Pesanan atok aku..

Atuk
Atuk

Atok aku dulu pernah pesan kat aku “si hensem, belajarlah rajin-rajin sampai dapat masuk universiti, atuk harap ko jadi orang yang berguna kelak”.  begitulah lebih kurang pesanan atok aku semasa hari pertama aku mula bersekolah.  kini, atok aku telah tiada, mungkin atok aku dah dapat kebenaran yang mutlak, entahlah.  walaupun pesanan atok aku itu sangat klise tapi aku tahu itu adalah harapan besar beribu malah berjuta orang atuk kat luar sana terhadap generasi terkemudian.  atok Arif pon pesan camtu, atok Hilman dan juga atok Muin. cuma atok Mail saja yang tak pesan camtu. mungkin atok dia telah pergi awal. aku sedar pesanan camtu adalah harapan besar masyarakat.  kalau tidak masakan mereka berjuang untuk aku mendapatkan peluang pendidikan.

Bila aku masok universiti aku rasa sebahagian pesan atok aku dah aku tunaikan.  hanya sebahagian kecil. tapi bila aku masok universiti macam-macam persoalan yang timbul. aku mahu jadi orang yang berguna untuk siapa? aku akan jadi orang berguna atau digunakan? ilmu aku ni sebagai alat pembebasan atau alat penindasan? dan dengan siapa yang harus aku pertanggungjawabkan dengan apa yang aku ada? kesian atok aku..ramai cucunya tidak jelas dengan soalan ini.  kalau aku jadi atok nanti akan aku ralat pesanan aku untuk cucu aku..

7 Responses

  1. ko bukan cucu yatim ke?

  2. aku bukan cucu yatim, apatah lagi cucur badak…

  3. aku bukan cucu yatim, apatah lagi cucur badak…..

  4. kelakar…ha3

  5. maksud baik atok utk siapa????

  6. Apa yang saudara suara kan itu cukup bagus.. persoalan-persoalan fundamental ini yang perlu diteliti untuk kita pikirkan secara rasional dari mana kita datang, kenapa kita disini dan kemana kita nak pegi..

  7. saya tunggu setiap tulisan awak!!

Leave a Reply

