Antara Kita dan Mereka

Satu bangsa itu tak akan sempurna majunya andaikata kesenian dan kebudayaannya masih jauh tertinggal di belakang- Usman Awang

“moral judgement & moral theory certainly apply to public question, but they are notably ineffective. When powerful interests are involved it is very difficult to change anything by arguments, however cogent, which appeal to decency, humanity, compassion & fairness. These considerations also have to compete with the more primitive moral sentiments of honor & retribution & respect for strength. The conditions under which moral argument can have an influence are rather special, and not very well understood by me. They need to be investigated thru the history & psychology of morals, importants BUT underdeveloped subjects much neglected by philosophers since Nietzsche. It certainly is not enough that the injustice of a practice of the wrongness policy should be made glaringly evident. People have to be ready to listen, and that is not determined by argument”

Kenyataan ini disepakati Spivak, sebagai seorang filsuf dekonstruksi dan sekaligus dianggap pascakolonialis. Ia juga cukup untuk menggambarkan kebingungan yang dihadapi rata-rata masyarakat Malaysia. Baru-baru ini, isu yang menyakiti perasaan dan menghantui pikiran ialah isu homoseksualiti – LGBTX. Hal yang diangkat oleh kelas menengah atas nama membela ‘yang-lain’. ‘Yang-lain’ dalam erti kata yang tertindas atau sengaja ditindas.Golongan ini dan pengikutnya tidak lain hanya melanjutkan kepentingan kelas menengah mereka sendiri, melupakan kepentingan ‘yang-lain’. Konflik seperti ini banyak berlaku antara feminis kulit putih-feminis dunia ketiga, Barat-Timur. Ia biasa berlaku dalam sejarah dan budaya Eropah mendorong mereka kemudiannya memindahkan perhatian ke Timur, mempelajari falsafah Buddha, Hindu dan meminjam dari alam Melayu. Amat bertentangan bagi golongan berpendidikan Barat yang pulang ke Malaysia dengan membawa masalah bangsa lain, tapi dipandang sebagai pencapaian baru buat bangsa yang dianggap ‘barbarian’ ini. Kelakuan mereka ini saling tidak tumpah seperti orientalis! cuma dalam kulit sawo matang dan bermata hitam, bukan hazel. Tindakan ini wajar sekali digelar sebagai oblomovisme atau bebal. Syed Hussein Alatas sendiri mengatakan sifat ini banyak terdapat pada mereka yang berpelajaran tinggi.

Eropah penuh dengan nuansa, perempuan sentiasa dianggap sebagai objek pasif, yang perlu dihakimi, dipuji atau dihukum, terutama pada era Victorian. Sehingga lahirnya karya berbentuk satira oleh George Meredith, The Egoist (1879) dan Anna Karenina. Sementara di wilayah ini, kita mempunyai sejarah yang jauh lebih baik diwakili Tun Fatimah (Sejarah Melayu), Siti Zubaidah (Syair Siti Zubaidah Perang China), Jumjum Maya (Syair Seratus Siti), Cik Apung (Hikayat Siak), Panji Semirang (Hikayat Panji Semirang), Badrul Muin (Hikayat Syamsul Anuar), Puteri Ratna Kemala (Hikayat Nakhoda Muda) dan Siti Denar (Hikayat Bakhtiar). Mengambil satu contoh, Watak Tun Teja (Hikayat Hang Tuah) yang berpendirian teguh sama seperti Imogen (Cymbeline) oleh Shakespeare dan Dorothea (Middlemarch) oleh George Eliot, tapi kelebihan Tun Teja dan Tuan Puteri Mihran Negara ialah membuka sisi lain lelaki seperti Hang Tuah dan Amir Hamzah. Selain itu, isu-isu yang terangkum dalam tiap-tiap hikayat seawal abad ke-13 (atau lebih awal lagi), ialah imam perempuan, poligami, perkahwinan pada usia 9tahun, perempuan sebagai pemimpin, stereotaip gender, homoseksualiti, dsb. Pernah tidak mencuba menjenguk kembali pemberontakan antara lelaki-perempuan, perempuan-perempuan, lelaki-lelaki dalam hikayat klasik? Kita sebaliknya lebih kenal novel Hikayat Siti Mariah, Iakah Salmah, Kitab Alam Perempuan, Hikayat Faridah Hanom, Layar Terkembang, Salah Asuhan, Keluarga Gerilya. Tidaklah menjadi satu kesalahan, cuma pikiran yang masih ditanam dengan ‘binary opposites’ akan mudah menyisihkan yang lain. Akibatnya, sampai bila-bila, peranan watak sebagai ‘subject at risk’ akan mati dan titik buta itu tak ditemukan. Nampaknya, hal itulah yang berlaku, golongan bijak pandai cuba menerapkan ilmu dan budaya yang sangat asing – homoseksualiti. Benar, isu demikian ada disentuh dalam sejumlah dokumen bertulis Melayu. Namun kata ‘disentuh’ dengan ‘dibenarkan’ itu sangatlah berbeza. Masyarakat Melayu sangat kaya dengan adab, perilaku yang elok lagi sederhana. Berkenaan dengan ruang peribadi, hanya dibincangkan dalam ruang tertutup sebagai deskripsi bukan preskripsi. Malah, kelakuan antara laki bini juga dilukis penuh susila dalam teks.

Sastra berupaya menjadi alat untuk merombak masyarakat yang tertindas. Sudah tentu, ia bukan tugas yang mudah kerana teks hikayat sentiasa mengalami tokok tambah oleh panitera-panitera sejak ribuan tahun yang lampau. Mengambil sikap pascakolonialis, boleh jadi “.. ketidakadilan, kekacauan, peperangan dan kezaliman yang ada dalam tempoh itu dibesar-besarkan bagi mengabsahkan kekuasaan kolonial yang diyakini telah menimbulkan keadaan yang berlawanan.” Oleh itu, tidak mustahil penjajah memasukkan kepentingannya sepanjang tahun itu –yang berkuasa ialah mereka yang mampu mengawal masa depan, dan masa depan hanya boleh dikawal dengan menguasai masa lampau satu-satu bangsa!

Gambaran negatif terhadap masyarakat Melayu telah diberi beberapa orang penulis selama kurang lebih empat abad untuk mengabsahkan tindakan penjarah untuk mentamadunkan bangsa kita ini dengan gagasan2 mereka. Dan usaha ini dibantu pula oleh si bebal. Walhal, pada abad ke-17 sudah berlaku pengenalan nusantara dengan pencapaian falsafah Islam Timur Tengah dan India berkat perantaraannya dengan beberapa ahli filsafat Yunani yang lain. Swettenham (1948) sendiri menghargai sastera dan pengetahuan Melayu yang tinggi. Oleh itu, kita perlulah berupaya membaca maksud dan mesej, seperti dituntut Islam – Iqra’ malah dalam Prologue of the Gospel of St John mengatakan bahawa pada permulaannya Kata itu bersama Tuhan. Kita harus mampu melihat pengaruh yang cuba diterapkan dalam kon/teks. ‘Hikayat’ tidak boleh dipandang mengandungi unsur mitos dan hiburan semata-mata biarpun ia ditulis sebelum kedatangan Islam atau masih sarat dengan unsur Hindu Buddha. Jika Lontara Bilang dan Sura Bilang dijadikan sebagai “buku ingatan” agar perkara yang sama tidak diulangi, eloklah tiap-tiap hikayat disikapi begitu juga.

*Jacques Derrida sendiri dalam Deconstruction in America menyatakan sokongan pada misi memelihara ingatan kebudayaan, pemikiran dan falsafah.

One Response

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: