Mahathir Bongok!

Oleh: Tukang Tonyoh

mahathirPemimpin perlu atasi masalah PPSMI – Dr. Mahathir

KUALA LUMPUR 13 Mac – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, adalah menjadi tanggungjawab pemimpin untuk mengatasi masalah yang wujud dalam pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Ini bukan masalah pelaksanaan semata, tapi masalah dasar. PPSMI bukan sahaja tidak bermula secara penyelidikan (yang menjadi kaedah pembangunan sains dan matematik), tapi juga tidak bermula kaedah pendidikan yang betul. Sebutkan apa teori pendidikan (sains dan matematik) dalam membenarkan PPSMI ini? Apakah menerusi PPSMI sistem dan mutu pendidikan kita akan menjadi bagus?

Beliau berkata, masalah seperti soal kelemahan guru dalam menguasai bahasa Inggeris itu sendiri sebenarnya boleh diatasi sekiranya kepimpinan kerajaan dapat mengkaji dan meneliti perkara tersebut.

”Apa pun apa yang kita nak mula, akan ada masalah, maka tugas pemimpin ialah untuk atasi masalah itu.

”Kalau kita kata guru tak tahu bahasa Inggeris, kita boleh ajar guru untuk faham bahasa Inggeris dan zaman ini guna perisian komputer, amat mudah malah dia bukan sahaja boleh mengajar tetapi belajar bersama murid.

”Takkanlah guru kita ini sampai tak boleh belajar bahasa. Saya bukan orang putih, orang Melayu, tapi boleh juga cakap orang putih,” katanya pada sidang akhbar mengumumkan perasmian bangunan Persatuan Bekas Pelajar Kolej Sultan Abdul Hamid (Sahoca) di sini hari ini.

Tahu pun! Kalau guru lemah bahasa, belajarlah bahasa! Bukannya minta guru mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris!

Hadir sama, Pengerusi Sahoca, Datuk Syed Abdul Jabbar Shahabudin.

Bangunan yang terletak di Kelana Jaya itu bakal dirasmikan oleh Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah pada 20 Mac ini.

Sehubungan itu, Dr. Mahathir menegaskan dasar PPSMI perlu diteruskan kerana dasar tersebut yang dimulakan ketika era pentadbirannya bukan bertujuan untuk mempelajari bahasa tetapi mempelajari bahasa untuk menguasai cabang ilmu.

Katanya, sains adalah subjek yang tidak statik kerana ia berkembang hampir setiap jam dengan ratusan kertas kajian dalam ilmu sains diterbitkan dalam tempoh itu dan untuk mencari orang bagi menterjemah daripada bahasa Inggeris ke bahasa Melayu adalah mustahil.

Pertama, perkembangan sains yang asasi sudah makin perlahan sekarang. Yang pantas adalah sains gunaan! Kedua, siapa suruh terjemahkan setiap jurnal dari Bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Melayu? Orang Sepanyol pun tak terjemah seluruh jurnal ke dalam Bahasa Sepanyol, meskipun bahasanya makin bertambah pesat dewasa ini! Tapi, kenapa Sepanyol tak buat PPSMI?

”Kalau kita dapat kuasai bahasa kertas itu ditulis maka kita boleh akses ilmu kajian itu secara langsung. Kita nak lihat rakyat Malaysia yang berilmu, bukan sekadar boleh bercakap bahasa kebangsaan.

”Islam gesa umatnya menuntut ilmu dan orang Arab dahulu belajar bahasa Greek untuk mendapatkan ilmu daripada orang Greek dan begitu juga orang Eropah belajar bahasa Arab untuk dapatkan ilmu daripada orang Arab pada abad ke-15.

Kalau tujuannya adalah untuk menguasai ilmu, kenapa tak belajar dari bangsa Arab bagaimana mereka menguasai ilmu? Kenapa tak belajar dari bangsa Inggeris bagaimana mereka boleh menguasai ilmu? Adakah seluruh anak sekolah bangsa Arab zaman dulu dipaksa belajar sains dan matematik dalam bahasa Greek? Ada seluruh anak sekolah bangsa Inggeris dulu dipaksa belajar sains dan matematik dalam bahasa Latin? Kenapa tidak belajar dari kaedah awal di mana bangsa-bangsa yang berjaya ini?

”Jadi kalau kita mahu kuasai ilmu yang ada pada orang lain maka kita kena belajar bahasa mereka. Kita mahu lihat rakyat Malaysia yang berilmu bukan setakat boleh berbahasa kebangsaan.

”Hari ini kita kena akui siapa belajar perubatan akan menggunakan buku teks dalam bahasa Inggeris, tiada buku teks dalam bahasa Melayu,” ujarnya.

Memanglah! Kita mesti menguasai banyak bahasa! Kita bukan sahaja nak pandai sains dan matematik. Tapi kita mahu juga rakyat pandai falsafah, dan boleh berfikir kritis, sampai tahu dan boleh mengkritik di mana kelemahan-kelemahan dasar bongok kerajaan! Berfikir secara saintifik, tanpa ada sisi sasterawinya hanya melahirkan masyarakat robot [0,1,0,1]! Apa, sains sosial bukan ilmu juga? Kemudian, lebih baik kita tutup saja Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM). Apa guna adanya ITNM sampai satu buku perubatan pun tak mampu nak diterjemahkan!

Justeru, Dr. Mahathir menegaskan, semua pihak di negara ini sama ada suka atau tidak, harus mengakui yang bahasa Inggeris adalah bahasa lingua franca dunia hari ini.

Kata beliau, ini dapat dilihat bagaimana kerajaan China sendiri mahukan 200 juta rakyatnya boleh menguasai bahasa Inggeris dan begitu juga Korea yang mahukan semua rakyatnya menguasai bahasa tersebut untuk berinteraksi dengan dunia luar.

Mahathir, apakah China dan Korea buat pemaksaan PPSMI ke atas seluruh pelajar-pelajar sekolahnya untuk tujuan tersebut?

”Saya sendiri belajar sepenuhnya dalam bahasa Inggeris dari zaman persekolahan sehinggalah ke peringkat universiti tetapi saya masih boleh cakap bahasa Melayu.

”Saya sendiri masih anggap diri saya seorang nasionalis Melayu. Saya tidak pun jadi nasionalis Inggeris hanya kerana saya boleh bercakap bahasa Inggeris,” ujarnya.

Menggunakan diri sendiri sebagai ukuran kejayaan bukanlah penyelidikan yang betul dari segi sains dan matematik. Kata-kata ini barangkali betul bila tikus dimakmal ditukar dan digantikan dengan Mahathir! Hasilnya barulah dinamakan penyelidikan!

Ditanya mengenai mereka yang menentang dasar PPSMI itu, Dr. Mahathir berkata, kebanyakan mereka adalah terdiri daripada golongan yang mendapat pendidikan dalam bahasa Inggeris.

”Mereka yang menentang dasar ini sebenarnya juga adalah mereka yang mendapat pendidikan dalam bahasa Inggeris.

”Mereka macam tak ingin melihat orang lain dapat apa yang kita dapat, itu tak baik,” katanya.

Adakah penentang yang pandai Bahasa Inggeris ini melalui proses PPSMI (di Malaysia)? Adakah penentang yang pandai sains dan matematik ini melalui proses PPSMI (di Malaysia)? Kenapa tak tanya mereka bagaimana mereka boleh pandai Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik? Bongok!

92 Responses

  1. aku tak paham kenapa ada pihak masih menyokong ppsmi ini.. kononnya nak kita berdiri sama taraf di persada antarabangsa.. walhal..mereka dulu pun belajar sains dan matematik dalam bahasa melayu.. aku memandang ppsmi sebagai ‘kejutan budaya’ kepada adik2 kat tahun1.. diorang bertutur dalam bahasa melayu.. dengan bahasa melayu jugak otak diorang boleh menterjemah data.. jika kini sains dan matematik diajar dalam bahasa inggeris..bahasa perantaraan antara cikgu dan murid tetap bahasa melayu.. ini saja kaedah yang guru2 ada untuk memberi menerang teori2..lebih2 lagi dalam subjek sains.. jadi..p&p di situ tak berjalan seperti yang dikehendaki.. dengan kata lain..cikgu nak dioarng ni paham..jadi cikgu pun ajar guna bahasa melayu.. bandingkan dengan situasi ini..cikgu mengajar sepenuhnya dalam bahasa inggeris..adakah ilmu itu diterima sepenuhnya oleh adik2 kita di tahun1?? bahasa melayu tetap diperlukan.. kita nak diorang paham..jadi kita kekalah guna bahasa yang diorang boleh terima..salah satu komunikasi yg berkesan adalah melalui bahasa yg digunakan..
    jadi..aku menolak sebulat2nya sokongan persatuan2 yg cuba raih publisiti ni!!
    kita mansuhkan ppsmi!!!!!
    kalau mereka kata bahasa inggeris tu penting.. jadi, berikanlah penekanan kepada subjek tersebut.. tambahkan kosakata pada murid2..betulkan tatabahasa mereka..banyakkan pembacaan.. latih mereka berbahasa inggeris.. bukan dengan cara menukar subjek kepada bahasa inggeris..
    dah la bahasa inggeris pun tak kuasai..inikan pulak sains dan matematik dalam bahasa inggeris..
    ke mana perginya anak2 melayu nanti?
    mansuhkan ppsmi!!!!!!!!!!!!

  2. korang dah bace belum kat chedet.com?

  3. Yang tak paham paham tu korang!!!!!!!!!!! Kan kata lebih baik belajar istilah sains & matematik dalam BI sedangkan 99% istilah tu dlm BM setakat terjemahan bunyi je…
    Budak kecil tak dapat faham istilah “science”, “mathematics”, “biology”, “zoology” tapi boleh faham “sains”, “matematik”, “biologi”, “zoologi”? Apa logiknya? Adakah kita Melayu begitu kelakar?
    Apa bezanya?
    Oxygenation vs Oksigenasi
    Oxidation vs Oksidasi
    Oxide vs Oksida
    Deoxidation vs Deoksidasi
    Kita belajar sains & mat dlm BI, bukan belajar BM dlm BI, bukan belajar Agama dlm BI, bukan belajar Sejarah dlm BI, cuma belajar benda yg dah di-inggeris-kan terus dlm Inggeris tulen. Mcm ni pun nak buat cerita?
    Apa standardnya pelajar uni, apa standard lah uni tu. patutlah UKM tak masuk top 200. Ada pula yg gelar sendiri ni kritis sangat, warung wacana lah blah blah blah… sebenarnya wacana mencarut bahasa kesat.
    TUTUP JE LAH WARUNG BURUK DISKOPI!!! ORANG DAH BUKA KAFE DAH!
    NGOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Salah bahasa pula… sebenarnya
    BONGOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

  5. Jangan lagi bagi contoh Jepun lah Jerman lah Perancis lah… Dah bosan dah point ni.Jepun tu Jepun Malaysia tu Malaysia!!!
    Budak sekolah perempuan Jepun pakai mini skirt, kita nak ikut? Orang Jerman tak sunat, kita nak jahit balik? Orang Perancis atheist, tak kan kita nak murtad?
    Sebab tu diorang tak da PPSMI, kita buat lah style sendiri, buat cara yang sesuai dengan konteks sosial dan sejarah Malaysia, gunalah akal!!!
    Banggang!!!!!!!!!!

  6. Apa yang pelik ialah… pelajar kita pun tak mengeluh tentang PPSMI, tak da pun yang gantung diri sebab tak dapat pass PPSMI, tak da pun yang nangis sebab PPSMI, semua adik-adik releks je… tapi orang besar-besar dan mahasiswa (gelaran syok sendiri) pulak bising-bising……maklum dah niat korang…..
    SAYA CABAR DISKOPI DI SINI!!!!!!!!!!! Tunjukkan data yang sahih menunjukkan bahawa prestasi subjek Sains & Matematik merosot disebabkan PPSMI! (Memang bukti kukuh DISEBABKAN PPSMI, bukan fakta putar belit) Kalau tak, Diskopi sila tutup terus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. Saya bukan nak sabotaj atau tunjuk emo kat sini………cuma ku rasa sebagai mahasiswa yg ingin sangat jadi intelektual ni …………..tunjuk lah sikit manner intelektual, hujah mesti balance, rasional, formal, adil…………….bukannya macam korang, sehati sejiwa bantah PPSMI! Kalau tak, jgn berlagak intelektual, labelkan sendiri sebagai blog marah-marah & emo-emo tak pa. Sesatkan orang!!!!!!!!!!!!! rasa tertipu setelah melawat blog ni………………………
    Apa macam? Cepat balas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. Budak Ukm ni memang lembap lah……….mcm ku syok sendiri je!!!!!!!!!!!!!!!!! Tak alert betul!!!!!!!!! Orang buat forum ini mestilah sentiasa check-in forum sendiri!!!!!!!!!!!!!!! Nak tunggu sampai lepas basuh, berak…..baru nak taip?
    Tak erti buat forum tutup lah hooooooooooooiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!! menyampah betul lihat!!!!!!!!!!

  9. “Diskopi adalah sebuah blog idea (warung idea), kami disini membicarakan apa-apa sahaja. Kami tidak mendukung apa-apa fahaman, malah kami terbuka kepada apa sahaja jenis idea.”

    HIPOKRIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ALAT PROPAGANDA PXMBXNGKXNG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. Kalau masih tak da orang balas sebelum pukul March 15th, 2009 3:00 am tu …………………..

    BUDAK DISKOPI= KAMBING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  11. mamat mana pulak yang masuk gok kambing nih? hahaha

    woit, sini bebas idea ah. nak kutuk2 pun boleh. sila saja, muahahaha!

    opsss, terlupa, ngoookkk!

  12. woit, aku cadang kerajaan mesia patut buat pengajaran sains dan matematik dalam bahasa greek ahh. baru hebat siot!

    bodoh kerajaan. ilmu asal oxygen dalam greek ahh! ingat, ὀξύς, kan?

    ngoook betul ah kerajaan! hidup PPSMG (greek!)

  13. opss satu lagi, wahai mamat melayu yang budiman (?),

    hahaha, mamat nih suruh org tunjuk data.

    cuba hang tunjuk satu kajian professor yang kata ppsmi ini berjaya? sorang jer…

    hang bagi sorang kajian profesor, aku bagi 5 kajian profesor kat hang? adil, kan sistem barter tuh?

    sebab tu aku kata, mari kita ikut kata mahatir… mari kita kembali pada ilmu asal…

    ilmu asal sains dan matematik dlm bahasa greek aahhh…. kan kan kan?

    ngoooook ahhh sapa tak ikut mahatir!!! hidup greekkkk!!!

  14. mamat salleh nie sesat ke? emosi tak pasal – pasal.. baru hari nie masuk Diskopi? kalau nak hujah bace r posting sebelumnya tentang PPSMI. ape hal r yang ngok sangat…………!

  15. esok (Isnin) pukul 12 tengahari ada kuliah Dr Alinor kat jabatan matematik, ukm.. datang r..belajar logik!

  16. esok (Isnin) pukul 12 tengahari ada kuliah Dr Alinor kat jabatan matematik, ukm.. datang r..belajar logik! belajar falsafah matematik

  17. esok (Isnin) pukul 12 tengahari ada kuliah Dr Alinor kat jabatan matematik, ukm.. datang r..! belajar falsafah matematik, belajar logik, belajar rasional..!

  18. Belajar kepala otak korang…. belajar banyak banyak tapi benda yg basic pun tak tau nak beza……….. tak da common sense langsung!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Buat sepanjang hidup ni tanam dlm menara gading!😛

  19. Tak payah teori teori……. benda cam ni cuma perlu penaakulan biasa je…………….orang yang ikut demo bantah PPSMI tu mana tau apa teori? Gunalah otak!!!!!!!!!!!!!! Baca sampai tak erti guna otak……………………

  20. Ku dah baca link itu lah………………… masih benda sama je…………. “budak sekolah tak boleh ikut lah….Jepun pun boleh lah………….. tak ada negara lain buat PPSMI lah blah blah blah……………..” tak ada sebarang DATA yang kukuh pun…………saya sorang empiris……tak nampak angka tak puas hati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. Tak pehem korang……..orang sebut pasal dasar pendidikan untuk zaman baru… boleh pula ungkit pasal Arab lah Greek lah Sepanyol lah…….. satu lagi profesor siok……………………tengok hujahnya #18:

    “pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris tidak membantu mendidik orang Melayu khususnya ke tahap yang diingini ini, kerana bahasa Inggeris itu membawa nilai-nilai kesekularan tersendiri yang sudah teradun dalam pengolahan penyampaian sains dan matematik dalam bahasa Inggeris itu. Diakui bahasa Inggeris pun semakin menjadi satu daripada bahasa yang berkesan untuk penyampaian Islam tetapi gaya ini masih belum meresap ke dalam penyampaian sains dan matematiknya. Malah berdasarkan tinjauan yang dibuat beberapa kali yang mendapati lebih daripada 90% ahli sains teori Barat kini adalah ateis atau apeduli agama (kalau sekular lagi tinggi!), maka gaya penulisan sains dalam bahsa Inggeris khasnya tidak mungkin akan berubah kepada yang teis atau peduli agama, makalah semakin sebaliknya.”

    Apa kena ni??????????????? Apa kait teologi dgn PPSMI pulak?????????????? Oh…. jadi maksud korang tak boleh guna “OXYGEN” tapi pakaiأكسجين ? Ha…..mcm mano dgn kawan Cina dan India kito??????? Jadi “astronomi” tu salah, kena guna “ilmu falak”!!!!!!!!!!!! Apa hujah sioooooooooookkkkkkkkkkkkkkkkk ni? Yg copy artikel ni (diskopi lah) lagi siokkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  22. “Oxygen” (Salah…..susah difahami…gagalkan masa depan anak kita.)

    ثنائي أكسيد الكربون
    (Betul…..digalakkan………. boleh membangunkan pendidkan sains negara kita)

    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha……………………siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiioooooooooooooooooooookkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

  23. Yg tu bukan Oxygen…..tapi “Carbon dioxide”……………………..silap………….
    pasal tak ada PPSMI masa kecik lah…………………..

  24. Korang hujah point kelakar lah……….. semangat pula baca esei yg siok…………………. Tunjukkan bukti bahawa PPSMI ni membebankan pelajar kita……… bukti pelajar kita tak puas hati dgn PPSMI………..ingat….BUKTI!!!!
    bukan bagi hujah yg pusing pusing siok mcm tu……. letih baca esei itu………..esei ada point tak pa….esei siok…………………..tukarlah nama jadi>>>>>>
    [WARUNG IDEA D”SIOK”PI ]

  25. Biar saya ajar korang “common sense”. Pakai cth jgn lah jauh sangat……sampailah gi zaman penjelajahan pulak…………….Memang ada bantunya BI dlm matematik…………….. tengok!

    Kira 1—-10:
    BI:
    one two three four five six se.ven eight nine ten =11 syllable

    BM:
    sa.tu du.a ti.ga em.pat li.ma e.nam tu.juh la.pan sem.bi.lan se.pu.luh =22 syllable!!!!

    Jepun:
    rei i.chi ni san shi go ro.ku shi.chi ha.chi kyu ju = 15 syllable

    Mandarin:
    yi er san si wu liu qi ba jiu shi =10 syllable

    Bukan saya buat lawak kat bahasa ibunda saya sendiri…tapi ni hakikatnya………… orang cina guna bahasa mereka tak pa…..bahasa mereka pantas……..mereka champion……teror matematik….tapi kita melayu kira sampai bila?
    Jadi kita guna lah BI…….mengapo? Sebab itu bahasa alternatif………..kita melayu dah biasa dengan Bi dah…….. “komen”,”emel”,”nama” “sekolah”………..semua ni jemahan BI !!!!!!!!! You mampu bawa Mandarin tak pa……………….jadi kita belajarlah dgn BI.apa ruginya?
    Ingat..”common sense” hujah tak perlu berteori-teori, yg penting sistematik……….”straight-to-da-point”!!!!!!!!
    Kata PPSMI ni cam seksa………. bukti mana??????

  26. berdekah gak bace psal mamat saleh melatah..
    tak dapat nak relet teologi ng sc matematik.. ko memang stdent kangkong la..ko ada stdy falsafah bhasa x.. bile ckp bout ateis ko gelabah.. tapi ble ko sndri bangng cari point agama ng sc..dlm diam-diam ko menganut sekularisme..kahkahkah
    kotau tak kaitan bhasa ng kepale otak ko.. struktur bhasa dan corak sstem bhasa ni dpt melihat cra pandang sebuah masyrakat..otak ko x dpt pk ng logik klu ko tak dapat terjemah perskitaran ko..jd ko gune prsekitaran orang lain dalam mencapai makna sesuatu objek atau prkara utk membina proposisi dalam kpale otak ko..perbezaan ruang dan masa membina makna 2 bole membuatkan logik ko slh..

  27. marilah ramai2 kita baca yaasin utk mamat saleh ni. semoga dia ditempatkan ditempat yang salehin nanti, hahahha!

  28. tu r.. g kelas logik tak mau..nak guna common sense konon.. pastu cakap seorang yang impiris? ko paham tak apo yang cakap jang? kalu impiris g balek bawa data yang tunjukkan ppsmi berjaya. pastu kita bincang. ni bukan soal jumlah perkataan ngok! artikel dari prof Shaharil tu bukan saje2 copy. sebahagian daripada group Diskopi adalah ASASI jugak. bengong! tak caye tanye Prof Shaharil. kesian betul r ko nie…hahaha….

    tak pyah tengok sejarh,tak payah banding dengan Greek? kira 1 sampai 10 je hujah ko? apsal tak kira sampai 1347443? ko tau tak sejarah sistem nombor?
    ko paham tak mane datang angka sifar dalam nombor sepuluh tu? ko ingat tu Cina yang buat? omputeh? Mat saleh? Tok Arab?

    tu r..ajak g kelas falsafah taknak…

  29. hahaha,

    mamat…mamat…

    kesian kat ko eh? takpe, nanti aku baca al-fatehah setiap kali terserempak dgn nama ko…ameen!

    kesian sungguh…tak sempat ko nak jadi satu2nya profesor yang buktikan bagusnya PPSMI…

    hidup bahasa greek!!!!!!!!!!!
    hidup mahathir ngookkkkk!!!!!!!!!

  30. Tu lah sebab saya kata korang ni siok…………….. memang saya tak mampu nak bagi data PPSMI tu berjaya tapi mana bukti korang PPSMi tu gagal????????? Siok…….. kalau tak, bantah apasal……….. tunggu lah tengok mcm mano hasilnya……………….. budak diskopi juga jugak siok lah…………………… saya bagilah cth ringkas mengapa sesetengah kaum tak da masalah belajar math dlm bahasa sendiri…… tapi sesetengah hadapi masalah spt kita melayu …….. lembap sikit dlm math……….tak caya u jemput lah kawan cina u lawan math dgnnya…………….
    harun salim bacik lagi siok………………org bincang pasal PPSMI u bincang pulak objek lah…………..ruang lah……….susun koleksi library ko selalu………….baca banyak sgt hingga confuse……………….
    Nak ungkit pasal siapa cipta angka sifar buat pe siok???????????? Kita tengok realiti sekeliling………….. nak ungkit sejarah purba………….. orang Inggeris dulu pun tak cakap Inggeris, mereka cakap Anglo-Saxon…….. tak kan u nak ubah Bm jadi balik Bahasa Melayu Kuno…..Bahasa Sanskrit??????????
    Korang lari point je……………… persoalannya patut kita turut bantah PPSMI ke???????? Buktinya PPSMI gagal ke??????………….atau korang mempolitikkan isu ni jadi D’SIOK’PI tempat propaganda?????

  31. hoi itik…. u baca al-fatihah tolong baca yg asli punya to……..

    Bismillahi r-rahmani r-rahim
    Al-hamdu li-Ilahi rabbi l-alamin
    Ar-rahmani r-rahim
    Maliki yawmi d-din
    Iyyaka na budu wa iyyaka nasta in
    IIhdinas sirat al-mustaqim
    Sirat al-ladina an amta alayhim gayril magdubi alayhim wala d-dallin

    nanti ko taksub sgt bahasa jiwa bangsa, yo baca pulak…………………
    Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
    Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam.
    Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
    Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan.
    Engkaulah sahaja Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
    Tunjuklah kami jalan yang lurus.
    Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula orang-orang yang sesat.

    Amin.

  32. Diskopi ni……………sibuk hujah point sendiri………….tak sempat nak balas soalan-soalan saya…………………
    Cadangan nama baru Warung Idea Diskopi:

    1. D’siok’pi
    2. Kopi Syok Sendiri
    3. Tak Bersarapan Pagi Jadi Minda Tak Ready

  33. hahahaha, al-fatehah…… ameen!!!

    hidup PPSMG!!!
    hidup bahasa greek!!!!

  34. Benda yg sama jgnlah repeat…… bazir ruang je…………. dah hampir sehari doh…………..mana BUKTI PPSMI gagal???????????????????????

  35. woit, mana bukti PPSMI dilakukan kajian sebelum dilaksanakan?
    woit, mana bukti PPSMI berjaya?
    woit, mana bukti kajian dari seorang profesor PPSMI berjaya?

    woit, buat PPSMG lah ngookkkk!

  36. Kenapa tidak ada satu pun pelajar-pelajar yang bencikan PPSMI ini tampil ke hadapan memberitahu masalah mereka. Bagi mereka kritikan terhadap PPSMI adalah membuang masa. Namun, satu jawapan yang bermain di fikiran adalah mereka sememangnya tidak ambil kisah pun dengan BI, Sains, Matematik, PPSMI mahupun akademik mereka. Saya pasti kalau ada persatuan yang memberi sokongan agar sekolah dilupuskan, barulah ada pelajar-pelajar seperti ini yang tampil ke hadapan.

    Jika diambil kira penggunaan BM dalam 8 subjek kecuali Mata Pelajaran Tambahan dan subjek BI yang sememangnya diajar dalam BI di sekolah rendah hanya DUA subjek sahaja yang diajar dalam bahasa selain BM iaitu Sains dan Matematik. Di peringkat menengah atas pula, daripada 90 subjek,kecuali Mata Pelajaran Tambahan, subjek BI dan subjek Kesusasteraan Inggeris hanya 22 subjek sahaja yang diajar dalam bahasa asing.

    Ada pepatah yang mengatakan ‘Jadikanlah kegagalan sebagai batu loncatan untuk berjaya. Jika PPSMI suatu kegagalan pada diri, kenapa tidak jadikannya sebagai batu loncatan untuk lebih berjaya dalam masa hadapan.

    Jika hanya anak kita yang tidak tahu, anak orang sentiasa tahu, tidak bolehlah kita turutkan sahaja rentak dia. Bukan 90% pelajar dan ibu bapa yang menetang PPSMI, tetapi hanya 55%. Lebih 5% daripada yang menyokong. ( Bancian SMS dalam Edisi 7 pukul 7)

    PPSMI dicadangkan oleh orang bodoh? Menjadi antara orang Melayu yang terawal menjadi doktor bukanlah sesuatu yang senang. Pandangan dan komitmen orang ini terhadap perkara ini perlu diambil kira.

  37. Hoi itik……….u komen pakai otak ke bontot??????????? Cakap kosong je………….u pandai Greek sangat ?????
    Ωστόσο, πολλές άλλες έννοιες χρησιμοποιούνται παράλληλα.Η έννοια του είδους ας σημειωθεί ότι δεν ταυτοποιεί όλα τα γενετικά χαρακτηριστικά εφόσον συχνά οι ενδοειδικές διαφορές ποσοστιαία υπερβαίνουν ακόμη και τον διαειδικό διαχωρισμό.

    Translate kan lah………….. orang sebut soal PPSMI, u pulak greek greek greek kat sano…………… lari topik …..memanglah………….D’siok’pi ini diurus orang cakap kosong………sama sebiji dgn tuan mereko………..

  38. woit mamat, nanti lepas hisham auw buat PPSMG saya translate aahhh! hahahaha

    woit, tak pakailah undi2 tv nih! hahaha

    ada ke patut nak buat dasar negara tanya budak2 sekola. budak2 sekolah berapa ramai ngook? 100, 000 nak tanya semua? ngook betullah!

    tanyalah professor pendidikan ngook, baru betul ngookkkk!

    woit, mana bukti PPSMI dilakukan kajian sebelum dilaksanakan?
    woit, mana bukti PPSMI telah berjaya?
    woit, mana bukti kajian dari seorang profesor PPSMI berjaya? bagi satu jer kajian dahla…

    woit, buat PPSMG lah ngookkkk! baru leh nak translate ngookkkk!!!

  39. woit, inilah masalah PPSMI, budaya tampal menampal merata2. copy paste pulak bahasa greek! inga tak jumpe eh? hahahha

    woit, ko curik eh? pencuri!!!! hahahha, ngok!

  40. Itu lah bongok orang yg bantah PPSMI ni………………….. budak sekolah ada kata tak nak PPSMI ke??????? Hanya Cikgu-ciku yg lembik tu baru bising……………
    kalau tak ada kajian tunggulah…………….kajian kena makan masa….korang pulak tak sabar-sabar nak demo……….orang satu dunia demo pasal ekonomi, kita melayu saja yg bongok sangat demo pasal benda cam ni…………….
    Semua nak tanya profesor ???????Sebelum undi, semua pengundi kena jumpa profesor sains politik dulu?????? Sebelum beri barang, semua orang kena call profesor ekonomi????????????
    U romen dgn awek u ada tanya profesor pengajian gender ke tok?

  41. Itik quack-quack tentang:

    ada ke patut nak buat dasar negara tanya budak2 sekola. budak2 sekolah berapa ramai ngook? 100, 000 nak tanya semua? ngook betullah!

    PPSMI ni effect nya dekat anak murid sekolah, tak tanyo mereko tanya siapo???????????????????? Korang demo bukan fikir demi mereka korang pikir tentang apo???????????????????
    hhhhhhhhhhhheeee……………… niat tu dah timbul dah……..

  42. Dipengaruhi
    Informasi
    Songsang,
    Kumpulan
    Orang
    Pembangkang
    Idiot !!!!!!!!!!!!!

  43. quack quack…

    quack quack…

    quack quack…

    woit, kalo gitu, bakpo masa nak wat PPSMI dulu2 tak tanya budak sekola dulu?

    ngok tol aahhh!

  44. Mana budak diskopi lain?????????????? Ku tak mau dengar lagi quack quack itik………….. mcm budak cacat, tak pehem pehem ….asyik tanya benda sama……….ku mau dengar suara ilmiah…………… bagi bukti……….
    Sebab korang yg timbulkan isu ni, korang mesti bagi bukti……….bukan kerja kami!

  45. Budak diskopi ni…..bagi artikel ya ya ……”Mahathir Bongok”…………. Ingat! Hujah intelektual mesti “fair & balance”……….. nak jadi para intelektual?????? FAILLLLLLLLL…………………..

  46. Apa itu bongok? Teori psychologist mana untuk ukur kebongokan? Apa tanda-tanda bongok? Jurnal mana yang sokong hujah bahawa Mahathir tu bongok? Apa kaitan satu dasar yg belum tentu hasilnya dengan sindrom bongok?
    Sepatutnya korang buat tajuk — “Dilemma Mahathir”……. ” 50 Dalil Mengapa PPSMI Perlu Dimansuhkan”…………..bukannya tunjuk emosi…bongok lah……….ngok…lah…………..
    Buat malu je!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  47. quack quack…

    quack quack…

    quack quack…

    woit mamat, bakpo masa nak wat PPSMI tak tanya budak sekolah dulu?

    ngok tol aahhh! hahahaha!

  48. kah kah kah…ade plak spesies munke baru..kah kah kah.
    ade hati nak bg idea tenuk die..kah kah kah
    sroh org bg bukti konon..ada hati nak mempertahankan madey bongok..kah kah kah
    cbuk nk pertahan PPSMI yg dh gagal…kah kah kah
    ni dok menjarjis cari bukti nk jayakan PPSMI…
    kah kah kah
    Cube bgtaw markah lulus sains ngan math bile gne PPSMI????
    Kalo dulu 40% sekarang bape???kah kah kah
    G tanye Munkee Hisham keris….kah kah kah
    G tanye Madey mamak…kah kah kah
    Atau g tanye budak skola…kah kah kah
    Ni tidak, menjarjis mcm nnngoooooookkkkkkk! kah kah kah kah kah kah kah

  49. woit mamat,

    quack quack…

    quack quack…

    quack quack…

    woit mamat, tak jawab eh…bakpo masa nak wat PPSMI tak tanya budak sekolah dulu?

    hahaha… takmo jawab plak! ngok tol aahhh!

  50. Saya tak mau layan lagi itik …. monyet….. apa pun…….saya serius ni karang………………………. Diskopi sila bagi satu penjelasan………………………………….. Apa bukti hujah korang? Saya tak mau tengok lagi nama siaaaalllll spt itik merah atao mamat khalid bongok…….saya mau tengok nama Diskopi Admin!

  51. U ni cacat ke…………………. itik ????? Orang tanya lu..lu pula tanya balik…………….sebab korang yg nak mulakan demo nak bantah PPSMI, mestilah korang tunjuk fakta…apasal kami yg kena bagi???? masa buat PPSMI korang asal tak pergi bantah terus???? Asal diskopi tak buka masa tu????
    Bongok Khalid mamat!!! Apa bukti PPSMI sudah gagal??????? U kata hampir gagal tak pa… apa tu sudah gagal????? tanggungjawab sikit masa berhujah (bukan hujah pun… orang cacat bahasa cacat……………)

  52. saya tak balas selagi tak jumpa nama Diskopi Admin atau nama penulis ………..layan itik bongok buat pe???? Tak sama level……

  53. Lepas mansuh apa korang cadang buat ??? Kekalkan je? Tak ubah apa???? Korang kata bahasa ibunda pun laku …jadi …..Apa usul anda membangunkan sains dan matematik Malaysia???? Sampai cikgu malas nak buat kerja ekstra utk PPSMI…..apa lagi nak kejar benda lain????? Bazir duit cukai je ada pelajar mcm korang…………

  54. aik, si mamat ni tadi kutuk aku sbb aku bangkitkan soal takkanlah nak tanya student utk teruskan ppsmi atau tak.

    tiba2 bila aku tanya dia balek adakah kera-jaan tanya student masa mula2 nak wat ppsmi dulu, dia takleh nak jawab plak.

    ini hujah apa wei? logik makan diri sendiri plak, hahahaha!

    mamat ngok! kali ni ko memang betul ngoookkkk. ingatkan main2 saja ngokkk, tapi memang sungguh2 ngokkk!

    hahahhaa! al-fatehah….ameen!

  55. kah kah kah..mamat khalid da emo..kah kah kah
    munkee ni da xnak tron pokok selagi PPSMI xmansuh..
    kah kah kah kah kah..
    mmg btol2 nnngoooooookkkkkkkk!
    lupe kew mase mule2 cadang PPSMI dulu ada lebih dr 70 org ahli akademik hantar bantahan…..tp munkee Hisham keris bwat nnngoooooookkkkkk je..
    kah kah kah…skng die kate dulu kite xbantah…kah kah
    munkee ni kate xsame level nk bahas isu PPSMI…kah kah kah kah kah kah….
    mcm mane nak same level dgn itik pown kalah…kah kah kah kah kah
    itik owh itik….mari same2 kite bg munkee ni nngooook!
    kah kah kah kah

  56. saya tertarik dengan kesungguhan saudara semua membincangkan tema ini. keprihatinan ini yang kami – guru2 – inginkan. saya hanya ingin bercakap dari pengalaman saya.

    saya guru subjek sains dan matematik di sekolah rendah luar bandar. semua murid saya anak Melayu. saya mengajar untuk UPSR (maknanya untuk darjah 5 & 6). masalah besar dalam kalangan murid saya adalah untuk memahami teori sains dan logik mudah matematik. dengan adanya dasar PPSMI ini, murid saya makin sukar untuk mencerap ilmu. peratus kelulusan adalah rendah. apabila Pejabat pendidikan Daerah meminta laporan, kami terpaksa menurunkan peratus lulus kerana hal ini yang PPD hendak, jika tidak kami yang dipersoal.

    saya dengan jujurnya mengatakan peratus kelulusan kebangsaan jauh lebih rendah daripada 40%. alasannya mudah – bantu anak Melayu untuk lebih ramai yang lulus! ini berdasarkan pengalaman saya. saya adalah salah seorang penanda kertas sains UPSR. ini hakikat di dunia pendidikan kita.

    di kelas, saya mengajar dalam bahasa Melayu dan hanya istilahnya sahaja dalam BI. hal ini bagi memudahkan murid2 memahaminya.

    benar, anda yg berada di universiti mesti bersikap idealist. namun kami – guru2 – yang mengalami sendiri masalah ini merasakan banyak lagi perkara yang harus dipertimbangkan sebelum PPSMI ini nak dilaksanakan.

    sebab kita bermain dengan masa depan anak bangsa kita.

    jika penguasaan bahasa inggeris jadi masalah, mengapa bukan subjek itu yang dikaji? mengapa berbelas tahun murid2 diajarkan bahasa inggeris tapi tak mampu menguasainya?

    mengapa sains dan Matematik pula yang digangu? hal ini harus saudara fikirkan dahulu.

    sekadar pandangan..

  57. ada sekor munkee asal xketahuan,
    ibarat dimana ada mamak berkeris disitu ada munkee,
    bila mamak keris dikritik maka bangun munkee bertarung,
    menyusun langkah menangkis serangan buat mamak berkeris,
    munkee bertarung tiada keris ditangan sedang mamak berkeris senantiasa namun berhulubalang tiada,
    sesekali munkee menyerang dan sesekali munkee diserang,
    serangan tiada berhenti dan kadangkala munkee syok sendiri,
    mencabar pungguk diatas kayangan,
    mengait bulan jatuh ke bumi,
    munkee tiada kenal penat dan lelah,
    tetap bersilat tiada bersenjata,
    setelah sepurnama bertarung maka munkee keletihan,
    mula lupa bulan dan bintang,
    mula lupa asal keturunan,
    mula emosi tidak keruan,
    gundah gulana mencari keris,
    malang sekali keris pada mamak,
    terpaksa munkee menjarjis ape yang ada,
    sebagai senjata terakhir membela,
    maka munkee tiada keruan,
    emosi tiada tertahan………………

    kah kah kah kah…ini hikayat si munkee jingga,
    kita tunggu apa sambungan nya…kah kah kah
    tengok munkee nk tron pokok ke x??kah kah kah
    munkee ngggggoooooookkkkkkkkkk!

  58. mamaaaaaaaaaaaat saleeeeeeeeeeh, mana engko menyorok? di balek daunkah? hahahaha!

    auummmm chak!!! hahahaa!

  59. mamat saleh,
    ko ni melatah..ko ni pon trlalu prejudis ng dskopi.. bile aku cerita bout ruang ng latar yg bntok makna kpd bende ko tak pham..ko ni nak cerita psal PPSMI dr sudut apa? ko pon tau..tp tulis mcm la ko hero sgt..ko igat bdak2 yg bace ni tgk ko pandai ke? aku pny la x pham ble ad lg manusia x pndai relete kan ilmu.. aku rase bdak2 diskopi tak pyah lwn hujah ng ko…ble ckp ko x pham..sroh bace buku taknak..bek lpas bca dskopi ni ko bace bku..bia ko pham kaitan bahasa, sains,mate, logik, rasional, konsep makna, sarat nilai dll. takde la bile aku bace komen ko aku bengang ada orang cam ko.. mesti mak bapak ko lagi bengang.. klu bukan utk bdak sekolah, pk la utk mak bapak ko..sian dia ada anak bodoh cm ko..klu malas bace buku, ingt kat mak bapak..hehehe…

  60. Balik kepada isu PPSMI… u nak cakap pasal falsafah u boleh buat topik baru………….. ku tak senang dengan sudut bias korang tenteng PPSMI…… mana jawapan dan bukti saya minta???? Tak pe tak balas….. jgnlah balas lagi bagus…………. terbukti ape yg saya cakap tu betul………………kalau korang ada bukti yg kukuh……..data yg sahih………..apa nak takut balas balik???? kalau tak da…. jgn buat keputusan terburu-buru……… tak belajar cara buat kesimpulan ke……? Saya ajar cara korang berhujah………… “Mahathir Bongok?” bukannya “Mahathir Bongkok!” faham????

  61. Permintaan saya simple je….cuma paparkan satu set data yg menyokong hujah ko PPSMI memang dah gagal dan patut dimansuhkan…………. lepas tu saya diam……………….

  62. Diskopi tentang PPSMI kerana dasar ini tak datang dengan data dan bukti kukuh mengenai kebaikan dasar ini. kalau kamu tak faham falsafah bagaimana nak memahami dasar ini?
    kamu tak boleh membelakangkan falsafah. kami tak buat dasar, KERAjaan yang buat dasar ini harus kemukakan fakta dan data. minta pada kerajaan ye.. dapat data kami diam!

    yang buat dasarkan mereka, kenapa mereka sendiri takde data, walaupun dah enam tahun!

    China maju dalam Math sebab guna bahasa Cina, Rusia maju dalam sains sebab guna bahasa Rusia. Jerman maju sebab gune bahasa sendiri. hanya dengan bhasa sendiri barulah ilmu dapat dikembangkan. semua tamadun hanya maju setelah ada perpindahan ilmu melalui penterjemahan. buktikan satu tamadun yang maju tanpa melalui tempoh ini? dengan terjemahanlah tamadun itu berkembang sebab berlaku pertambahan makna dan nilai, dialektik ilmu, sintesis ilmu baharu.

    setakat ini hujah Mahathir memang songsang logik. itu kamu tak boleh nafikan. mari berhujah soal logik itu dahulu. itu lebih fundemental sifatnya.

    soal data pula, Diskopi cuma inginkan kamu kemukakan satu contoh bangsa yang maju sainsnya dengan guna bahasa asing (bukan BI aje maksudnye)..kan kamu malas nak dengar hujah lapuk tentang perancis,Jerman, Jepun dll.. tapi setidaknya kami ada bukti impiris kejayaan bahasa ibunda, dan kami nak kamu patahkan hujah kami pula dengan HANYA namakan SATU bangsa yang berjaya! satu je!

    dengan penuh ta’zimnya saya mohon kamu membace..

  63. wooiiiii mat..bace la…
    ble dh translete ayat quran petama pon sroh bace..
    jgn mlas bace…sian mak bapak…hahahaha

  64. Terima kasih saudara Harisz… saya hargai cara hujah anda. Terlebih dahulu, saya bukan pro-kerajaan ataupun penyokong Mahathir, tetapi saya sedikit sebanyak tak puas hati dengan style Diskopi sahaja.

    Mengenai soal bangsa yang mana berjaya membangun pendidikan sains dan matematik, saya rekomen Hong Kong. Walaupun ia hanya sebuah city-state, tetapi kualiti pendidikan bertaraf dunia, khususnya sains (sebab mereka Cina juga). Hong Kong University ranking setiap tahun kat THES tak keluar dari Top 30, bidang sains, teknologi, & perubatan juga dapat tempat top 50. Ia merupakan pencapaian yg menakjubkan bagi sebuah city-state yg hanya punyai sejarah pendidikan 40 tahun.

    Apa bahasa medium mereka di peringkat rendah & menengah? — Inggeris. Hanya kelas bahasa cina dan sejarah diajar dlm Cina. dan tentu orang Hong kong bahasa ibunda cantonese. jangan kata sistem pendidikan ni jejas jati diri mereka — cara hidup Hong kong ini begitu ‘kecinaan’.

    saya tak minat dgn contoh China & Jepun. Mengapa? Ini umpama membandingkan atlet Olimpik dlm acara lari pecut… u bandingkan orang Malaysia dengan orang Afrika. China sudah mempunyai asas sains yg kukuh selama 5000 thn, Zu Chongzi telah menemui nilai pi pd abad ke 5… Jepun sudah pun belajar dari orang belanda sebelum reformasi Meiji… lebih-lebih lagi Jerman zaman renaisans…

    tapi keadaan kita lebih dekat dengan negara pasca kolonial spt singapura, Hk… sejarah intelektual moden yg singkat… budaya campuran…ya, memang singapura siok sikit…tapi korang tak boleh nafikan kehebatan Hong Kong, google sikit tentang pencapaian mereka… saya pernah lihat bahawa satu berita yang bercerita tentang sebuah asteroid dinamakan selepas seorng budak sekolah menengah Hong Kong!

    saya punyai ramai kawan cina… saya faham bagaimana mereka excel…kelebihan bahasa ibunda mereka bukan main… satu huruf je dah selesai satu nama unsur, mereka ada istilah sains yg ori contohnya… oksigen mereka panggil ‘yang’, itu hasil moyang mereka… mereka tak perlu gantung pada bahan terjemahan. Tapi bahasa kita lain…semua istilah sains kita rupakan terjemahan suara je…
    Bukan soal bahasa je… dari sudut sosiologi Jepun & Jerman juga ada kelebihan……..

    saya tak setuju Bi tu ditakrif bahasa asing… kita rupa member komanwel… perlembagaan kita sah dlm Bm mahupun Bi… kita ada program Teaching english as second language… ‘second language’, memang tak jadi isu kita guna Bi…

    saya bukan sokong PPSMI, cume saya rasa mengapa kita tak teruskan je terus? dah enam tahun, kalau mansuh sekarang, tak adil bagi budak sebelum tu. mengapa kita buat yg terbaik, anggap ni sebagai proses pembelajaran?

    mengapa diskopi bazir masa debat isu ni? dah berminggu-minggu… ada lebih banyak isu yg harus diperjuangkan oleh mahasiswa…. isu undang-undang, isu dasar fiskal baru kerajaan…

    Tapi harisz saya memang respect kau… forum wacana mesti sopan & formal… bukannya guan bahasa ngok , woit… ni ‘personal attack’, takkan budak-budak diskopi nak jadi bakal bung mokhtar, badruddin? bukannya guna teknik asyik ulang soalan… saya nampak sejak binacang isu ni, kualiti diskopi dah turun…..diskopi perlu ketatkan garis panduan.

    saya hargai usaha anda.

  65. Hong Kong tidak membangunkan ilmunya sendiri. hong kong hanya menjadi medium untuk menyampaikan ilmu sedia ada dalam tamadun Barat. begitu juga dengan singapura. cuba cari nama – nama ahli akedemik mereka? sejumlah besarnya adalah orang luar. aku bukan anti – Barat, mahupun taksub bangsa. tetapi terlalu banyak ilmu dalam tamadun sebelah sini yang bakal terabai jika bahasa kita dipinggirkan.

    soal penterjemahan, aku kira ini bukan soal tukar bunyi sahaja. perkataan relatif contohnya masih dapat dicari terjemahannya yang lebih akrab dengan bahasa Melayu, nisbi.

    soal terjemahan berperanan untuk jadikan kita lebih kreatif .

  66. hahaha!

    mutu diskopi tak turun apa, dah berpuluh2 komen satu artikel, hahaha!

  67. woit mamat,

    inilah masalahnya bila techné dah disekularkan inggeris jadi technology. inggeris memang bebal. copy dari greek, pastu pesongkan, muahahahha!

    kesan dari pensekularan inggeris dari ´ilmu asal´ greek ini hanyalah menghasilkan kemalasan, dan menghilangkan nikmat proses pencarian ilmu, seperti si mamat nih!

    tengok, bila ada lebai google pun tak membantu mamat nih untuk cari jawapan yang dia nak.

    nah, debik ko, bacalah bukti imperikal yang ko nak sangat: http://www.nst.com.my/Current_News/NST/PDF/Math-Science%20Report

    itu baru 1, ada 4 lagi bukti emperikal setelah ko tunaikan giliran ko.

    sekarang giliran ko pulak, mana bukti empirikal yang PPSMI ini ada penyelidikan sebelum dilaksanakan? mana?

  68. kah kah kah…munkee akhirnya da dpt keris dr Madey mamak keris…kah kah kah kah
    oit para unggas di rimba dan di laut…..munkee ni da pandai cket…kah kah kah kah

  69. bukan kerajaan???????!!!!!!!! fuck la…
    otak org inggeris… kacukan kot… eh.. kacaukan..
    kalu ko menteri…. ko menteri yang bodoh…
    kalu ko org tua, ko org tua yang ikut jubor mahathir dulu..
    kalu ko org muda mungkin anak hishamdin kot..

  70. mamat.. jangan berjoget dgn perjuangan utopia kamu.. cikgu sbnarnya lebih tahu keadaa murid2 dia macam mana. kemampuan pljar dia cam mana. aku byk pergi jumpa ckgu kau aku singgah mana2 seklh. byk cikgu ckp takut kptsn SPM yg kua tu menipu diri pljar tu sndri. mana taknya, cikgu mengajar sains dan math. tgk keadaan student yg xminat bljar dan tiap2 kali xam di sklah hnya dapat C,D dan E.

    bila kau xam ramai ckgu yg terkejut yg dapat teruk ni boleh lulus, kptsan diluar biasa yg dwg dapt. kenapa? kefahaman dwg k? haha.. sebab graf diturunkan. graf tu bergantung kepada kptsn SPM yng dwg dpt. kalu result teruk graf peratusan akan menurun. sebab tu ko tertipu ngan data gila ko yg suh bdk diskopi bagi tu.

    sah2 la data yg dibuat memihak kepada dasar yg dilakukan. ada ker reseacrh len yg boleh buat terhadap student tu? pe datanya? nak pegi tya student tu? itu dah jadi kualitatif kan? kalu buat pun tak guna sebab result dah kua, kita tak boleh nak ubah. jadi agak2 data per yg ko nak?

    sebenarnya ko ni terlalu idealis. bukan pragmatik…

    satu lagi statement bangang ko tu.. comfirm2 budak ni tak bantah. sebab tak tahu apa.. kalu ko pun masa sekolah dulu jadi mangsa buli (aku tahu) takkan ko sebagai budak nak g halang, nak g bantah PPSMI tu? takkan? pmkran ko sampai ke situ la? kalu org miskin yang tak mampu nak bersuara dan org xkan dgr. bukan ker kita yg peka dan prihatin yg akan berjuangkan?

    kalu ko rasa ini just warong yg xder paper.. kalu rasa hebat sangt menentang ppsmi nga hujah ko tu.. knpa tak berjuang mempertahankan. bercakap tapi tak ada tindakan tak guna kan.. kalu rasa student UKM ni xbagus.. ok, mana yg bagus pada ko? ada laman maya? bagi pada ktrg tuk masuk.

    penaakulan biasa mampu ker untuk menyelesaiakan masalah secara kritis. mungkin sebab ko guna yg biasa tu menjadikan ko terjoget srg2 kan?

    pasal PPSMI dibuat oleh org bodoh.. mmgla.. ko rasa semua pemimpin always betul la? idea mmg boleh org len terima? aku bangga dgn Dr’ terawal tu buat kat malaysia. pembangunan, tapi ini masalah tak terikat dngn kesetiaan membati buta mcm ko tuh.. respect2 tapi perlu sampi benda camni pun ko xleh pikir. aku tahu tak idea MSC xdernyer blog ni malaysai mungkin kita masih pakai MiRC sebagai chat room zaman tok kadok. ni idea utopia la.. aku mula2 setuju, masa sekolah. sebab terbatas.. tapi skrg tak lagi..

    budak2 jadi bahan uji kaji PPSMI ni.. subjek teras dwg dah teruk.. jadi nak kejer per? aku tahu tahu mahathir dah bawa kita menjadi negara maju diklgan ngra dunia ketiga. terlalu ghairah utk mengejar ngra maju, jadi perlaksaan salah satu cara. tak salah langkah diambil, tapi satu langkah ini tak betul.. tak reti lagi?

  71. buat pembaca diskopi sekelian,

    ada sedikit kekeliruan tentang pendirian diskopi di dalam isu PPSMI ini. sebenarnya diskopi adalah sebuah perkumpulan wacana dan diskusi. Ia bukan sebuah organisasi yang berstruktur. Ia hanya merupakan ruang dan tempat perkumpulan mahasiswa yang cintakan wacana ilmu berwacana, berbahas, berdiskusi dan menyatakan pandangan.

    Di dalam diskopi terdapat pelbagai jalur pandangan. dari yang kiri, kanan, tengah, sosialis, liberalis, islamis, nasionalis, internasionalis, sunni, syiah, pascamodernis, dan pelbagai jalur pandangan yang lainnya. tidak semua anggota perkumpulan diskopi yang sepakat bila membincangkan sesuatu isu itu.

    begitu jugalah dengan isu PPSMI ini. tidak semua yang setuju dengan pemansuhan PPSMI ini di kalangan anggota diskopi. contohnya cik Vanguard yang juga merupakan anggota diskopi. dia adalah antara penentang kuat pemansuhan PPSMI. malahan kalau ikut pandangan dia, bahasa inggeris patut dijadikan bahasa pengantar utama dari sekolah rendah hinggalah ke universiti.

    begitu juga dengan cik Tuju Malbaru. dia lebih memilih untuk melihat PPSMI ini secara holistik khususnya bagaimana untuk merundingkan secara rasional dan berkesan antara kehendak pasaran, pemantapan bahasa inggeris, penerokaan serta penguasaan ilmu dan pengukuhan bahasa malaysia sebagai bahasa kecendekiawanan, tanpa merugikan mana-mana sisi.

    begitulah juga dengan banyak isu-isu lain lagi yang mana di dalam diskopi sendiri tidak ada kebulatan sepakat. diskopi sepertimana yang telah diterangkan di awal tadi, hanyalah sebuah perkumpulan wacana yang merai’, meraya dan menghormati kepelbagaian jalur pandangan dan perbezaan pendapat. Kepelbagaian pandangan, perbezaan pendapat tidak akan dikekang, dibatasi atau disekat.

    Cumanya, silalah berwacana, berbahas dan berdiskusi dengan sopan, tertib, berhemah dan santun.

    terima kasih.

  72. Woit! Nah ambik ko! kepada pendukung PPSMI, sila baca ini:

    http://malaysiakini.com/news/100432

    Baca! Jangan kata tak impirikal pulak!

  73. Menarik sungguh perbincangan di diskopi.hoho. PPSMI ni rasanya dah lama jadi isu, tapi saya ingin tanya di sini, berapa ramai yang mengomen di adalah pelajar jurusan sains di IPT??

    bukan saya menidakkan pengetahuan atau pengetahuan pelajar Sains Sosial berkenaan soal PPSMI, tapi kalao diikutkan, dari kecil memang saya diajar sains dalam bahasa melayu.memang masa tu mudah difahami, sebab nak belajar bahasa inggeris pon terkial2. kalao bagi student sekolah yang exposure mereka kepada bahasa inggeris luas, maka mungkin tak ada masalah PPSMI kepada mereka. Masalah di sini adalah bagi yang lemah bahasa inggeris. Adik saya sendiri (cuma mengambil contoh) pandai berbahasa inggeris, tidak pernah ada masalah, tapi pelik bila belajar sains dan math dalam bahasa inggeris, mereka lambat tangkap. mungkin betol ‘oxidation’ dan ‘oksidasi’ tidak banyak beza, tapi yang menyusahkan adalah bahasa pengantar itu sendiri, kata hubung, kata kerja dan sebagainya.

    tapi bila melangkah ke IPTA, lain pula halnya. Belajar di Universiti, saya lihat ramai rakan2 mengalami masalah untuk memahami istilah2 dalam bahasa melayu, mereka lebih senang memahami lecture dalam bahasa inggeris. Bukan saya merendahkan bahasa melayu, tetapi bila teks atau buku diterjemahkan, ayatnya jadi susah untuk difahami. tidak percaya, cuba anda pergi ke PTSL dan cari buku sains, cuba anda fahami satu satu topik itu. memang susah. Rujukan2 juga banyak dalam bahasa inggeris. takkan la orang nak translate setiap paper dalam b.melayu…

    mungkin kerana dasar UKm itu sendiri mementingkan bahasa melayu, maka tesis2 ditulis dalam bahasa melayu. Tetapi anda lihat Science Direct, anda lihat journal2 lain seperti elsevier, blackwell dan sebagainya (cuma rujuk journal sains), syarat bagi publishkan paper adalah dalam bahasa inggeris. jadi bagaimana student nak belajar ilmu penulisan kalao mereka tidak dilatih dari awal pengajian??

    cadangan saya, perbanyakkan pendedahan pelajar kepada penggunaan bahasa inggeris dalam sains dan matematik, sepeti EST (english for science and technology)…dan pengajaran sains dan matematik haruslah menyeronokkan!!!

  74. kepada nawal,

    saya boleh pastikan saudara yang budak Diskopi sebahagiannya adalah daripada jurusan sains tulen – malah ada diperingkat phd – jikalau sauadara lapang, hadirlah kuliah Dr Alinor, hehe.. penat promote kuliah Dr Alinor tapi haram sorang pon tak minat nak datang!

    sory r Dr, mgkin kuliah Dr x menghiburkan. mungkin..

  75. dieorg msti translete dlm bahasa melayu.. mmg payah nak pham.. spe je yg nak buat keje trjemahan.. pelik juga la rmai yg mletakkan kayu ukur hny pada rsult exam n khebatan tknologi..nape tak pegi pada nilai.. sains n mate sarat nilai..tapi adakah nilai itu seiring dgn nilai msy sgn perkara lain. agama cntohnya.. jgn trlalu rigid shingga x nmpak kterikatan.. kita harus mlihat bgaimana kmunculan sains d eropah.. bukankah ttrjemahan n pembedahan krya falsafah ibn rushd, farabi dll mnyebabkan dogmatisme agama runtuh..bgaimana rene descarte prcaya kpd rasionalism dan locke prcaya kpd empirisme mmbawa kpd positivsme..mereka mnrima pikiran ibn rushd supaya berani berpikir dan mmbawa hakikat falsafah itu dlm konteks masa dan ruang msy pd masa 2..katolik wktu itu memang menekan..dan selepas itu eropah mnolak agama..itu konteks pd masa 2..so, kita tidak boleh mmbawa ilmu eropah bulat2..nilai berbeza..sejarah berbeza..cuba melihat bgaimana eropah mlihat ketakterhinggaan dan msy kita yg ada nlai ketuhanan mlihat ktaktrhinggaan..di sini aku tidak lah kata semua mmat barat 2 ateis..tp bg mereka apa itu infiniti, tp kita prsoalkan siapa infiniti..nature dan semulajadi brbeza..kita tidak mlihat semulajdi terjadi sndirinya..ada kuasa pncipta..sains itu bkan shj utuk mncpta mterial tp alat utk mndapat kbnaran..kbnaran itu relatif ikot ruang dan waktu..

  76. allow… kepada: woit!
    kalu nak membangkang saya rasa saudara perlu lebih memahami isu dan jika memberi data saya rasa saudara juga perlu memahami dari segi empirik dan penaakulannya.
    saya harap saudara dapat baca dgn teliti. 4% adalah dalam bahasa inggeris.. dan pelajar tak berminat terhadap subjek math dan bi. jadi? mana silapnya saudara? saudara tak memahami fokus kajian yang saudara baca.

    peningkatan dalam bi adalah kebaikan, tetapi tidak berminat subjek yg lain adalah masalah. saudara rasa apa pekerjaan yang sesuai apabila subjek teras mereka tak kuasai? meningkatkan penguasaan bi hanya boleh dilakukan dgn meningkatkan silibus bahasa inggeris..

    saya harap saudara woit! kuasai isu dahulu..

  77. betull… mengukur dengan keputusan smmgnya la nmpak baik PPSMI itu.. graf telah ditetapkan, ia berbeza mengikut subjek.. kementerian juga mengambil kira kebolehpasaran pelajar nanti, jadi kalu graf bukan pembolehubah kebolehpasaran pelajar akan terjejas dan masy akan menyalahkan kemntrian..

    gerakan menntang PPSMI kalu nak buat penyelidikn pun tak dapat merubah kptusan. .. kita nak g survey pelajar2? boleh diterima ker empiriknya untuk membuktikan ketakberkesanan PPSMI. jadi kita terpaksa guna keptusan pprksaan. bias tak boleh ada dalam kajian. jadi kptusan ttap sama.

    nilai dan kefahaman sesuatu ilmu penting..

  78. oi

  79. bangang punye mamat salleh!
    bukan nak membangunkan bangsa melayu dari segi pendidikan!
    malah menyokong benda yg terbukti gagal!
    bongok!
    merosakkan nama mamat je!
    kalau nk jdi SI KITUL dlm kerajaan pn jgn la smpai mnyokong benda yg membebankan anak2 bgsa melayu..
    agkasawan ngara kite mse drjah satu dulu pn belajar matematik dalam bahase melayu!
    ko yg mnyokong ni ppsmi ni..hebat mane sngt?
    tak reti ckp bi gak!
    hebat mane ko dlm matematik dan sains?
    belum tentu dpt A1 mse SPM..
    tu pn dlm bhse melayu..inikan plak bi..
    mamat..mamat
    tepuk air ke dulang..terpencik kat muke sendiri..air panas plak tu..

  80. aku setuju!

  81. aku cume memikirkan anak melayu luar bandar..
    sejauh mane cikgu mampu nak atasi kelemahan diorang untk mnguasai matematik dan sains dlm bi..

  82. Alah mamat…

    Mcm mana ko tau saya tak pandai BI, mamat…

    Mcm mana ko tau saya tak dapat A1 masa SPM, mamat…

    belajar ni mestilah satu yg bebankan, tu satu ujian, mamat…

    Mengapa ada jugak orang yg bangga dgn angka sawan, mamat…

    Aduh alip…

    mengapa ko pandang rendah kat anak luar bandar, alip…

    orang bandar ni luar biasa ke, alip…

    Dengarlah suara hati orang jurusan sains, mamat dan alip… cthnya nawal…

    aduh…aduh…

  83. kepada budak diskopi juga, saya adalah ‘saudari’ dan bukan ‘saudara nawal’.hoho.

    mamat iran kat bibi maju : “pelik juga la rmai yg mletakkan kayu ukur hny pada rsult exam n khebatan tknologi..nape tak pegi pada nilai.. sains n mate sarat nilai.”

    exam itu bukankah kayu pengukur kepada kefahaman student?? dan kehebatan teknologi itu bukankah buktinya seseorang berjaya menguasai ilmu tersebut sehingga mampu mengaplikasikan ilmu dalam ciptaan dan inovasi??untuk menguasai ilmu sains dan matematik, perlulah faham bahawa penguasaan bahasa itu kan penting. bagaimana mahu menerangkan tentang ‘the extraction and characterization of protein” kalao tak tahu apa itu extraction dan apa itu characterization?? mencirikan, pencirian, atau ciri2?? mungkin nampak mudah, tapi kalao menjurus pula pada bidang biologi, pening nak fikir apa maksud satu2 reaction. sudahnya, semua student carik buku dalam bm! nanti dah keje, networking dengan orang2 melayu je la?dah tak tau nak publish paper untuk blackwell, sains malaysiana je la jawabnya (itu pon baru nak establish)…dont limit ur options..kuasai dua2 bahasa..

  84. i agree with mamat salleh.. wat diskopi posted here is a total crap.. bullshit!!

  85. woi mamat salleh yg x pandai bi..
    ini bkn isu memndang rendah..tp secara purata bdk sek rendh mmg susah nk kuasai ilmu mate dan sains dlm bhse inggeris.. aku da pegi dekat 200 buah sek lua bndr dlm malaysia ni.. aku wt tinjauan..melihat sendiri dgn mate kepala aku.. bkn ckp kosong spertimana yg ko slalu borakkn dlm diskopi ni..
    aku bg cadangan ni bkn sekadar nk bangunkan martabat bahasa melayu yg mereka2 tgh2 laung2kn skg..tp aku ni memperjuangkan nasib budak2 sekolah ni..
    diorang tak rugi kalau belajar sains ngan mate dlm bhse melayu..
    pk r wahai mamat selleh yg x pandai dlm bi..
    pk untuk budak melayu..
    jgn r sekadar jd SI KITOL dn mnyebarkan propaganda yg xmnguntungkan ni..
    ni bkn psl krjaan dn pmbangkang..
    bkn sahaje psl martabat bhse..
    tp ini mse dpn ank2 mlayu yg mmpnyai majoriti di dlm malaysia..

  86. Kalo macam tu, korang jangan salahkan orang cina & india tak integrasi dgn orang melayu, anak-anak cina tak belajar sama-sama dgn anak melayu… macam baru-baru ni Mahathir yg siok kata, (kali ni Mahathir betul-betuk bongok) sebab mereka pun boleh bagi alasan :
    ” anak kita lebih mudah utk belajar dgn bahasa ibunda kita — mandarin, tamil…”
    Secara jujur, apa pandangan ko terhadap isu orang cina mengenai pendidikan bahasa ibunda mereka? ko sokong tak pendirian mereka? ko prihatin tak keadaan mereka? Atau ko pegang double standard: melayu b’hak belajar dgn bahasa ibunda tapi mereka takbleh?

  87. Mamat Salleh bodoh! Padan muka.

  88. alahai anakku mamat, ko jadi pandai sampai sekarang pun tak guna PPSMI kan kan kan? tengok, ko dah masuk havard. tak guna PPSMI pun, hihihi

  89. alangkan dlm BM pn korang xdpt skor,tehegeh2 buat dlm BI plak,Mahathir bkn bongok,besela pmimpin pk itu yg tbaik,so dia buatla.stiap org pn lakukan ksalahan.kalo nk ikutkan Anwar Ibrahim pn bongok nk buat loan IMF.BANGANG SIAL…Pape pn m`sia prlu pthankan bahsanya.yg pnting MESTI bnyakn pnterjemahan bahan ilmiah dlm BM.

  90. AKU CADANGKAN KEMENTERIAN PELAJARAN AJAR BAHASA MELAYU DALAM BAHASA INGGERIS (ppbmi)….

  91. Mat Salleh, nawal you people rock. Kudos to both.

    To Itik and Monyet: BUAT MALU ORANG MELAYU

    Mat Salleh, dnt waste your time with these demented,
    hypocritic, anti-west, superpro-bahasa-ibunda-crap dicks.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: