Harimau Menangis Diasak Rusa di Canberra

Oleh : Loque

Ok…Malaysia vs Australia….Or lebih tepat lagi,147 vs 17…kalau dihitung dari segi matematik,bezanya pasti besar…actually,soal ranking tu aku ndak kisah sangat…Sebab,kenapa Thailand boleh beat Australia walaupun secara hakikatnya Thailand akur dengan kekalahan 2-1…Kita sebagai juara Piala AFF Suzuki sepatutnya dapat mengimbangi perlawanan…At least draw or kalah 1-0 or 2-0..itu pun kira ok sudah..

Ok,kita start dengan posses bola…Tapi aku rasa tidak payah la kita start dengan posses,kita start dengan goal pertama Australia…Luke Wilkshere minit 3’…Macam mana boleh goal???Sekali lagi pasukan kita melakukan kesilapan sama semasa menentang Singapura…Overlap…Pemain Socceroos hanya mengumpan pemain kita dengan bertukar-tukar hantaran sahaja..Dimana pemain kita leka menjaga Josh Kennedy,pemain tinggi lampai yang bermain di J-League…Sedangkan pemain kita tidak sedar yang Shek William sedang berlari meminta bola…Apa yang Asaruddin Putra dan S.Kunalan buat???seperti biasa,hanya melihat sahaja…Tidak ada expectation langsung yang mamat William tu buat trigger run…William melakukan crossing, dan goal..simple…pergerakan yang mudah…Reading game pemain kita terlalu lemah…Baru minit ke-3 kena leading 1-0..Aku tidak nafikan,masa bukan penentu sebab Pato pun score minit pertama time lawan Barca…Tapi,aku rasa,Australia tak ada pun create space untuk jaraingkan goal,tapi kita yang tolong dorang create space untuk jaringkan goal..kan Asaruddin dan Kunalan???keh keh ekh…Tidak apa,ini kesilapan kecil…Proses belajar…

Selepas goal pertama,Australia mendominasi game…Sekali-sekala Safee Sali cuba menghambat kawasan pertahanan Australia tapi tidak berjaya menghasilkan percubaan tepat…minit ke-33,Josh Kennedy menjaringkan goal ke2 untuk Socceroos…Silap siapa??Malaysia bermain possession game dikawasan sendiri…Bola terlepas dari kawalan Amar Rohidan dan dihalakan ke kiri oleh Luke Wilkshere,kemudian masuk kembali ketengah,dan dilorongkan kepada Josh Kennedy,dan goal…Kesilapan goal kedua ne ialah berpunca daripada komunikasi…Kenapa defender kita tidak push-up???Ya,ada yang push-up tapi tercicir 1 orang…Norhafiz Zamani Nisbah…Mungkin terlupa untuk push-up…hahahah…Itu kesalahan pertama…Kesalahan kedua,Muslim Ahmad…Mamat yang jadi assistant goal tu bukan nak shooting pun…Dia acah jak..Muslim berpaling muka…Kenapa???Takut kena shooting???Jangan main bola kalau takut kena shooting…pegi main catur..hahha…Mamat tu boleh pulak senang-senang lorongkan bola kepada mamat Kennedy tu..dan goal ke-2 terhasil…Kesilapan goal kedua ialah defender kita tidak push-up awal…Man marking terlalu jauh dan expectation terhadap hantaran pendek dan tentu sekali komunikasi antara goalkeeper dan defender…Malaysia ketinggalan 2-0 di Canberra..

Aku melihat kelemahan Malaysia tertumpu pada midfield dan defender…Jelas,komunikasi antara defender dan midfield amat perlu…Ya,amat perlu…Ok,kita cerita tentang goal ke-3 pasukan Socceroos…Goal ke-3 dijaringkan oleh pemain yang berkenala di J-League,mewakili Shimizu S-Pulse, A.Brosque pada minit ke-39…Goal ini berpunca daripada 1 gerakan yang biasa dan tidak berbahaya aku rasa…Sekali lagi kebijasanaan Luke Wilkshere terbukti…Wilkshere melorongkan bola kepada rakannya,membuat 1 crossing pendek, dikawal baik oleh Kennedy dan BOOOOMMM!!! oleh Brosque,goal…Aku menyaksikan goal ke-3 ini dengan kecewa..Aku ada 3 sebab,pertama,kenapa bagi crossing???tidakkah King Gopal bagitaw kalian bahawa bola crossing adalah bola yang paling bahaya???Kalau goalkeeper tu Oliver Kahn,habis bapak kamu kena maki…Kedua,man marking bersahaja Norhafiz Zamani Misbah…Oi hafiz,kaw buat apa di belakang Kennedy tu???Usha bontot ke???Mamat tu tinggi dari kaw la…pegi la depan…bukan blakang…Ok,untuk pengetahuan sidang pembaca,kenapa Cannavaro dipilih pemenang Ballon D’Or semasa World Cup 2006??Sebab kebijaksanaannya mengawal pergerakan orang…Sosok tubuh yang kecil tidak jadi masalah sebenarnya..Lihat sahaja Henry,dikawal rapi time Final WC06…dan ketiga, sikap suka melihat bola…Oit pemain Malaysia,bola tidak berbahaya,orang yang lari tanpa bola tu yang bahaya…King Gopal tidak ajar cara modern football ka???atau kamu lupa???haiya…Goal ke-3 tu sepatutnya bisa dibendung,tapi,kita melakukan kesilapan mudah…Sayang seribu kali sayang…Malaysia ketinggalan 3-0 di Canberra..

Selepas goal ke-3 pasukan Socceroos tu,Malaysia kelihatan goyah…Norshahrul Idlan paling aku tidak faham…Apa dia buat di atas padang??Main guli ka apa???Suka berlari kosong…Ini main bola la beb…Tolong la defender and Midfield kaw…Collect bola dari bawah…Rooney yang taraf superstar pun collect bola dari bawah…huhuuh….Dan 1 lagi benda yang aku tidak faham,kenapa Malaysia suka possession di kawasan sendiri…Ikut perkiraan aku,hampir 4 kali hilang bola dikawasan sendiri…Ini taktik siapa???King Gopal ka???Oit King,bagus kaw pegi Belanda,belajar dengan jurulatih Ajax macam mana build-up possession dari bawah…Aku rasa itu mujarab..Goal ke-4 Socceroos hadir pada minit ke-45,dijaraingkan oleh mamat Kennedy…Goal ke-4 ne sama macam goal pertama…defender negara melakukan kesilapan yang sama…So,tak perlu la aku ulas lagi…Sebijik sama…Maksud aku,kesilapan yang sama…Defender sekali lagi “menonton wayang”…First touch yang bagus ditunjukkan oleh Shek William…Tahniah…Kaw layak maen di eropah…Rajin buat over-lapping…Malaysia ketinggalan 4-0 pada babak pertama…Perasaan aku time tu,”Malaysia boleh score ne sebijik”…Harapan menggunung tinggi…

Start jak babak ke-2,aku mengharap ada perubahan terhadap game Malaysia…King Gopal membuat pertukaran pemain dengan memasukkan K.Reuben,Wan Zack dan “Kecik”(aku tidak ingat nama mamat ne)…K.Reuben ne budak yang disebut-sebut bakal menggantikan Safiq Rahim…K.Reuben ne kononnya cemerlang time Sukan Universiade di Shenzen,China…Aku tidak tahu tentang mamat ne…Cemerlang ka kalau dibelasah Ukraine 6-0???Tidak apalah…Lupakan Shenzen…Sekali lagi pemain kita buat onar di tempat sendiri iaitu possession di kawasan sendiri…Keliru juga aku sebenarnya…Kalau ball control kita sebaik Barcelona,tidak apa…Ini tidak…Tapi suka bermain-main dikawasan sendiri…Untuk apa tu???hm…..Australia melancarkan serangan melalui sayap kanan dan diri…Tetapi dikawal ketat oleh pertahanan negara…Time ne aku suka…Keep on pressure…Cuma,pada minit ke-69,Australia melancarkan serangan ke kanan gawang Apek,dan pemain Australia melakukan hantaran pendek kepada Brosque,Brosque turning dan melakukan sepakan kaki kiri dan goal ke-5 untuk Australia…Silap siapa???Ok,aku lihat,short-passed tu tidak bahaya pun…Cuma,aku persoalkan kenapa Norhafiz Zamani Misbah biarkan mamat Brosque tu turning???Itu sahaja…Antara prinsip defender yang bagus,pemain lawan tidak dibenarkan melakukan pusingan badan 90darjah…senang cerita,jangan kasi pusing la…Tapi,Norhafiz bagi mamat Brosque tu pusing…Kan senang dia sepak….Aku tahu,ada 1 orang pemain Australia buat trigger-run tapi dia dalam posisi off-side…Apa maw takut???Kalau takut buat offside trap,pegi main 9 side..Tidak ada offside…hahha…Sekali lagi aku ulang,pemain kita tidak ada instinct yang baik…expectation,reading game…Bukan aku kata tidak ada,cuma kurang baik…Sepatutnya,goal ke-5 itu bisa dibendung…Tapi,oleh kerana kelalaian sedikit sahaja,Socceroos bisa mencetak goal tersebut…Sayangnya…kalau ikut perkiraan aku,Malaysia patut kalah 2-0 sahaja…Bukan 5-0..hmmm..

King Gopal,apa yang kaw patut buat sekarang adalah belajar cara Back-4…Itu cukup penting sebab aku rasa,kaw pun sedia maklum tentang itu…Arrigo Sacchi kan cakap Back-4 ne macam rantai…Di situ la,Zone-Marking,Man Marking,Off-Side Trap,pokoknya semua cara defending ada pada Back-4…Itu patut kaw tekankan….Ingat kan WC10,kenapa New Zealand cukup berbangga dapat draw dengan Italy???Sebab Italy cukup pakar dalam Back-4 dan New Zealand dapat menjaringkan goal…Sebab itu dorang raikan macam menang WC…Hm…tidak apa la…harap team kita ambil pengajaran atas kekalahan ini…Jangan malu…ini proses belajar…Ala,Argentina pun pernah kalah lawan Bolivia 6-0 rilek jak…Inikan kitayang ranking jauh dipelusuk sana…Apapun,aku terus sokong timnas kita..Cuma FAM,yang diatas tu,turun-turun la…Kasi la orang lain yang pegang FAM tu…Aku rasa,kalau orang yang taw pasal bola pegang institusi bola,lagi maju…aku rasa la…keh keh keh…

One Response

  1. gua raser tim msia dah ilang stim ar. sbb aper ilang stim? pandangan gua sbb perancangan friendly game yg FAM buat sudah salah. bila kiter buat friendly game, kita susun utk bina momentum supaya tim bola kiter sampai ke peak.

    utk sampai peak ato top form kiter bermula perlahan dgn tim-tim yg lemah dahulu sebelum berganjak ke atas melwn tim-tim yg kuat. sbb dlm bola bkn sahaja skill, stamina, strategi dan taktik yg penting tetapi moral dan semangat juga sama penting.

    awal-awal lagi sudah lawan arsenal, pastu liverpool pastu chelsea. sumernya berkesudahan dgn kalah dan kalah dan kalah. jadi bila kalah moral dan semangat sudah turun. jadi kita tak dapat nak build momentum. sumer tim ni tim kuat – antara tim top liga premier inggeris.

    sudahlah stamina ilang, semangat dan moral juga jadi jatuh merudum. mana tak merudum – sumer game kalah! jadi tak hairanlah kalo sekiranya bila lawan singapura terus kita kena belasah. bila asyik kalah jer….memang la akan demoralisasi. susah nak bina balik semangat dan moral bila berlakunya demoralisasi.

    jadi, tak hairanlah dgn australia kita kener belasah lagi. perancangan FAM sebenarnya BODOH dan BANGANG. tak tahu macam maner nak tengok dari angle psikologi dan moral pemain bila dihadapkan dgn game-game bertemu pasaukan kuat dlm tempoh masa yang cukup dekat dan berturut-turut plak tu.

    ini semua sebenarnya bukan perancangan utk kebaikan bolasepak kebangsaan tetapi perancangan utk mengaut untung dan membuat duit.

    siapa yang kembung poket dgn game-game tu? syarikat maner yang makan besar? individu mana yg sudah kaut duit berjuta?

    semuanya dirancang utk buat duit bagi mengembungkan poket-poket mereka yg terlibat dlm menganjurkan game-game ni!

    bila korupsi bermaharajalela mutu bolasepak negara akan menjadi korbannya!

Leave a Reply

