimbingan Dr Nordin Hussin.menyiapkan tesis sarjana muda pada tahun 2004. Dia begitu pentingkan kualiti tesis yg dihasilkan sehingga kadang2 saya hampir putus asa. maklumlah saya student PJJ dan terdapat banyak kekangan yang dihadapi . Tapi akhirnya saya cukup puas hati dgn tesis yang dihasilkan dibawah seliaan beliau

  36. budak fssk kutuk lect sendiri..kalu dh lect x berkualiti,student dia mgkn lagi la x berkualiti kot..cara mengutuk orang dh nampak jelas cara x beradap..inikah kite student yg terpelajar??…tambah2 si itik 2..prof x nak jwb dlm blog ni mgkn dh tau korang ni ssh nak faham kot..lth dia nak menaip kalu dh otak ssh nak terima kebaikan…tahu mengutuk jer

  37. biler la plak prof kamaruzaman bt malu fssk?? suka-suki ati ko jer ye prof kangkung nk suh owg ltak jwtan….
    ko tu yg ptut ltak jwatan, duk lam kolam n then jdik mknn si kura2 xpon labi2

  38. konfem yg kutuk prof kayu budak fssk sains politik hahaha..

  39. prof kangkung ijazah xtau lpas ke x 2…xberkat kutuk ckgu sdiri tauuu…

  40. tukang tonyoh la yg menanggung risikonya..kesiannn..mga Allah mengampunkan dosa2 yg lalu…cpat2 p mtak maaf ngn prof…sblm papan keranda datang menjemput.

  41. alamak! minah (mungkin mamat kot) bunga ni. takkan ko tak belajar kelas kaedah penyelidikan sosial? ko ni tahun berapa? kalo ko tahun satu aku paham. tapi kalo ko bdk tahun dua, aku nak tanya ko ada tak buku-buku methodologi kajian yang ko baca yang kata wikipedia adalah sumber bukti bersifat akademik? ko penah masuk wikipedia tak? ko nampak tak kat sebelah tepi kanan ada perkataan apa?

    ko gi bukak wikipedia sekarang dan tengok kat sebelah tepi kanan setiap paragraf. kat situ ada perkataan “edit”. Ko tahu tak apsal perkataan “edit” tu diletakkan? perkataan edit tu bermakna bahawa tulisan-tulisan dalam wikipedia tu tak konfirm kesahihannya. sebab tu wikipedia letak ruang edit tu untuk orang edit artikel tu bagi membetolkan kesalahan, membuang fakta ato menambah fakta. itu sudah menunjukkan yang wikipedia adalah sumber yang secara akademiknya tidak boleh dipakai kerana ia masih tertakluk kepada proses edit yang berterusan.

    satu lagi ko kener ingat dalam wikipedia tak semua fakta dan maklumat kat dalam tu ada citation. ko nampak tak kat sesetengah ayat dalam wkipedia ada perkataan “citation needed”. itu maknanya sumber rujukan terhadap maklumat yang ditulis tak dapat nak dikonfirmkan kesahihannya.

    begitu la jugak dengan sumber-sumber dari internet dan novel. kesahihannya tidak boleh dipastikan sebab ia tidak melalui tapisan akademik yang ketat. tambahan pulak novel, lagi la tak boleh pakai sebab novel adalah hasil karya berbentuk fiksyen bukan akademik.

    ini basic la bunga. ini asas dalam kajian akademik. mungkin ko baru budak first year kot, blom amik subjek kaedah penyelidikan sosial. tak pon kalo ko ni dah amik subjek tu tapi ko ni jenis yang malas membaca, tak pon lecturer yang mengajar ko tu kangkung jugak. tak pon ko ni jenis yang malas berpikir.

    tapi aku setuju dengan ko yang antara miang dan pembentangan prof kayu tak ada kaitannya. itu tak releven. mamat yang cakap prof kayu miang memang patut kener tonyoh sebab hujah bersifat serangan peribadi yang menjijikkan. tapi pembentangan prof kayu hampeh, itu ada asasnya seperti yang tukang tonyoh kritik.

    peace!

  42. ok saya menjawap kembali kepada syg bunga…

    saya bukan budak tahun satu atau tahun 2……

    saya dah lama belajar gan Dr kamaruzaman…. ok kita kembali pada persoalan pokok… tentang wikipidia…. ofcouse saya tahu sumber wiki xboleh digunakan sebagai bahan rujukan untuk membuat sebarang penulisan ilmiah, termasuk assgment…… disini bunga ingin menjelaskan bahawa… bunga ingin menjelaskan bahawa… awak perlu teliti pula apa yang hamba Allah yang bawah coment bunga….. dia ada menyatakan bahawa Dr Kamaruzaman membentang menggunakan slide adalah sebagai guide line sahaja…. dan perlu diberikan perhatian yang lebih dalam apa yang Dr perkatakan dan perjelasan daripada apa yang Dr bentangkan…….mungkin disini sememangnya Dr ada menggunakan sumber Wiki.. tp saya percaya ia adalah bagi tujuan untuk menampakkan hanya pokok perbincangan…. saya nk tanya saudara.. adakah saudara tidak mendengar penjelasan Dr pada seminar tersebut…. atau saudara hanya seperti budak Frist year yang baru nk belajar kat Universiti.. yang hanya memandang slide adalah sebagai nota penuh…..

    sebagaimana yang En Abdul Ghapa selalu perkatakan.. inilah masalah yang dihadapai oleh pelajar pada masa kini… dia melihat bahawa slide adalah segalnya… namun pelajar harus sedar bahawa……. slide adalah suatu medium atau gambaran yang umum….. dan pembacaan pelajar sendiri diperlukan untuk memahami pokok perbincangan….

    bagimanapun saya suka dengan jawapan yang diberikan kepada saya berhunbung dengan isu ini…. Dr memang world…..hihihihhihi…….. nak tahu apa yang Dr jawap.. pergilah tanya depan dia sendiri pasal isu ini…..

    selamat mencuba…….

    mengapa kita perlu berduka walhal kita mempu untuk bergembira…..

    salam keamanan daripada Bunga…

  43. cuba la g kritik prof scara berhadapan kalu brani,dk kritik dlm ni mgkn prof x tau pun…npak sngt yg dk kutuk2 2 pengecut…TUHAN xredha la korang,ijazah xtau la dpt x nati….blaja tggi2 je

  44. Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

    Saya dengan rendah diri berasa terpanggil untuk berkongsi pendapat dalam hal ini.

    Ilmu (tesis) dan kritik adalah antara perkara yang cukup penting dalam perkembangan pengetahuan manusia dan masyarakat. Sebagai mana pentingnya sesuatu ilmu dalam memberikan makna serta memandu kehidupan dan ketamadunan manusia, begitu jugalah pentingnya kritik bagi memurnikan, memperbaiki atau memperbetulkan sesuatu ilmu yang digunapakai.
    Tanpa kritik, sesuatu ilmu yang dihujahkan oleh seseorang individu itu mungkin boleh menjadi tidak mendasar, kurang menyeluruh, kurang mantap dan tidak lagi selaras dengan peredaran zaman.

    Namun, dalam memastikan objektif asal terdapat sesuatu perkembangan ilmu itu, bukan sahaja individu yang dikritik harus berlapang dada dan bersikap terbuka, namun individu yang mengkritik juga haruslah melakukan kritikan dengan berilmiah, suci hati dan beradab (bertamadun). Yakni, kata-kata yang kasar atau mengaibkan haruslah dihindari agar suatu sintesis atau pemurnian ilmu itu dapat dicapai, dan mengelakkan konflik peribadi yang tidak bermakna (yang tidak menyumbang apa-apa makna kepada tesis/ilmu yang dikritik itu).

    Banyak contoh kritikan ilmiah yang sangat baik untuk kita jadikan panduan misalnya dalam jurnal antarabangsa yang terdapat di internet. Kritikan yang diberikan secara ilmiah ini, dari sudut praktik bukan sahaja kerap memperbaiki kualiti sesuatu ilmu atau penulisan, malah turut memungkinkan kepada kewujudan suatu ilmu yang baru.

    Mungkin perlu kita sama-sama dalami lagi aspek ini agar kritikan kita terhadap sesuatu ilmu tidak teradun dengan emosi yang boleh merendahkan nilai kritikan kita dan mungkin nilai diri kita sendiri.

    Wallahualam.

    Sekadar pandangan. Mohon kemaafan sekiranya saya terlanjur kata.

    Nadzri Noor

  45. saya ada masa pembentangan prof kayu pada waktu itu. ada dua orang pelajar post-grad kat situ yang telah mengkritik prof kayu secara berhadapan. dan pada pandangan saya kritik mereka itu tidak dapat dijawab oleh prof kayu dengan sempurna.

    setelah saya membaca kembali kritik yang ditulis oleh tokong tonyoh, secara peribadi saya tidak melihat sebarang kebiadapan di dalam tulisan tukang tonyoh. tidak ada kata cerca dan nista.

    cumanya tukang tonyoh bernada menyindir pedas khususnya di paragraf akhir kritikannya itu. tetapi di paragraf-paragraf lain, tukang tonyoh telah menyampaikan kritik secara ilmiah dengan mengungkapkan kelemahan-kelemahan pembentangan prof kayu.

    saya rasa pensyarah di malaysia dan di ukm khususnya (termasuk pelajar-pelajar di bawah didikan pensyarah tersebut) perlu lebih berlapang dada dan bersikap terbuka terhadap sebarang kritik-kritik pedas yang dilemparkan. lebih pedas sesuatu kritikan itu lebih baik untuk pemurnian ilmu yang ingin disampaikan.

  46. Ubat biasenye pahit. tapi yang pahit tuh ler yang banyak menyembuhkan ….
    Kritikan itu mmg pahit tapi yang pahit tuh lah patut kite trima utk diperbaiki ….

    Aku bkn dak ukm. Pengalaman begini aku ase bukan berlaku kat UKM jer ….

    Tapi aku suke kritikan yang berbukti macam yang tukang tonyoh nih buat… kredit tuk penulis… ngeh2

  47. ya mari kita kutuk2 guru.lawan cakap mak bapak.kita kan sudah liberal..sudah besar.suka pada human rights.mari2.baru la open minded.skrg budak skolah pon dah pandai dari guru dia.ini lah generasi baru.generasi besar kepala.sebab kita memang pandai.hahaha

  48. PCKbatam, tabik cakap, awak tentunya orang tua yang senggal. Awak seorang sahaja disini saya kira yang pandai daripada guru2 awak, suka lawan cakap mak bapak awak (mungkin kerana orang tua awak orang yang zalim, tidak adil dan bebal), awak sahaja yang liberal, kerana jika benar awak mengikuti Diskopi, awak akan sedar bahawa bebudak ini sebernarnya pro Sosialis, ada yang cuba memberi gambaran solah2 mereka itu Liberal tapi dalam mengangkat idea liberal mereka mematahkannya. Satu sahaja yang rasanya bebudak diskopi ini sekepala dengan kamu, iaitu mereka memang suka human rights. Yang budak sekolah lebih pandai daripada guru dia, itu dia punya pasal ar, nak menjaja kat diskopi ni apa punya tur???

  49. Kenapa duikaitkan tentang adab di sini? Dimana pula tukang tonyoh melampaui batas daam teguran? Mungkin hanya melampaui adat budaya Melayu, tetapi kritiknya cukup teratur dan mencabar. Saya tidak faham mengapa rata-rata mereka yang komen mula mengamuk tak tentu pasal.

  50. Maaf,
    Komen saya ni dah lewat 1 tahun.
    Tapi saya amat terpanggil nak bercakap soal revolusi Iran.
    Kerana saya berpeluang hidup bersama rakyat Iran di negara mereka benci Setan Besar Amerika Syarikat.
    Revolusi Iran berjaya merubah persepsi bahawa Amerika boleh buat apa saja.
    Mereka berjaya membuktikan bahawa perang 10 tahun dengan bantuan Amerika dan Britain. Dengan duit semua negara Arab gagal menjatuhkan revolusi Khomeini.
    Mereka juga berjaya membuktikan bahawa persepsi Shiah ini ajaran sesat, sebaliknya makin ramai orang Islan lain termasukd ari Malaysia sendiri sekarang memilih untuk mengikut Fiqh dan Aqidah Shiah.
    Mereka juga telah membuktikan bahawa kini Amerika sedang sujud kepada mereka.
    Bagaimanapun yang sedihnya, anak-anak yang lahis selepas revolusi yang sedang ramai membanjiri IPTA Malaysia hari ini tidak lagi faham kekejaman Shah dan Savak.
    Mereka lupa berapa banyak penjara yang 100x lebih ganas dari Lokap SB dan Kemunting telah pun dimusnahkan.
    Ya, ramai tidak setuju kerana mereka dulu penyokong Bahai. Kerana Shah semasa ada kuasa bergantung kepada general dan pegawai tinggi Bahai untuk mengheret rakyat Iran ke kem seksaaan.
    Dan jangan lupa Shah adalah hamba Israel yang terus menjual minyak kepada Israel dan Amerika ketika semau negara Islam sedang cuba mendapatkan kembali Baitul Maqdis.
    Mungkin Profesor ini melihat kepada Iran dalam bentuk revolusi yang kini hilang seri dan semangatnya.
    Yang nyata revolusi Iran juga telah membangkitkan semangat perjuangan di Malaysia sendiri.

  51. Pandanganmu besungguh la*n**ullah dan sekular komen anda tukang tonyoh. so uzon dalam hatimu sungguh melekat, ujub, khibir,riak dan sum’ah begitu sekali ditonjolkan.kamu berselindung atas nama membuat komentar dan pandangan dan kritikan.tapi begitu dangkal.tanpa melihat kedalam diri orang yang kamu cela, kamu menggunakan wadah penulisan sebagai jln mengeksperisikan kesempitan akalmu.sehinggakan mewujudkan rasa-rasa kurang senang hati dan salah tanggapan kpd orang yang tidak pernah membuka pintu ke ruang sebenar sejarah.kamu membuka fikiran tapi menonjolkan sisi gelapmu.semoga allah melapangkan dadamu untuk menerima rasa “zauk” hakiki dari pengabdian mengenal dirimu dengan ilmu sebagai jalan menuju kepadaNya. kerana jalan untuk sampai kepadaNya itu sangat luas.marilah kita bersangka baik dan bersolat qiamullail 44malam (khususnya solat taubat)untuk memohon keampunan dan dibersihkan hati samada baik dari pihak yang dicela atau pihak yang.buat prof, biarlah segala rahsia dan kebenaran itu dipertontonkan kepada mereka pada hari di mana tiada lagi segala rahsia disembunyikan..salam.

  52. kepada tukang tonyoh…ko telah mengaibkan seseorang terang2an..so…piker la azab ko nanti..

    kpd prof..jgn la guna wikipedia..aku ni guna wikipedia pun takut..takut salah info…

  53. pegi bsemuka la ngn prof kat bilik dia ker,mane2 yg patt kalu x puas ati..tanya la pe2 yg ptt dari dia..jgn la menonyoh org di khalayak ramai..mmg la ptt sesua2 teguran 2,tp tguran yg mengaibkan org xspttnya dilakukan…siap ltak2 gambo lg…dh la prof org yg mencurahkan ilmu pd kite..walaupun mgkn dia ada kslpan…spttnya tkg tonyoh ltak gambo dia sndiri la..biar sume org tgk n knal dia..baru la famous 1 malaya….

  54. bende ni snang je…prof jawap la persoalan yg tukang tonyoh ujarkan..jgn buat falasi ad hominem..jgn serang peribadi..aku tgk tukang tonyoh ni serang idea..SO JWP LA NG IDEA!!! knapa nak claim doktor la, lbh tua la…muhamad masa sebarkan islam pon mgkritik masy dan budaya tua arab tu..

    sy cadangkan prof wat satu lg seminar..klu berani..klu yakin…kita buat wacana ilmiah..

  55. Saya bukan besar kepala sangat lor..saya sindir budak2 diskopi shj lor..aiyakk..mereka memang bijak..tp mesti xdapat petunjuk.

  56. sebab nak petunjuk r maka tukang tonyoh mengkritik pmbentangan Prof nya..malangnya, Prof tidak mmberi respon lansung terhadap kritikan tersebut..

  57. Dr Kayu memang berlagak sebenarnya. Tak payah la nak husnul zon atau su’ul zon. Husnu Zon ni kalau tak ada bukti. Kalau dah ada bukti, tibai aje la. Masalahnya, dia mengaku Pakar Asia Barat, tetapi dia tak jujur di dalam menakalkan fakta tentang Iran dan Asia Barat. Semata-mata kerana di majlis Universiti yang dihadiri oleh tokoh-tokoh universiti yang anti Iran, maka beliau menakalkan fakta yang anti Iran. Sedangkan fakta tersebut sangat rapuh yang boleh ditolak. Adakah begini sifat seorang ahli akademik. Membodek dengan cara menyeleweng fakta.

    Itu isunya. Bukannya isu beradab atau tidak. Kenapa tidak fokuskan kepada isu menipu fakta, untuk membodek pihak univerisiti. Respons yang kasar daripada orang lain adalah terhadap sikap beliau. Kalau beliau tidak bersikap sedemikian, adakah tukang tonyoh akan mencela beliau. Tidak sama sekali.

    Zaman sekarang ni, orang dah tak boleh toleran terhadap sikap menjual ilmu dan kredibiti. Kalau silap, terus kena. Tak ada kesian-kesian. Sebab kesian-kesian la negara kita sekarang ni dipenuhi dengan pebagai fakta kosong dan silap yang memperbodohkan rakyat dan seterusnya menjahanamkan negara.

  58. kangkung punya professor…

  59. jumpalah Dr kamaruzaman utk mendapatkan jawapan.. yang anda inginkan.. tnya bersemuka kenapa beliau memberikan hujah sedemikian… daripada kamu semua membuat pelbagai andaian yang boleh mengurangkan pahala yang susah payah anda semua buat, dan hanya untuk diberikan kepada orang lain…. Dr Kamaruzaman sentiasa ada waktu untuk kalian bertemu dengannya.. dan beliau bukanlah seorang yang belagak….

    *Dr pernah membuat pembentangan di luar negara… ada dia cakap?? jawapannya tiada….merendah diri adalah lebih baik dari membangga diri….

    mungkin kamu semua xknl dengan beliau, dan bagaimana cara beliau mengajar…. sebab itulah pelbagai gelaran kamu bagi untuk beliau.. saya xsalahkan tukang tonyoh… dia hanya inginkan jawapan, daripada persolan… tp yang tukang memberikan koment pulak yang melampau2….

    plz.. klu nkkan jawapan.. just jumpa beliau.. jgn buat spekulasi sendiri…..

    banyak2kanlah beramal!!! sekian.. terima kasih..

  60. wahai budak2 diskopi,dah2 la tu kutuk2 org xbaik.diri sendiri belum tentu bagus.korg ni golongan pandai cakap aje.

  61. baik korg jangan label Dr ni apa2 seblum tindakan udg2 diambil..silap ari bulan tutup jugak diskopi ni.sabar ada tahapnya.

  62. Kami golongan pandai cakap? Kamu pula golongan tak faham bahasa kot?

    Tukang Tonyoh adalah orang persendirian yang menghantar tulisan ini kepada Diskopi, Tukang Tonyoh bukan sebahagian daripada penulis Diskopi. Diskopi tiada apa-apa kaitan dengan komen-komen yang dilontarkan.

    Diskopi adalah ruang wacana bebas. Harap maklum.

  63. Nak saman? Haha you can go file your suit in the US, legally wordpress is liable for publishing. Hahaha…

  64. membaca di sini saya teringat akan prof atori husin dalam komennya diakhbar tentang perkembangan politik Kelantan… saya hairan bagaimana seorang brtaraf prof bercakap macam politik kedai kopi tanpa hujah kukuh. kalau nak mengampu penguasa yang adapun jangan menyebabkan kita dinilai darjat setaraf prof kangkung. bercakaplah macam prof aziz bari. ilmiah dan akademik

  65. kanap yg mngutuk prof kayu ni xg jumpa sdri dgn dia dan kritik dpan2?..klu stkt bcakap dlm blog mcm ni..semua org blh la…jd fitnah lagi la…sgungguhnya dosa fitnah itu lebih besar dri dosa membunuh… nauzubillah

  66. bangang punya ajaib, ni bkn kutuk bangang, ni kritik..dalam semua ilmu msti ada kritikan, baru ilmu berkembang..ko ingt zaman hang tuanh nak jumpa depan2..ko ni bangng gila siot..petik ayat quran, mana ada tukang tonyoh fitnah, btol la kayu guna wiki, x ilmiah, itu jalan mmbodohkan studen..aku rasa ko ni hasil daropada proses pmbodohan..
    klu ko power sgt backup la kayu secara ilmiah..klu x jgn nak sembang la bangang…

    • Inilah hasil dari pemikiran falsafah barat yang hanya menilai kritikan atas alasan untuk mengembangkan ilmu pengetahuan. kau tau tak. ilmu berkembang dengan cara teori dan cara berfikir bukan melalui kritikan semata-mata. tu la banyak sangat makan tahi mat saleh..

  67. dey tamby..pooraaah!

  68. bkn saje pensyarah x bermutu, student lg la x de mutunye.

  69. setiap org ada pendapat sendiri..prof tu pun ada pendapat dia sendiri..mcm students jg ada pendapat sendiri..dia cuma mengemukakan pendapat dia mngenai revolusi iran…..bukannye mmberi jawapan mengenai revolusi iran…knapa nak salahkan dia klu rasa jawapn yg dia bgi tu x memuaskan??seorang pendidik yg hebat xkan bgi plajar dia jwapan terang-terangan…tetapi jawapn yg d berikan adalah hasil dri pemikiran sndiri…sbgai pelajar…kita jg ada pandangan kita sendiri….plajar yg hebat takkan menyalahkan pensyarah..tetapi akan berfikir pndangan dan jawapn yg lebih bernas….dan tidak akan bergantung kpda seorg pensyarah.,,dah namanya universiti..minda plajar kelas pertama…mmg slalunya akan berfikiran kehadapan…dan bukannya mengkritik seorg pendidik……renung-renungkan la…hormati seorg pendidik…

    • You earn respect, dnt expect it out of nowhere more so when your not up to the standards.

    • Hahahaha…. blah la bro. Kalau orang macam you kat negara ni, sampai 3030 pun kita oang tak maju beb. Nak bodohkan Melayu, tak payah lah, bodohkan diri sendiri sudah.

  70. daun, ni bukan dalam kelas, ni seminar..apa pasal xnk bg terang2..bdk2 ni xde masalah dgn pndapat die, tp jgn la bangang sgt rujuk bahan xde autoriti..spatotny die rasa malu ng studen yg sound die, balik dan baca n jawap dalam ruang ni..jgn bodohkan melayu…

  71. sungguh panas discussion ini.
    saya juga terpanggil utk memberi komen disini. sy bekas pelajar ukm tp bkn bidang social science. sy berpdpt, jika ada sbrg kemushkilan, perlulah berhadapan dgn Dr.K. tidak perlulah berkasar bahasa n merendah-rendahkan beliau. tidak baik kita berkata buruk ttg guru. kiranya kita berilmu in the way of Allah (fi sabilillah), maka kita sedang berjihad. dan gurulah insan yg membantu kita dlm berjihad.

    wallahu alam..

  72. salam…
    saya merupakan pelajar fssk ukm tp bukan dalam sains politik mahupun sejarah… bila bace komen2 nei terasa komennya agak melampau… jika seseorg membuat salah… tegur dengan baik.. air yang sejuk juga dapat memadamkan kebakaran.. tak payah nak kelaurkan statement yang menyingung perasaan orang lain… bygkan jika kita di tempat prof tu… kalau orang beri komen yang sangat berbisa… kita pun tak dapat terima….

  73. saya student ukm tahun 3 tapi bukan dr fssk. senang je benda ni. Dr jawab jela alasan diorang tu abes cerita.

    tapi kenapa mesti ambil sumber dari wikipedia eh???takkan pakar ambil sumber dari wikipedia???

    lepas jawab abes cite🙂 jawab jela ….

  74. Dr Kayu yang korang cakap dan Dr Kayu yang Tulang Besi ni cakap, orang yang sama ke? Ada sesiapa yang boleh jawab? Kalau sama, bahaya ni kepada perkembangan universiti dan politik Negara.

    http://www.malaysiawaves.com/2010/03/konspirator-di-belakang-blog-anti-husam.html

  75. Adab Pelajar Terhadap Gurunya.

    Menurut Imam al-Ghazali seseorang murid hendaklah:
    • Memberikan sepenuh perhatian kepada gurunya.
    • Mendiamkan diri sewaktu guru sedang menyampaikan pelajaran.
    • Menunjukkan minat terhadap apa yang disampaikan oleh guru.
    • Tidak meninggikan suara terhadap guru, sebaliknya memadailah berkata dengan suara yang didengari.
    • Sekiranya perlu bertanya, pastikan guru bersedia memberikan jawapan.
    • Menghormati guru di hadapan dan belakangnya.
    • Menutup kelemahan guru agar tidak didedahkan tanpa keperluan.
    • Mendoakan baginya.

  76. mana lg komen2

  77. apa yg dikecohkan oleh tonyoh dan kelompok diskopi adalah gelagat mahasiswa yang kurang intelek dan didokong oleh pensyarah mereka yang kurang akhlak. mengkritik profesor seperti yg kelompok ini lakukan walaupun kononnya atas dasar ilmiah sama sekali tidak boleh diterima. apa yg saya nampak ialah mengaibkan seorang guru yg ikhlas mengajar. mengaibkan seseorang itu walaupun dgn cara ilmiah adalah berdosa tambahan terhadap seorang guru. tentang isu rujukan terhadap wiki sekiranya ianya menggunakan web wiki tetapi contentnya memenuhi kaedah penulisan ilmiah aitu reliable dan mempunyai rujukan yang betul apa salahnya? memang banyak yg tak mempunyai rujukan dan sandaran ilmiah kerana tidak dinyatakan rujukan. Tetapi ada juga content yang sempurna, mempunyai rujukan. Atas pengguna untuk memilih mana yg ilmiah mana yang tidak. Saya kira prof kamaruzaman ada sebab mengapa beliau guna wiki. Mungkin hanya sebagai slide/presentation. Apa pun kumpulan deskopi ini mmg sgt kuat melatah, menyerlahkan kebodohan sendiri dan membiarkan orang meneka2 siapa mereka. ini menyebabkan ramai org termasuk saya meneliti identiti mereka ini. Memang mudah sebenarnya. Dan ternyata mereka ini adalah kelompok2 pelajar yang lemah PNGK, suka populariti, tidak ada pegangan dan senang digunakan oleh seorang pensyarah tidak berakhlak . Untuk kumpulan ini berhentilah menulis di halaman ini kerana sekiraya tindakan terhadap anda dibuat…buruk padahnya. Fikirlah dan bayangkanlah muka ibu bapa dan keluarga…dan siapa anda sebelum masuk UKM. jangan sia-siakan peluang untuk belajar.

    • Ambillah tindakan, silakan. Sudah setahun kot orang tunggu. Cakap gedebok gedebak… tin kosong. Blah lah!

  78. slm,semua perkara dpinjamkan dariNya…mengapa perlu bermegah dengannya
    jika kite berdosa denganNya kite bole minta ampun 5 x satu hari,tp kalau kite berdosa ngan manusia kite kene jumpe dan nyatakan kesalahan kita padanya…itupun kalau dia mahu memaafkannya kite…..pembalasan tu tak lame….tak takut ke…

    kalau kite hendak dmuliakan ,kite perlu memuliakan saudara kite,
    kalau kite tak mahu dimalukan,kite jgnlah memalukan orang lain,
    kalau kite hendak dihormati,kite perlu menghormati org lain dulu,
    hari ini mungkin bukan hari yang bagus untuk Prof. kayu…tapi tidak semestinya hari yang menimpa Prof tidak terkene pada kite…malah lebih teruk mungkin….jd sepatutnya kite mengambil iktibar apa yang berlaku dan berdoa agar tidak blaku pada kite

    apa yang kite ada , jawatan prof,duit populariti kat TV, otak yang genius,bole berkata-kata,bole menggunakan tangan untuk menulis kat alam siber , bole belajar………semuanya milikNYa….tak malu ke,tak takut ke…..esok,lusa, ari inie…..dah bersemuka ke….manala tahu tak sempat….bkn kah kite guna kenderaan hari–hari…tak takut ke ALLAH lorongkan lori tu….gesel kenderaan kite….wassalam….aku…..n korang…idup ni indah…lebih indah jike jd manusia yang akur sebagai hambenya…

  79. Tak baik buat macamni. kalaupun kita pandai, hormatlah pada orang yang lebih tua. Makin berisi, makin rendah diri. orang yang sombong akan dapat balasan dari Allah Taala kelak. semoga Allah mengampunimu sahabat..

  80. Tukang Tonyoh ni pengecutla. letak la nama sendiri kalau berani. kalau hebat. jumpela face to face. ni kutuk2 kat belakang.

    ada teratak di hujung kampung
    bawah cermin kopak ada kotak
    Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    Sembunyi bawahnya katak melalak

  81. Dari Abdullah bin Amr ia berkata : Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Termasuk Al-Kaba`ir (dosa-dosa besar), yakni bila seseorang mencela kedua orang tuanya.” Mereka para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, mungkinkah seseorang mencela kedua orang tuanya?” Beliau (saw) menjawab: “Ya, bila ia mencaci bapa seseorang, maka orang itu pun akan mencaci bapanya. Dan bila ia mencaci ibu seseorang, lalu orang itu pun akan mencaci ibunya.” [1824] (Hasan Sahih. Riwayat Al-Tirmidzi)

  82. Kalau kau kata Prof UKM x berkualiti ..sape suh ko msuk UKM!! asal dlu x blaja sungguh2 masuk Cambrodge troooss!! apsal ko bodoh sgt!!!?? pastu nk kutuk2 org yg dh pngkt Prof!! sedarlah sket !! Klau ko tu bagus x pe la jgk..tiap2 sem dpt 4flat…

  83. yg menghairankan, camni ke budak U bercakap?

  84. sebagai seorang mahasiswa yang matang, anda tidak perlu menghebahkan kelemahan guru anda dikhalayak umum.
    jumpelah face to face.
    sy akui anda pandai tapi anda tidak memahami
    bak kata ahmad dhani:
    ilmu kamu “xsampai lagi”

  85. Admiring the persistence you put into your site and in depth information you offer.

    It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed information.
    Fantastic read! I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my
    Google account.

  86. x abis2 lagi org komen kat sini. hehe lawak2. orang kita mmg tertarik pd *negativity* la.

  87. hey there and thank you for your information – I’ve definitely picked up something new from right here. I did however expertise some technical issues using this site, as I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I’m
    complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in
    google and could damage your high quality score if ads and marketing with
    Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective intriguing content. Ensure that you update this again very soon.

  88. Walaupun Iran dikatakan memiliki kekuatan senjata nuklear yang hebat dan canggih, itu bukanlah kayu pengukur kepada kemajuan dan kecanggihan teknologi peradaban dan tamadun manusia. Selagi kerangka aqidah pemimpin rakyatnya masih berpegang kepada ajaran yang menyalahi aqidah, selagi itulah kemenangan Islam yang mutlak tidak tercapai dan Iran bukanlah model negara Islam yang boleh dicontohi. Tambahan pula kenyataan terbuka Presidennya yang menyokong pembunuhan Bashir AlAsad keatas rakyat Syria berketurunan Sunni. Begitulah juga perjuangan membebaskan Bumi Ghazzah Palestin yang disebut Gaza oleh orang lidahnya berbelit, yang sepatutnya memfokuskan kepada memelihara alQuds sebagai bumi suci para anbia

  89. kalau dah korup, syiah ker sunni ker semua dah tak penting pon, paham ke dok? gunalah otak sikit biar idea tuh secerah bulan purnama.

  90. Do you have a spam issue on this site; I also am a
    blogger, and I was wanting to know your situation; many of us have created some nice procedures and we are looking to
    trade strategies with others, please shoot me an e-mail if interested.

  91. Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it😉 I am going to revisit once again
    since i have saved as a favorite it. Money and freedom is the best way to change, may
    you be rich and continue to help other people.

  92. Very rapidly this web page will be famous among all blogging and site-building visitors,
    due to it’s fastidious articles

  93. I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don’t know who
    you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already ;
    ) Cheers!

  94. salam…bila baca komen dari awal, saya rasa sedih dengan gelagat masyarakat sekarang terutama anda yang memberi komen berkaitan hujah Prof. mungkin itu pandangan anda, tidakkah anda rasa anda agar kurang ajar apabila mengatakan seorang pendidik sebagai mana demikian.. setiap manusia ada kekuatan dan kelemahannya..jd mengapa perlu memberi kritikan begini..mengapa tidak hanya anda simpan sendiri atau jumpa dengan prof untuk mengetahui hal yang lebih lanjut atau jumpa sendiri dan pergi lihat sendiri perkara yang berlaku dalam pemerintahan Iran tersebut.

  95. Hello There. I found your blog using msn.
    This is a very well written article. I’ll make sure to bookmark it and return to read more of your useful info. Thanks for the post. I will definitely comeback.

  96. Carrots and beets are not off the menu, but keep those to a minimum, because they
    are loaded with sugar too. A well cleansed and detoxified body will lose
    weight at its peak, particularly when you’re a vegetarian.
    You may be surprised by how many of your favorite unhealthy meals and snacks have delicious, healthy alternatives.

  97. I really like it whenever people get together and share opinions.
    Great blog, keep it up!

  98. Inilah anak-anak akhir zaman…memperlekehkan guru sendiri…kita lihat nanti berkat atau tidak hidup tu sampai ke tua.

  99. lolll, si tak sempurna baru masuk komen artikel berhabuk neh. ini mesti budak freshie baru masuk ukm neh. hai adik, jom main bola?

  100. Someone essentially lend a hand to make severely posts
    I would state. This is the first time I frequented your web page and
    to this point? I surprised with the research you made to make this particular put up amazing.
    Excellent process!

  101. WOW just what I was searching for. Came here by searching for
    sonybmg

  102. Superior dental practice management software will merge your patient clinical records, your clinical notes and the patients accounting
    records. Maintaining these areas’ cleanliness prevents the spread of bacteria and diseases.
    Complicated pieces of furniture and loud music should
    be avoided, because these can make patients even more nervous.

  103. Which May Be The Most Difficult Language To Master? and
    gramatyka angielska present simple. nauka jezyka angielskiego dla dzieci Which May Be
    The Most Difficult Language To Master?

  104. Asking questions are in fact fastidious thing if you are not understanding anything entirely,
    except this article offers pleasant understanding yet.

  105. Hi there just wanted to give you a brief heads up and let
    you know a few of the pictures aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web
    browsers and both show the same outcome.

  106. each time i used to read smaller articles or reviews which
    as well clear their motive, and that is also happening with this paragraph which I am reading
    at this time.

  107. I’ve been browsing on-line more than 3 hours nowadays, but I by no means found any interesting
    article like yours. It is beautiful value sufficient for
    me. Personally, if all site owners and bloggers made just right content as you probably did, the
    web will be a lot more helpful than ever before.

  108. subhanallah… klu ini lah sikap pelajar pelajar kita dengan guru… islam tak ajar akhlak jahiliah….saya guru keluaran UKM dan tak sangka mahasiswa kita tak berakhlah… apa akan jadi pada masa depan negara klu gol. tak berakhlak ini akan jadi pucuk pimpinan… keruntuhan moral yang tinggi akan berlaku…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: