Kemelut Politik Perak: Sultan Sokong Siapa?

“The best defense is a good offense”. Hanya beberapa jam sahaja selepas tulisan sebelumnya diposkan, Najib mengasak habis-habisan dan kini Anwar pula yang terdesak. Dan kedudukan terkini Najib mendahului Anwar 4-3! Pertarungan antara Anwar dan Najib ini nampaknya semakin lama menjadi semakin kotor. Ini terang-terang terbukti apabila Najib tanpa segan silu menerima masuk dua Adun PKR Perak yang sudah tercemar dengan skandal rasuah dan kes mereka sedang menunggu perbicaraan mahkamah.

Memang orang yang terdesak akan melakukan apa sahaja untuk melepaskan dirinya. Najib berjaya melepaskan dirinya apabila berjaya memujuk dua Aduan PKR yang terlibat di dalam skandal rasuah untuk menyertai UMNO. Entah imbuhan apa yang yang ditawarkan oleh Najib kepada mereka berdua tidaklah diketahui pula.

Penyertaan dua Adun PKR ini ke dalam UMNO dan seorang Adun DAP yang meninggalkan DAP untuk menjadi wakil Bebas serta kembalinya Datuk Nasaruddin ke pangkuan UMNO semula, akhirnya telah berjaya menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. BN kini mempunyai 31 kerusi dan Pakatan Rakyat pula tinggal 28 kerusi. Namun begitu kerajaan Pakatan Rakyat di Perak belum lagi secara rasminya bubar selagi Sultan Perak tidak membuat keputusan. Jadi nasib PR mahupun BN sekarang ini berada di tangan seorang manusia iaitu Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Inilah hakikat demokrasi ala-Malaysia. Akhirnya seorang manusia bergelar Sultan akan menentukan siapa yang akan menjadi pemerintah di negeri Perak. Jadi, siapa agaknya pilihan Sultan Perak?

Sukar untuk mengagak siapa yang akan Sultan Perak pilih. Menyerahkan kuasa kepada UMNO atau pun menerima nasihat Menteri Besar Pakatan Rakyat supaya membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak dan seterusnya menyerahkan kuasa memilih kembali kepada rakyat Perak melalui pilihanraya negeri. Untuk adil, tentulah membubarkan DUN Perak dan menyerahkan kembali kuasa kepada rakyat Perak untuk memilih siapa yang mereka inginkan sebagai kerajaan negeri yang baru.

Tetapi di dalam politik merebut kuasa, adil bukanlah menjadi agenda utama. Agenda utama ialah kuasa dan kepentingan masing-masing pihak. Di dalam hal ini Sultan juga tidak terkecuali. Kuasa dan kepentingan turut menjadi perkiraan Sultan. Dari sudut keperibadian dan keilmuaan, memang tidak dapat dinafikan bahawa Sultan Azlan Shah memang figur yang puny integriti, berketrampilan dan dipandang tinggi oleh rakyat jelata. Tambahan pula Sultan Azlan Shah pernah menjawat jawatan Hakim Mahkamah Agung yang tentunya beliau mempunyai pengetahuan yang luas dan mendalam khususnya tentang soal keluhuran undang-undang dan keadilan.

Jika dilihat dari sudut keperibadian, integriti, keilmuan dan pengetahuan, kita mungkin menjangkakan yang Sultan Perak berkemungkinan akan memperkenankan pembubaran DUN Perak sepertimana yang dicadangkan oleh Menteri Besar Perak dan seterusnya membuka laluan untuk pilihanraya negeri diadakan. Tambahan pula Sultan Azlan Shah sendiri di dalam sebuah buku undang-undang yang ditulisnya sendiri yang bertajuk Constitutional Monarchy, Rule of Law and Good Governance menyatakan bahawa:

“Under normal circumstances, it is taken for granted that the Yang di-Pertuan Agong would not withhold his consent to a request for dissolution of parliament. His role is purely formal.”

Melihat kepada keperibadian dan juga pendirian Sultan Azlan Shah melalui bukunya itu, tentu kita menjangkakan bahawa dia akan memihak kepada keputusan untuk memperkenankan pembubaran DUN Perak dan mengembalikan kuasa kepada rakyat Perak untuk memilih kerajaan melalui pilihanraya negeri yang baru.

Walaubagaimana pun bacaan di atas gagal melihat keseluruhan struktur di dalam masyarakat Malaysia ini. Institusi Raja adalah institusi feudal yang berkepentingan. Ia bukan institusi yang neutral. Kepentingan institusi raja sebahagiannya adalah melibatkan pengekalan sistem feudal dan sebahagiannya lagi pula adalah perlindungan terhadap kuasa dan kepentingan ekonomi Sultan-Sultan yang bertakhta di setiap negeri termasuklah negeri Perak.

Sultan, harus kita akui adalah sebahagian daripada status quo atau establishment. Dan setelah merdeka, selama 52 tahun institusi Raja yang diwakili oleh Sultan-Sultan dari setiap negeri termasuk Sultan Perak, telah didukung dan disokong penuh oleh establishment yang wujud di dalam jangkamasa tersebut sehingga sekarang ini, iaitu kerajaan Barisan Nasional yang diterajui oleh UMNO.

Legitimasi kedudukan Sultan diperolehi melalui tradisi dan bukan demokrasi. Sultan tidak pernah dipilih oleh rakyat. Sultan adalah warisan keturunan. Tetapi kedudukan UMNO sebagai pemerintah adalah melalui mandat yang diberikan oleh rakyat melalui pilihanraya umum. Legitimasi yang diperolehi oleh UMNO ini diperpanjangkan pula kepada institusi Raja-Raja melalui pengekalan Sistem Raja dan perlindungan terhadap kuasa Raja-raja dan juga kepentingan ekonomi Raja-raja.

Sebenarnya dengan mandat yang diberikan oleh rakyat, boleh sahaja UMNO melakukan pindaan di dalam Perlembagaan Persekutuan untuk memansuhkan kuasa Raja-Raja. Tetapi UMNO tidak berbuat begitu. Hanya sekali sahaja di dalam sejarah UMNO iaitu pada tahun 1993 di zaman Mahathir di mana pindaan perlembagaan dibuat untuk menghadkan sedikit kuasa Raja-Raja. Selain daripada kes itu, kedudukan Raja-Raja tidak pernah diganggu-gugat malah didukung dan disokong penuh oleh UMNO.

Sokongan dan dukungan UMNO terhadap institusi Raja-Raja ini bukan sahaja melibatkan pengekalan sistem beraja, tetapi juga pengekalan beberapa kuasa yang tertentu yang dipegang oleh Raja dan juga pengekalan dan perlindungan kepentingan-kepentingan ekonomi yang diperolehi oleh setiap Sultan-Sultan dari setiap negeri.

Jadi, di sini kita dapat melihat berapa kuatnya pertautan antara UMNO dan institusi Raja-Raja. Kepentingan kuasa dan ekonomi Raja-Raja sentiasa dikekalkan dan dilindungi oleh UMNO di sepanjang pemerintahannya selama 52 tahun ini.

Bukan itu sahaja, institusi Raja-Raja sebagai simbol ketuanan Melayu adalah sinonim dengan ideologi UMNO iaitu ideologi ketuanan Melayu. Jadi, disini kita dapat lihat bagaimana kejapnya hubungan antara UMNO dan institusi Raja-Raja yang bertaut di dalam sebuah sistem feudal yang kompleks. Hubungan yang kejap ini bukan sahaja melibatkan persamaan simbol ideologi ketuanan Melayu yang direpresentasikan oleh UMNO dan juga institusi Raja-Raja tetapi juga turut melibatkan perlindungan kepentingan bersama iaitu kuasa Melayu dan juga kepentingan ekonomi.

Justeru itu, dengan memahami struktur yang dihuraikan di atas, kebarangkalian untuk Sultan Azlan Shah memihak kepada Pakatan Rakyat untuk membubarkan DUN Perak adalah amat tipis sekali. Dari pemahaman terhadap struktur yang sudah bertapak kejap itu, kemungkinan besar Sultan Azlan Shah akan memihak kepada UMNO. Pemihakan ini bukanlah kerana peribadi Sultan Azlan Shah, tetapi kerana Sultan Azlan Shah itu sendiri adalah sebahagian daripada struktur dan sistem yang sudah kejap bertapak yang akan sentiasa melindungi dan mempertahankan orde establisment yang wujud sekarang ini.

Di atas semangat demokrasi tulen dan demi keadilan buat rakyat negeri Perak, semoga bacaan yang dibuat di atas salah.

About these ads

78 Responses

  1. raja-raja ni pon ada buat bisnes gak. bukak syarikat-syarikat. mintak projek-projek. bohong ar kalo kater raja-raja kita ni takder mintak projek daripada kerajaan negeri.

    jadi, raja-raja ni dia akan pilih saper yang boleh kasi dia lebe banyak projek. kalo UMNO bole kasi dia dan keluarga-keluarga dia projek, dia akan sokong UMNO tapi kalo Pakatan yang bole kasi dia projek, dia akan sokong pakatan.

    nizar memang tak layan permintaan sultan untuk beri projek pada syarikat dia dan keluarga dia. so, aku punyer bet sultan akan sokong UMNO sebab UMNO bole kasi dia dan keluarga dia banyak projek.

  2. tidak ada jalan lain kecuali, rakyat berhimpun beramai-ramai dalam jumlah ratusan ribu di Perak untuk nyatakan kepada Sultan yang rakyat jelata negeri Perak mahukan pilihanraya diadakan. Sultan sah-sah akan sokong UMNO sebab Sultan dan UMNO ni sinonim. UMNO ni pon ditubuhkan di istana Sultan JOhor oleh datuk Onn yang jugak keturunan Raja.

    so, nak harap pada sultan, takkan mungkin sultan akan sokong pakatan. cara yang terbaik ialah dengan menyatakan suara rakyat secara terbuka dengan menghadiri perhimpunan seratus ribu rakyat di Perak pada malam ini.

    suara rakyat suara keramat. tapi kalo suara tu simpan duduk diam kat rumah, sampai kiamat pon Sultan akan tetap sokong UMNO. tapi kalo sultan dah tengok ratusan ribu rakyat berkumpul secara terbuka mintak diadakan pilihanraya semula, tentu Sultan pon pikir dua tiga kali untuk sokong UMNO.

  3. PENAUNG DINAUNG….ini memang masalah negara yang demokrasinya tidak berakar umbi daripada masyarakat. ini adalah contoh negara neo feudalisme bertopengkan demokrasi untuk mendapat legatimasi. kuasa akhir tidak pada rakyat..huhu

  4. Entah..
    Bilalah Politik negara kita BERSIH!

  5. jijik…kekedang aku oening tengok situasi politik negara yang terlalu kotor. pemimpin tiada maruah dan tidak amanaah tidak layak menjadi pemimpin. ape tujuan orang Melayu masuk politik?untuk bangsa@agama@diri sendiri??

    dari pemerhatian aku ramai yang berpolitik kerana diri sendiri. bukan kerana rakyat. bukan untuk menjadi wakil rakyat tapi wakil diri sendiri.

    BN sememangnya terdesak. terima orang yang terima rasuah sex untuk lengkapi kerusi. keji kan???

    kalo tanya sultan perak akan sokong siapa???tentulah BN. sultan pun nak projek. seperti kata feudal lord

    lebih baik adakan pilihanraya. biar rakyat tentukan siapa mereka mahu.

  6. wah rajin tuju menulis artikel. jangan tersedut dgn isu ni sudahlah. fokus fokus, hehehe

  7. Walau siapa pun yg disokong oleh sultan , nikmat yg bakal dikecapi ialah kematangan arena pendemokrasian negara. Jika kerajaan BN ditubuh sekalipun, belum pasti ia stabil kerana politik itu seni berkompromi dan pastinya akan ada lg kompromi2 lain yg bakal berlaku di Perak. Ilmu Najib juga belum cukup melangit akibat sombong bodoh pada pengalaman lalu. Dengan terbentuk kerajaan BN Perak, Najib akan hilang kepercayaan rakyat, imej UMNO lebih rosak, Imej PKR kembali pulih dan sokongan rakyat kpd PR semakin kuat. Maka kisahnya, najib akan bersorak gembira bagai Pak Kaduk yang tercerai bajunya dari badan kerana menang sabungan sedang kebodohannya dikutuk hingga hari ini. Begitu juga najib jika tewas dalam pilihanraya akan dtg…

  8. sy bersetuju dgn malbaru, dengan konstruksi sistem sedia ada kebarangkalian sultan menolak perbubaran dun adalah sangat tinggi. Malah sikapnya yang terus berdiam diri sehingga kini memberi pertunjuk kepada keadaan ini.

    Dari aspek sejarah, peranan beliau di dalam krisis perlembagaan pada tahun 1980an dan awal 90an adalah begitu menimal dan bersifat subjek kepada pemerintah sivl di puncak kuasa. Justeru meskipun integriti perlembagaan digugat, namun ia seakan-akan ‘terpaksa’ dibiarkan bagi menikmati/menngekalkan/menjamin status quo.

    PR di Perak, sejak dari awal sememangnya sebuah kerajaan negeri yang kurang stabil khasnya dari sudut kuasa. Majoriti yang terlalu kecil, parti DAP yang byk menang tetapi pemimpin pas yang menjadi ketua,calon mb yang diumumkan secara tergesa2 dan tidak mendapat konsensus,dan political harassment daripada BN khasnya UMNO.

    Meskipun BN kini tidak lagi hegemonik, tetapi masih dominan (berkuasa). Dengan dominasi ini, jika dilakukan secara strategik dan bijaksana, BN mampu mengukuh kembali kedudukan, melambat2kan perubahan atau menghapuskan penentangan (keadaan2 ini tidak eksklusif).

    Namun jika tersilap langkah, strategi yang dilakukan boleh memakan diri. Ini sangat bergantung kepada kematangan politik masy malaysia kini. Justeru apa yang ditetapkan melalui institusi negara, tidak semestinya menghasilkan kepatuhan atau kepercayaan masyarakatnya. Dalam masa terdekat ia mungkin boleh menafikan realiti sebenar (e.g menolak gelombang perubahan), namun pada masa near future ia mungkin melakarkan impak yang sebaliknya. Peace ;)

  9. eloknye…kuasa dah diberi pade sultan..sultan bagi pulak pade rakyat untuk memilih…kan best…barulah aku bangge jadi anak perak… aduyai

  10. ah,politik.politik yang kotor atau cara pemikiran manusia yang kotor.politik adlh bersih,tetapi kite sndiri yang mencorakkannya.

    time kasih jemput ke blog ni.sy akan follow up serajin mungkin.

  11. si Nasarudin tu muka banyak tebal lah. masa dia lompat ke pakatan, dia kata rakyat yang minta dia pergi ke pakatan. Jadi apa dia buat sekarang balik ke pangkuan UMNO?

    tak mungkin sekali rakyat yang suruh dia balik ke UMNO! Dia buat keputusan sendiri kerana sudah tentu diberi insentif besar oleh menteri kewangan dan bakal PM. Dia tak layak jadi ADUN kerana dia lawan cakap rakyat yang suruh dia masuk Pakatan.

    pegi mampus la orang mcm Nasarudin.

  12. salam.. melalui situasi sekarang di negeri perak ini, aku menganalisiskan bahawa kemungkinan PKR tidak lagi dapat bertahan. daripada wujudnya 31 kerusi dan penarikan diri oleh ahli PKR memburukkan lagi keadaan. Jika diikutkan sebelum ini baynak dsiarkan bahawa penduduk di sekitar Selangor dan Perak tidak berpuas hati terhadap pimpinan pembangkang. Justeru itu, dapat dilihat juga bahawa selama ini, UMNO yang menjadi pelindung atau “payung” kepada sistem beraja kerana ianya berunsur feudal. Feudal ini akan melibatkan yang diperintah dan yang memerintah. So sebagai balasnya kedua2 pihak ini akan mendapat manfaatnya. hal ini pernah terjadi bila Mahathir cuba memansuhkan kuasa2 raja dan menimbulkan kemarahan Sultan Johor. Jadi, dalam soal ini, adil bukanlah agenda utama tetapi ianya melibatkan kepentingan sama ada peribadi atau satu organisasi..

  13. Salam, apalah kita nak kecoh-kecohkan. Paduka Seri Sultan tu bukan orang yang tidak bijaksana. Tuanku tahu apa nak buat cuma tuanku perlu berfikir dengan arif untuk keputusan. Tuanku diam untuk mengkaji. Berilah tuanku masa. Kita ni sebagai hamba Allah, berdoalah agar keputusan tuanku mendapat berkat dariNya. Amin

  14. im very agreed for what sultan azlan shah have been done. he has a EX-BEKAS HAKIM NEGARA + his experienced in law. he has rite to lucutkan jawatan nizar. what for u want to be MB to DAP. the state controlled by malay sultan by all the ministration of state control by chinese.

    sekarang sudah berani memfailkan saman kpd sultan!
    menderhaka.
    semestinya sbgai sultan melayu, baginda ingin memelihara negeri baginda.
    memelihara kedaulatan melayu.

    Grateful to God, di dalam sejarah tercatat negeri bersultan tidak boleh bangsa asing menjadi menteri besar.
    kalau tidak, perak sudah di perintah oleh DAP!!
    anak angkat kepada singapore!!
    anak angkat kepada lee kuan yew!!
    anak angkat kepada pemusnah melayu!!

    bila dengar nizar mahu saman sultan perak,
    huh!! berseronok kaum cina & india melihat kaum melayu bertelagah!!
    mereka bertepuk tangan.
    mereka menjadi batu api.
    di tambah dengan hasutan anwar ibrahim – CIA malaysia.

    dear all malay,
    open your mind & open your heart.
    jadikan tadika kemas di PP as a lesson.
    jadikan pengambilan pembantu MB s’gor (chinese ladies) as a lesson.
    belum pernah dlm pemerintahan BN mengambil orang cina memegang jawatan tinggi. Jawatan yang melibat hal-ehwal dlaman.
    jadikan apa yg MB s’gor (tan sri khalid) kata, jika PKR memerintah UITM mahu di buka kepada semua kaum.
    apa yang tinggal untuk orang melayu?
    jadikan peringatan apa yg Khalid mahukan…duit zakat di bahagi sama rata kpd orang miskin & badab kebajikan bukan islam.
    FIKIRKAN LAH SEMUA ITU.

    mahukan anda lihat Malaysia menjadi SINGAPURA KE-2???

    saya tidak menyokong mana2 parti politik.
    tp sebagai manusia yg berakal..kita sama-samalah fikirkan.

    cina & india mahukan hak sama tapi di mana muka mereka dlm mempertahankan negara???
    kajian menunjukkan tidak smpai 2% bangsa asing yanh menyertain unit pertahanan seperti POLIS/ASKAR.

    mempertahankan negara tak nak! tapi nak kan hak sama!

    condem & complaint …itu saja yyg mereka tahu.

    tanya pada mereka apakah di China & India mereka akan menikmati hidup sesenang & semudah di M’sia?
    facilities yang M’sia ada sudah cukup sempurna jika di bandingkan dengan negara asal mereka.

    tanya pada mereka, walaupun mereka ramai di US hinggakan ada chinatown di tengah2 new york, di washington.
    tapia adakah US government beri mereka hak seperti apa kerajaan m’sia berikan??!!!

    adakah US Government bagi mereka quota dalam parliment atau dalam kabinet?
    ada ke Menteri mereka yang berbangsa cina & india???
    ada ke US goverment memberi mereka hak untuk mengundi dalam pilihanraya????

    TOLONG JAWAB SOALAN SAYA!!!
    JAWAPANNYA TIDAK ADA!!!!!

    tuhan bagi kita akal untuk berfikir.
    tuhan bagi kita mata untuk melihat.
    tuhan bagi kita telinga untuk mendengar.

    orang2 kampung mungkin boleh di bodohkan,
    tapi saya percaya anda di dalam ini is educated person.

    BUKALAH HATI, BUKALAH MINDA…DAN FIKIRKAN LAH.

    JANGANLAH MENJADI MELAYU YANG MUDAH LUPA……..

  15. sudara think & talk with fact & history,

    Keseluruhan penduduk US kurang lebih 284,800,000 orang campur dengan Bush, Britney Spears, Angelina Jolie dan Obama. warganya yang berketurunan Asia lebih kurang 10,242,998 orang iaitu 3.6% daripada semua warganegara US, manakala daripada jumlah itu, seramai 1,578,099 orang adalah bertutur dalam bahasa Cina yang membentuk kira – kira 0.6 %. ( digoogle lalu dicopy dari U.S. Bureau of the Census 98)
    ini adalah fakta
    Mengikut banci 2000, 65.1 peratus penduduk Malaysia adalah terdiri daripada Melayu dan Bumiputera, 26 peratus Cina manakala 7.7 peratus kaum India.
    Ini juga adalah fakta
    DI US perjalanan demokrasi buakan soal buang undi masa pilihan raya je, nak pilih ahli majlis daerah, datuk bandar, ketua penduduk , JKKK komuniti, malah ketua polis daerah pon dipilih oleh komuniti, kerajaan mereka dari pusat sampailah ke tempatan dpilih oleh rakyat. Di Malaysia pilihan raya kerajaan tempatan yang bermula seawal 1857 telah dihapuskan oleh KERAjaan Barisan Nasional.
    Ini plak sejarah
    Awal tahun 1960-an menyaksikan Perikatan hilang penguasaan di kebanyakan perbandaran. Konfrontasi oleh Indonesia terhadap Malaysia menyebabkan pilihan raya kerajaan tempatan yang sepatutnya diadakan pada 1965 dan 1966, dimansuhkan melalui Peraturan Darurat 1965, undang-undang yang dibuat melalui Perisytiharan Darurat 1964.
    Bagaimanapun, Suruhanjaya Diraja diketuai Tan Sri Athi Nahappan, yang ditubuhkan untuk mengkaji PBT, mencadangkan pilihan raya kerajaan tempatan dihidupkan semula. Di sebalik cadangan itu, pilihan raya kerajaan tempatan dimansuhkan sepenuhnya melalui Akta Kerajaan Tempatan 1976.
    Ini adalah sejarah dan fakta
    Hujahnya di US soal perwakilan itu bukan hanya diperingkat tertinggi pentadbiran je, tak macam di Malaysia tanah bertuah ini. Jadi adalah tidak tepat untuk membuat perbandingan terus antara US dengan Malaysia tanah bertuah ini. Bukankah sudara menekankan fakta dan konteks sejarah maka bagaimana boleh sudara bandengkan 2 konteks berbeza tanpa meneliti baek sejarah mahupon datanya..
    Fakta sejarah juga; cuba kira berapa banyak tanah (campur sekali dengan rizab Melayu) yang digadai oleh Pertubuhan Melayu Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) di Selangor, Johor, Pahang dan lain – lain negeri – negeri MELAYU baik yang bersekutu mahupun tak?
    Brape banyak orang Melayu yang merempat tak berumah (tambah sekali Melayu kg Chu Badak dangan Melayu kg Brembang) bawah kerajaan PEKEMBAR?
    Brape banyak tanah di Johor (fakta: kubu kuat PEKEMBAR) yang tergadai pada Singapura (tak masuk kg Melayu Plentong) atas nama Wilayah Iskandar Malaysia ?

    maka soalan yang sama saya ajukan

    Nak tengok Malaysia jadi Singapura 2 ke?

  16. Salam, apabila zaman dah maju dan kita lebih berakal dan boleh menimbang tara tapi tetap ada petualang bangsa. Sultan di derhaka.!!!!!!! Apakah peristiwa JWW Birch mahu diulang….. Ingatlah pada ketuanan Melayu…. Apa yang tinggal lagi????? Takkan titah satu-satunya simbol itu mahu disanggah. Nyahkan penderhaka2 ini dari bumi Perak. Ampun Tuanku……Patik tetap menjunjung kedaulatan Tuanku Paduka Seri.

  17. Ingatlah pesanan ikhlas dan tulus dariku, wahai Karpal Singh dan Anwar Ibrahim serta konco koncomu, bumi Perak tanah ku pijak, sumpah taat setia didadaku semat, daulat sultan kukendong kemas, agamaku junjung tinggi…… Membujur lalu melintang patah, cemar kini terpalit sudah, kalian tetap aku SANGGAH!!!!!!!!!

  18. klu dah kalah tu mengaku je la.. x payah nak putar belik fakta..

    kalah tetap kalah.. derhaka tetap derhaka.. ke ada jugak yg nak jdi mcm Jwww Birch…

    nak kecoh je kerja…

    inilah diskopi..

    duk kedai kopi..
    sembang smpai ptg..

    elok sgt la tu..

  19. sri kelana,
    antara sebab negara kita payah sangat nak capai demikrasi sebab budaya feudal tu terlalu kuat dalam masyarakat. dalam negara sistem pemerintahan feudal, raja berkuasa mutlak, jadi di mana suara orang teramai. cuba bagi contoh negara mana yang maju, tahap keintelektualan yang tinggi dalam negara-negara yang mengamalkan sistem feudal ini?

    lagi satu ko kena bezakan antara sembang dengan diskusi. antara budaya feudal ialah takut nak berdiskusi. diri masih di dicaturkan oleh sistem..

    kata nak maju 2020 ni, tapi masih feudal..kontradik

  20. aku rasa kalau sokrates, plato, galelio, rene descartes, ibnu rushd, ibnu sina, immanuel kant, dan sewaktunya tidak melawan kepada status quo kita tidak menemui kebenaran. kalau lah diorang takut untuk menyatakan kebenaran kerana institusi raja terlalu kuat, aku rasa kalau kita sakit sekarang ni mesti gi jumpa bomoh naik kuda…

  21. naek kuda best ape…

  22. aku fikir mamat sri kelana ni dah silap masuk blog ar. diskopi ialah blog idea. perbincangan di sini bukanlah untuk mencari kalah atau menang. perbincangan di sinia adalah untuk mencari kebenaran, keadilan dan kemanusiaan untuk umat manusia. khususnya di negara kita yang tercinta ini.

    yang menang tak semestinya benar dan dan yang kalah tak semestinya salah. israel menang pada hari ini tetapi tidak semestinya apa yang dibuat oleh israel itu benar, adil dan manusiawi.

    komen yang diberikan oleh sri kelana ini boleh kita kategorikan komen mengutuk tanpa adanya sebarang hujah yang diajukan. kalau nak mengutuk, blog lain mungkin lebih sesuai. blog diskopi adalah untuk kita sama-sama berhujah berasaskan idea-idea yang rasional.

    kerana itu aku lebih menghormati mamat think & talk with fact & history, yang telah pun menyatakan hujah-hujahnya berasaskan kepada fakta, sejarah dan idea yang ingin dibawa, walaupun aku tidak bersetuju dengan sebahagian besar dari apa yang dihujahkannya, tetapi sekurang-kurangnya mamat think & talk with fact & history tidak merendahkan dirinya ke tahap mengutuk sepertimana mamat sri kelana.

  23. Kepada sial-sialan di atas, jangan perbodohkan Melayu lagi. Jangan memperbutakan Melayu dengan kesesatan anda. Melayu hari ini bukan Melayu feudal, Melayu hari ini Melayu global, Melayu hari ini tidak lagi akan berdiam jika berlaku ketidakadilan, kezaliman, dan penyelewengan kerana Melayu hari ini mempertahankan Islam, dan Islam menuntut umatnya untuk mempertahankan keadilan, kesaksamaan, dan kemanusiaan. Biar derhaka kepada Sultan yang berbuat salah, daripada menjunjung duli tersebut yang akan pula bertentangan dengan keadilan.

  24. Oi Cicit Megat, ko ni pengkhianat kaum dan bangsa. Ko nak pertahankan kaumkerabat pesal? Dolu kaum kerabat jugak yang mempersialkan Tanah Melayu, kerabat juga yang membunuh pejuang seperti Tuk Janggut, apesal? Kerana bersekutu dengan Inggeris. Kaum kerabat Melayu adalah pengkhianat kaum Melayu yang terbesar sekali.

    Yang mengadaikan negeri-negeri bersekutu siapa? Kerabat! Yang menjual Singapura siapa? Kerabat jugak! Yang bodoh sampai terlepas Pulau Pinang siapa? Kerabat jugak! Yang mangkat dijulang siapa??? Kerabat! Yang bunuh Jebat kerana gilakan Tun Teja tunang orang siapa? Kerabat jugak! Yang bunuh kedi golf di Johor dengan kayu golf siapa? Kerabat jugak!

    Tok Janggut, Mat Kilau, Tok Bahaman, Si Bongkok, dan lain-lain, dolu orang Melayu khianat mereka. Semasa berjuang, orang Melayu tunggu dan lihat, dan tidak sama membantu. Malah, mereka dikalahkan orang Melayu juga. Bagi yang tidak dapat hilangkan diri seperti Mat Kilau, bila mati dihina oleh orang Melayu sendiri.

    Sebenarnya sejarah orang Melayu selepas zaman kegemilangan Melaka pentadbiran Tun Perak/Hang Tuah, penuh dengan penakut, pembelot, pengaut, pengkhianat, hasad dengki, setia membabi buta dan lain-lain sifat-sifat cela tetapi yang diagongkan bangsawan Melayu.

    Layak dijual orang Melayu Cicit Megat – otak mahal pasal tak guna, setia macam anjing cukup kasi makan tulang, mudah ditarik hidung macam kobau, dan harga lebih mahal dari unta.

    Think and Talk pula, haram jadah segala bapak haram jadah anasir-anasir yang mahu persialkan Malaysia. Orang macam engkau lebih bangsat lagi daripada Cina dan India yang kononnya tak mahu masuk tentera. Pandai kata talk with fact and history, saya pasti teramat pasti si khianat ni tak tahu sejarah langsung, tak pernah nak fikirkan fakta sejarah. Keparat macam inilah yang mengkucar-kacirkan negara kita, dengan menyemai benih-benih perkauman.

    Pelesit macam engkau, kalau benar kau teliti sejarah, kau tak akan kata India dan cina Malaysia dengan merujuk mereka kepada negara cina dan india, kerana mereka jugak adalah rakyat jelata tanah bertuah ini. Niat jahat engkau jelas mahu perlagakan bangsa Malaysia. Kalau benar engkau pandai sejarah, sudah tentu engkau akan tahu akan pengorbanan orang cina dan india yang memperjuangkan kemerdekaan sejak 1947 lagi… Setakat nak kata UMNO sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan tu sejarah darjah tiga. Ilmu bohong yang dicetak sibedalan dari UMNO. Sudahlah…

  25. kepada jebat derhaka dan tok janggut, janganlah terlalu emosi ya.. inikan debat idea..

  26. soal sultan kena saman, aku rasa bukanlah first time..dan bukan soal derhaka kat sini..sblm ni pun ada jer kes sultan kena saman..contohnya dlm kes Almarhum Yang dipertuan negeri sembilan yang disaman dalam soal kes syarikat..dan bnyk lagi kes sultan kena saman..

    soal derhaka kpd sultan , kita jangan emosi..baik puak UMNO or Pas, or PKR..sejarah ada bukti UMNO pun pangkah sulta..contihnya kes pertabalan dua sultan di kelanta sblm ni, diketuai oleh Anuar musa, kes perlantikan Mb di perlis, perlantikan MB di terengganu, dengan ungkapa keramat, ‘kami nak idris jusuh menatang’, Tun Mahathir menyanggah kuasa sulatan2 melayu pada tahun 1988, dengan bermula era keruntuhan dan kekebalan kuasa sultan..so dalam berkata, sila refer sejarah..

    Jadi dalam soal ini, Umno ker, Pas ker, sama2 ada reod yang boleh dikatakan ‘mendehaka’..korang cakaplah kan.. Aku sendiri melihat isu ini cukup berhati2..yer betul, sultan tonggak negara, tonggak negeri, dan penjaga hak2 bumiputera dan orng melayu dan mamastikan hak kaum lain terus terbela..tu korang semua tau..

    Pandangan aku isu di perak..Ini bukan soal derhaka,,jelasnya isu undang-undang..Di pihak PRK, ada hujah undang2 yang membenarkan pada pemikiran mereka untuk tidak melepaskan kerjaan yang ada..sama juga bagi sultan dan BN..masing2 ada hujan undang2.. so yang terbaik untuk semua ini adalah ke mahkamah..

    kalau mahkamah dah putuskan mana yang betul salah , dan still tan nak ikut, itu baru DERHAKA…so dalam hal ini, fikirkan dengan rasional..Itu saja..

  27. PEMBETULAN : Tun Mahathir menyanggah kuasa sultan2 melayu pada tahun 1988 – ** pada tahun 1993

  28. aku rasa derhaka kepada sultan, takpe, DERHAKA pada Allah ta’ala lagi bahaya. Sultan ingat dia MAKSUM ker? Aku hormati Sultan sbg Raja dan Ketua Agama, tapi kalau tindak tanduk tak melambang kan sorang Raja yang ADIL dan MUSLIM yang baik, PERLU KAH KITA HORMATI baginda?

    Derhaka Sultan ni, UMNO dah lama dah derhaka, alaa si MIKE TYSON tipu sultan kahwin ngn anak dia tu tak derhaka ker??

    kah kah kah…

  29. hanya ALLAH S.W.T yang benar dan mengetahui segalanya!!

    sape berani komen??

  30. komen camtu, baik tak payah komen… cam kata matahari itu panas, siapa berani komen?

  31. hahaha

  32. Dari Hudzaifah bin Yaman bahwa Rasulullah saw bersabda

    “Akan ada sepeninggalku para pemimpin yang tidak mengambil petunjuk dari petunjukku dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul ditengah-tengah kalian pemimpin yang berhati syaitan dalam wujud manusia”

    Aku (Hudzaifah) bertanya: “Apa yang aku harus perbuat jika aku mendapatinya?”

    Hendaklah kalian mendengar dan taat kepada pemimpinmu meskipun ia memukul punggungmu dan merampas hartamu.”

    Hadith Riawayat Muslim,babul Imarah,

    pemimpinyg onar boleh diansihati tetapi bukan cara memalukan

  33. Haa, hujah camni baru boleh layan… tapi izinkan aku berbahasa Inggeris, hehehe…

    Al-Mawardi believed that if the Khalifa has followed the Qur’an and Sunnah, the people must follow and support him. On the other hand, if he becomes either unjust or handicapped to the point of ineffectiveness (such as blindness or an amputation), then he must be removed.

    Al-Baghdadi believed that if the Khalifa deviates from justice, the ummah needs to warn him first to return to the straight path. If this fails, then he can be removed. (it think the Sultan had enough warnings)

    Al-Juwayni held that since Islam is the goal of the ummah, any Khalifa who steps away from this goal must be removed. ( he stepped away from justice, when Islam requires moslems to uphold justice)

    Ashighistani wrote that if the Khalifa is found to be ignorant, oppressive, indifferent, or a kafir after his selection, then he must be removed. ( BN is appresive, indiffrent, and whoever allies with them is just as guilty).

    Al-Ghazali believed that an oppressive Khalifa must be told to desist from his crimes. If he does not, then he must be removed. (i think we all know who is oppressive in Malaysia)

    Al-Asqalani wrote that if the Khalifa starts to act as an unbeliever, it is prohibited to obey him and obligatory to fight him. It is obligatory to stand against him if one can – and this entails a big reward. Those people who choose to ignore the situation are in sin, whereas those who cannot fight should emigrate (to organize resistance). Al-Asqalani used two ayahs from the Qur’an in particular to support his position. The first is from surat Al-Ahzab 67-68, “…And they would say, ‘Our Lord! We obeyed our chiefs and our great ones, and they deceived us as to the right path. Our Lord! Give them a double penalty and curse them with a very great curse’…”, and the second is from surat Al-Baqara 167, “…And those who followed would say, ‘If only we had one more chance, we would clear ourselves of them, as they have cleared themselves of us.’ Thus will Allah show them (the fruits of) their deeds as (nothing but) regrets. Nor will there be a way for them out of the Fire…”

    Muslim reported that Ibn Umar said the Prophet ordered every Muslim to obey their leader unless commanded to do something bad, in which case they must neither obey nor listen. Muslim also reported that Ibn Malik said the best leader is the one where mutual love exists between him and the people, and the worst leader generates mutual hate. However, even in the latter case, fighting the Khalifa is prohibited unless he enters kufur by stopping prayers or zakat for example.

    Ibn As-Samit reported that the Prophet said to obey him in all things and situations, and not to remove the leaders unless they openly practice kufur.

    Abu Daud reports from Ibn Ujrah that the Prophet entered a masjid, and said there will come leaders after him who disobey the Qur’an and Allah. Those who help them are not of the Muslims, but if someone opposes them, he or she is of the Prophet’s people.

    Haaa…ape plak pendapat Tuk Guru?

  34. erk tok guru sebenornye dok pehe nok kecek linggish..

    tp semasa zaman pemerintahan umar al khatab R.A. beliau telah memecat khalid al-walid ( pedang ALLAH)
    beliau memecat sebab pengikut setia khalid al walid terlalu jumud dengan beliau dan Umar al khattab takut jika kesetiaan mereka melebhi kesetian kepada ALLAH S.W.T. dan dalam konteks ini dapat dilihat di perak bagaimana pengikut nizar dan pas umumnya yang terlalu jumud terhadap pemimpin sehingga kan pendapat ulama telah di tolak.. mempolitikkan agama.

    memetik kata2 saya sewaktu anuar berahim nok tubuhke kerajae’ semaso 16 sept..

    ” lompat parti itu satu perkara yang bijak”

    selepas adun bota melompat’

    “ompatan yang bijak”

    adun bota melompat balik dan adun lain lompat keluar.

    “oh lompatan yang hina”

  35. di sini kawe nok ghoyak sket pasei ahli sunah wal jamaah yakni mazhab yang kita yakini.

    Sikap Ahli Sunnah Wal-Jamaah, ialah mencintai saudara seagama yang tidak akan dipertikai dan dipersoal siapa dan apa kedudukannya. Mereka sentiasa mendoakan akan kesejahteraan, kemakmuran dan keselamatan saudara-saudaranya yang seagama, senegara, dan para pemimpinya. Mereka menyeru sekalian umat Islam supaya saling mencintai antara satu sama lain dan mencintai pemimpin yang menjadi saudaranya dalam Islam. Ini semua dirasakan semata-mata kerana mencintai Allah.
    Sikap Ahli Sunnah Wal-Jamaah ialah suka menasihati para pemimpin mereka jika didapati pemimpinnya melakukan kesilapan, kerana kebaikan pemimpin akan memberi manfaat kepada seluruh saudara-saudaranya (rakyat jelata) yang dilindungi oleh pemimpin.
    TETAPI SIKAP AHLI BID’AH sebaliknya, amat bertentangan dengan sikap Ahli Sunnah Wal-Jamaah terhadap saudara-saudara seagama dan kerajaannya jika mereka tidak mengikut aliran ideologinya.
    Adapun tanda-tanda besar yang menunjukkan bahawa seseorang atau sesuatu kelompok itu dari golongan mubtadik [I]“Aktivis atau Pembuat Bid’ah”[/I], ialah mereka yang berusaha dengan berbagai-bagai cara supaya rakyat membenci dan menghancurkan pemimpin Islam.
    Antara cara mereka yang terkutuk ialah dengan bertopengkan ibadah, iaitu mempengaruhi rakyat dengan cara mengajak mereka bersembahyang hajat dan berdoa beramai-ramai agar ditimpakan kecelakaan, kehancuran atau kejatuhan keatas pemerintah walaupun mereka tahu pemimpin yang hendak dijatuhkan itu seorang beragama Islam.
    Mereka mengHALALkan perlakuan apa sahaja cara dengan beralaskan bahawa pemerintah tersebut tidak berhukum dengan hukum Allah, kafir, zalim, dan fasik. Nabi Muhammad S.A.W telah menceritakan dengan sabdanya tentang sikap manusia seperti ini yang suka menghancurkan orang lain :
    “Dari Abu Hurairah berkata : Bersabda Rasulullah S.A.W, : Apabila seseorang berkata: Binasalah manusia, maka dialah yang akan binasa”*
    *H/R Muslim.
    Imam Al-Barbahary berkata :
    “Jika kamu mendengar seseorang suka mendoakan kecelakaan terhadap penguasa (pemimpin), maka ketahuilah bahawa dia adalah pengikut hawa nafsu (pembuat/aktivis bid’ah)”*
    *Rujuk, Al-Ibanah. Jilid 2. Halaman.116. No.136.
    “Akan muncul selepas peninggalanku seseorang pemimpin, maka muliakanlah dia, dan barang siapa yang mencari-cari kehinaanya (kesalahan dan keaibannya) bererti dia telah melubangi satu sendi dalam Islam dan tidak akan diterima taubatnya sampailah dia (mengembalikan keadaan sebagaimana sediakala)” *
    Lihat: As-Sunnah (2/513) Dari Ibn Abi’ Asim. Sanad hadis ini sahih.
    Ibn Qayyim telah menjelaskan bagaimana sewajarnya sikap para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan orang-orang awam yang beriman terhadap para pemimpin dan ketua pemerintahan yang masih beriman kepada agama Allah (Islam):
    Apabila mengikuti (mentaati) hadis Nabi (tentang negara atau pemerintah yang beragama Islam): Semestinya menasihati pemimpin-pemimpin kaum muslimin, hadis ini (yang memerintahkan agar mendekati dan menasihati pemimpin Islam) mengandungi maksud agar menghilangkan sifat iri hati dan dengki, kerana nasihat tidak mungkin bersatu dengan kedengkian, sebaliknya ia melawan rasa kedengkian. Oleh itu sesiapa yang menegakkan nasihat kepada para pemimpin Islam dan rakyat biasa, bermakna dia terlepas dari sifat dengki.” *
    Lihat : Miftah Dar Al-Sa’adah. Jld halaman 73.
    Adalah haram hukum bagi sesiapa yang mahu menjatuhkan para pemimpin , kerana menjatuhkan dia sama dengan merampas kuasa dan menumbangkan kekuasaan yang ada pada tangan mereka yang menyebabkan negara akan menjadi kacau bilau, perbalahan, perpecahan, dan kemusnahan kepada Umat dan Agama Islam itu sendiri.
    Tugas Ulama ialah mendidik rakyat dengan menyebarkan SEGALA KEBAIKAN PEMERINTAH, MENGENANG BUDI DAN JASA DIATAS pembanggunan yang telah diusahakan dan bersyukur kepada Allah, berterima kasih dan menjauhkan dirinya dari menyebarkan keburukan pemerintah, kerana mereka beragama Islam. Maka perbuatan keji Ulama Bid’ah, bertentangan dengan etika dan amalan Ahli Sunnah Wal-Jamaah.
    Firman Allah dalam surah An-Nur ayat 24:19 yang bermaksud :
    “Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang keji itu tersiar dikalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka Azab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”
    Waallahua’lam.

  36. asalamualaikum tok,

    .kalau tok cakap tadi rakyat bersikap jumud dgn menyokong nizar, macammane pula dengan rakyat yang jumud menyokong sultan? saya rasa ni bukan sokong kepada mana-mana sosok, tapi ini sokong kepada nilai keadilan. maksud saya disini keadilan yang ditekankan dalam Islam. saya bagi contoh, adakah kita masih patuh perintah sultan jika melarang kita bersolat.. tentu kita menentang.. kenapa? kerana solat itu adalah suatu bentuk ritual agama yang dapat kita lihat perlakuannya, tertibnya. tapi keadilan ini adalah suatu yang abstrak, relatif dan tidak dapat dilihat tetapi ini tidak menjustifikasikan untuk kita terus patuh kepada ketidakadilan jika nilai itu tidak dapat dilihat. jika tidak adil maka zalim.. mgkin tok lebih tahu bgaimana kdudukan orang zalim dsisi tuhan..

  37. sesungguhnya ALLAH S.W.T itu maha pengasih dan penyayang.. solat bukanlah ritual agama shaja tetapi satu perintah dariNYA.. rakyat sebenarnya bukan jumud terhadap sultan. kerana sultan merupakan payung bagi agama islam di negara melayu..

    “Akan muncul selepas peninggalanku seseorang pemimpin, maka muliakanlah dia, dan barang siapa yang mencari-cari kehinaanya (kesalahan dan keaibannya) bererti dia telah melubangi satu sendi dalam Islam dan tidak akan diterima taubatnya sampailah dia (mengembalikan keadaan sebagaimana sediakala)” *
    Lihat: As-Sunnah (2/513) Dari Ibn Abi’ Asim. Sanad hadis ini sahih.

    kawe ado saing yg duq dengar pengikut2 PAS yang berdoa mereka mendoakan kehancuran umno-BN semasa PRU-13 nanti.. doa sedemikian adalah serupa dengan doa kaum musyrikin yang benci terhadap RASULULLAH S.A.W. sedangkan kita sesama islam demi pemimpin kita sanggup berbuat demikian terhadap mereka yang seagama dengan kita..

    tula sy minta kt baca pendapat ahli sunnah wal jamaah yakni mazhab yang kita anuti..

    Waallahua’lam.

  38. aku agreed dengan tuju malbaru.
    betul lah dia ckp. aku pun rasa si “melayu rakyat malaysia” salah masuk blog..atau boleh boleh di katakan U NOT CATCH THE POINT!!!
    mean u not qualiried to enter parliment!!

    excuse me.
    our topic here is about kemelut politik in perak.
    yang kau melalut pasal percentage kat america tu apahal!!!
    aku nak kau faham kan ayat-ayat aku. that is one of my example.

    MAKSUD AKU KAT SINI, DORANG SEMUA NI CINA & INDIA PATUT BERSYUKUR LIVING IN M’SIA.
    IF THEY GO TO OTHER COUNTRIES THEY WONT GET WHAT THEY GOT IN M’SIA.

    KAU PIKIR BAIK2, KO INGAT KALAU DORANG MIGRATE TO NEGARA LAIN , NEGARA TU BAGI KE HAK SAMA??? NAK BAGI KE QUOTA KAUM DORANG INVOLVE DALAM PARLIMENT/POLITIC???

    kalau kau tak faham juga….aku tak tau nak cakap apa.

    dah la aku malas nak layan orang macam ko.
    banyak lg case aku nak settle kat court!!!

    ingat sikit si mulut celupar KARPAL SINGH tu bukannya pandai sangat dalam law!!

    masa exam kat malaysia bar tu pun, point cukup2 makan je!!!

    tak sedar diri dah lumpuh. datang court berlagak.
    kau ingat kau senior….bila kau nak lalu dengan wheelchair tu semua orang kena ke tepi.

  39. kepada “nik aziz”
    this blog is not “AL-KULIYYAH CYBER”

    mengingatkan boleh tapi tempat kau nak berceramah panjang lebar dlm ni.

    habis semua hadis & surah kau nak sebut.

  40. think & talk with fact & history, – ko ni tak betul aper? yang melalut kat sini pe hal?

    Nak tayang kebodohan melampau?

    Yang Obama jadi President tu tak memberi sebarang gambaran kat engkau ?

    Yang nak tinjau US apehal? Tengok negara jiran dah…

    Indonesian Chinese who are in Indonesian Politics;

    * Arief Budiman (Soe Hok Djin), scholar in political studies.
    * Alvin Lie, member of Parliament from PAN.
    * Harry Tjan Silalahi, former student activist in 1960s, former member of the Supreme Advisory Council, former member of the Parliament, intellectual focusing on politics and policy studies, Co-Founder of CSIS.
    * Jusuf Wanandi, former student activist in 1960s, former representative in the People’s Consultative Assembly, intellectual focusing on policy and strategic studies, Co-Founder of CSIS.
    * Kwik Kian Gie, PDIP politician, former minister in the administrations of Abdurrahman Wahid and Megawati Sukarnoputri.
    * Mari Pangestu, Minister of Trade in the era of President Susilo Bambang Yudhoyono (2004 – present)
    * Oei Tjoe Tat, Old Order politician and once President Sukarno’s advisor
    * Soe Hok Gie, political analyst and activist in 1960s
    * Yap Tjwan Bing, member of the Committee for the Preparation of Indonesia’s Independence (PPKI)
    * Hassan Karman 黄少凡 (Hakka), First Chinese mayor of Indonesia; Mayor, Singkawang, Kalimantan, 2007-
    * 黄汉山, Deputy governor, West Kalimantan
    * Eko Maulana Ali, Governor of Bangka Belitung, Belitong
    * 钟万学, Governor, 东勿里洞
    * 张良文, Deputy Governor, West Kalimantan
    * 戴元樑, Deputy Governor, 廖岛凌加
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Tak cukup? Nak jugak yang US???

    Chinese who are in US politics and administration.

    * Norman Bay – former U.S. Attorney
    * Chin Lin Sou – community leader
    * Denny Chin – federal judge, Southern District of New York
    * David S. C. Chu – United States Undersecretary of Defense for Readiness (R)
    * March Fong Eu – former California Secretary of State
    * Hiram L. Fong – former Republican U.S. Senator from Hawaii (R)
    * Matthew K. Fong – former Republican state treasurer of California (R)
    * Ed Jew – former member of the San Francisco Board of Supervisors (D)
    * Harry Lee – late Sheriff of Jefferson Parish, (D)
    * Clara Elizabeth Chan Lee – first Chinese American woman voter in the United States.
    * John Liu – (劉醇逸) New York City Councilman (D)
    * Liu Yong-chuan – overseas student leader
    * Gary Locke (politician) – former Democratic Governor of Washington
    * Thomas Tang – United States Circuit Judge for the Ninth Circuit
    * Shien Biau Woo (吳仙標) – former attorney general and lieutenant governor of Delaware, current president of the 80-20 Initiative
    * Harry Wu – human rights activist
    * Mae Yih – former Oregon State Senator (D)
    * Helen Zia (謝漢蘭) – community activist and writer
    * Leland Yee (余胤良) – California State Senator
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Dah? Cukup? Nak bising lagi? Kita ushar yang bangsa Arab yang pindah ke US pulak…

    * James Abdnor, U.S. Senator (D-S.D.) (1981-1987)
    * James Abourezk, U.S. Senator (D-S.D.) (1973-1979) (Lebanese ancestry)[36]
    * Spencer Abraham, U.S. Secretary of Energy (2001-2005) and U.S. Senator (R-Mich.) (1995-2001) (Lebanese ancestry)
    * Victor G. Atiyeh, Governor of Oregon (R) (1979-1987)
    * John Baldacci, Governor of Maine (D) (2003- ) (Lebanese mother)
    * Mitchell Daniels, Governor of Indiana (R) (2005- )
    * Pat Danner, U.S. Congresswoman (D-Mo.) (1993-2001)
    * Brigitte Gabriel, pro-Israel activist and founder of the American Congress For Truth (immigrated from Lebanon)
    * Camille Bud George, member of Pennsylvania House of Representatives
    * Philip Charles Habib, Under Secretary of State for Political Affairs and Special Envoy to Ronald Reagan (Lebanese)
    * Lisa Halaby (a.k.a. Queen Noor), Queen-consort of Jordan and wife of King Hussein of Jordan (Syrian grandfather)
    * Darrell Issa, U.S. Congressman (R-Cal.) (2001- ) (Lebanese father)
    * Chris John, U.S. Congressman (D-La.) (1997-2005) (Lebanese ancestry)
    * Abraham Kazen, U.S. Congressman (D-Texas) (1967-1985) (Lebanese ancestry)
    * Ray LaHood, U.S. Congressman (R-Ill.) (1995-2009), U.S. Secretary of Transportation (2009- ) (Lebanese and Jordanian ancestry)
    * George J. Mitchell, U.S. Senator (D-Maine) (1980-1995) (Lebanese mother)
    * Ralph Nader, consumer advocate and frequent presidential candidate (Lebanese parents) [37]
    * Jimmy Naifeh, the Speaker of the Tennessee House of Representatives (D) (Lebanese ancestry)
    * Mary Rose Oakar, U.S. Congresswoman (D-Ohio) (1977-1993)
    * Jeanine Pirro, former Westchester County District Attorney and New York Republican attorney general candidate (Lebanese parents)
    * Nick Rahall, U.S. Congressman (D-W.Va.) (1977- ) (Lebanese ancestry)
    * Donna Shalala, U.S. Secretary of Health and Human Services (1993-2001) (Lebanese parents)
    * John E. Sununu, U.S. Senator (R-N.H.) (2003-2009) (Lebanese and Palestinian ancestry)
    * John H. Sununu, Governor of New Hampshire (R) (1983-1989) and Chief of Staff to George H.W. Bush (Lebanese and Palestinian ancestry)
    * George P. Shadid, Illinois State Police Sherrif, Illinois State Senator (immigrated from Lebanon)
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Nak lagi?? Oh i lupa pulak nak bagi Indians in US who are in politics right? Nah…

    * Bobby Jindal, former U.S. Congressman and current Governor of Louisiana; Republican.
    * Dalip Singh Saund, the first Asian and Indian-American congressman, was a Democratic member of the U.S. House of Representatives from California.
    * Mervyn M. Dymally, Prominent Democrat politician; current California State Assemblyman; former State Senator, Lieutenant Governor, and Congressman; first Trinidadian (who is of Indian and African decent) to serve in California State Senate and as California Lt. Governor.
    * Joy Cherian, 1st Asian and Indian American head of the EEOC.
    * Satveer Chaudhary, state Senator in Minnesota.
    * Kumar P. Barve, State legislator and Majority Leader of the Maryland House of Delegates
    * Swati Dandekar, an Iowa State Representative.
    * Neel Kashkari, is the Assistant Secretary of the Treasury for Financial Stability in the United States Department of the Treasury.
    * Sonal Shah, on the advisory board for president-elect Barack Obama’s presidential transition team.
    * Rachel Paulose, the first Indian American woman, the youngest person, and the first woman to become US Attorney, for the District of Minnesota.
    * Upendra J. Chivukula, state legislator for New Jersey General Assembly; first Indian-American elected to the NJ legislature.
    * Shashi Tharoor, Undersecretary General for Communications and Public Information for the United Nations. Candidate for UN general secretary post.
    * Preeta D. Bansal, member and past chair of the United States Commission on International Religious Freedom (USCIRF) and former Solicitor General of the State of New York during Attorney General Eliot Spitzer’s first Term.
    * Raj Goyle, a Kansas State Representative from Witchita.
    * Saqib Ali, Member of the Maryland House of Delegates from the 39th district.
    * Harvinder “Harry” Anand, Mayor of Laurel Hollow, New York, the first Indian-American Mayor in New York.
    * Kris Kolluri, New Jersey Commissioner of Transportation.
    * Nikki Randhawa Haley, South Carolina legislator, First Republican Indian American state legislator elected in the US
    * Bala K. Srinivas, Mayor of Hollywood Park, Texas
    * Faz Husain, first native of India to win elected office in Michigan
    * Arun Jhaveri, mayor of Burien, Washington
    * Nimi McConigley, first Indian born person to serve in any State legislature.
    * Kamala Harris, District Attorney of San Francisco; first Indian-American elected as a D.A. in the United States.
    * Maya Harris, the Executive Director of the ACLU of Northern California and sister of Kamala Harris.
    * Thomas Abraham, City Councilman of Sugar Land, Texas
    * Satish Mohan, town supervisor of Amherst, New York
    * Raj Peter Bhakta, entrepreneur, former The Apprentice contestant, and 2006 Republican U.S. House nominee
    * Bhagwan Dashairya, 2006 nominee for Governor of Michigan of the U.S. Taxpayers Party.
    * Raj Mukherji, New Jersey lobbyist and businessman.
    * S. R. Sidarth, Democratic campaign volunteer who sparked the George Allen “Macaca” incident.
    * Dr. Arjinderpal Sekhon, Ran for Congress from California’s 2nd congressional district
    * Harry Sidhu, first Indian American elected to Anaheim City Council, November 2004; candidate for California’s 33rd Senate District.
    * Ashwin Madia, Democratic Candidate for Congress in Minnesota’s 3rd congressional district
    * Amit Singh, Republican candidate for Congress from Virginia’s 8th congressional district
    * Chirinjeev Kathuria, Republican candidate for Senate (16 Mar 2004) from Illinois. Is of Sikh background; businessman, medical doctor, and politician. Was running to fill soon-to-be vacated seat of U.S. Senator Peter Fitzgerald
    * Mehul Thakker, Green Party candidate for State Treasurer in California.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Ape kata awak? Karpal Singh tak pandai law? Awak pernah bace kes-kes yang dia lawan? Hampir penuh Law Journal Malaysia dengan kes-kes yang diwakili Karpal Singh.

    Sudahlah cukuplah dengan kebodohan tahap maksima anda… saya terkesima malah malu dan segan melihat kebodohan anda. Lain kali, kalau tak tahu facts. I hope the facts that i have provided you will give you some insight.

  41. helo harimau tua,

    boleh ke bagitau aku ada ke di US kaum cina @ india
    yang di lantik jadi menteri?????

    tolong bagitau aku sikit.

    obama tu mak dia orang america!

    tolong ingat sikit. kau ingat obama tu senang2 jadi president?

    during campaign time….how much jewish co. deal with him.

    u want to be President, u must support all jewish.
    in bisnes, in entertainment, in financial.
    and event all weapon manufacturer owened by jewish.

    kau ingat buta2 dorang nak bg obama jadi president!!!

  42. dear harimau TUA,

    kau selalu pergi court ke?
    kau tau ke si karpal tu punya result kat Malaysia Bar?

    memang dia handle banyak case, BUT his not won all the case.

    biasalah keling kan pandai cakap, pandai putar belit.
    boleh la menang.

    dah la. aku malas nak layan u all.

    apa pun here….kita sama2 melayu tak payah la nak bertekak.

    cina dgn india memang suka tgk melayu bertelagah sesama sendiri.

    nobody perfect. semua orang buat silap.

  43. harimau tua & think….knp nak bgduh.
    bg pndpat dah la. blog ni utk bg idea. bkn tmpt bertekak.

    2-2 komen korg ada betulnya. tak pyh la sbb org lain, korg b2 bertekak.takde gunanya.

    minta maaflah.tak rugi pun. sekurang-kurangnya aku bangga bila bca komen kamu. komen yg bernas.
    komen mbangun.

    mintamaaf la ye. mcm kau ckplah “thinkk” bila kita bertegang urat, ada pulak yg tukang cucuk, tukang laga,tukang ketawa.

    assalammualaikum

  44. alah…. kalau nak kate umno perjuang kemerdekaan…amno jugak (mahathir) yang buat problem ngan kuasa sultan dulu….1993.
    kalau umno nak perjuangkan agama islam dan orang melayu…kenapa krajaan tarik bantuan berkapita di sekolah2 agama rakyat di malaysia. setahu aku yang pernah belajar kat SAR, mane ade orang cina @ india yg belajar SAR melainkan orang melayu dan sahsahlah Islam. sekitar tahun 200?.

    lepas tuh melompat bukan main bile ade “sembah menderhaka” kononnya berdiri kukuh belakang sultan.
    jijik gile aksi jilat ludah yang aku tengok.

    terima kasih (kononnya) memprjuangkan kemerdekaan tanah bertuah ni tapi tak bermakna rakyat mesti terus setia kalau sistem politik dan demokrasi dah tercemar dengan tangan2 kotor yang berkepentingan sendiri dan politik wang yang tak pernah selesai.

    Apapun aku merasakan umno bukanlah perjuang melayu yang sebenar. tapi perosak integriti orang melayu.

  45. “NAK BAGI KE QUOTA KAUM DORANG INVOLVE DALAM PARLIMENT/POLITIC???”

    hehe…this is a joke la…haha…sebenarnya bagus tak bagi kuota…yg bagi kuota tu la merosakkan..memusnahkan…tak tengok kuota la..kalau bagus bagus la..kalau da bodoh bodoh la, kenapa nak bagi kuota…sebab bagi kuota la yg pandai bodoh semua masuk…bagi based on merit…kalau semua melayu bagus bagi semua la masuk..sama juga bagi india dgn cina atau apa2 bangsa shj..yg masalahnya kuota…baik buruk semua masuk…kenapa nak bagi kuota bagi yg bodoh masuk…tak kisah la melayu, cina, india….

    “ingat sikit si mulut celupar KARPAL SINGH tu bukannya pandai sangat dalam law!!”
    “memang dia handle banyak case, BUT his not won all the case.”
    “biasalah keling kan pandai cakap, pandai putar belit.
    boleh la menang.”

    this is another joke…haha..damn funny man…tak tau ade org cam ni lagi…u grow up in the jungle ke…hehe…first of all, pandai atau tdk bukan tengok berapa dia menang…dia pandai sebab hujah dia…satu lagi, mana ade org yg menang semua kes…takde seorang pun yg menang semua kes…tak kena langsung kalau hentam dia sebab tak menang semua kes…and last of all, the last sentence, ko tak rasa malu ke cakap cam tu…even I feel embarrassed for u man…cakap dia pandai putar belit sebab keeling??? hahaha…fyi…apa yg harimau cakap tu betul…semua MLJ penuh dgn nama dia…i suggest u read all the MLJs also…takpe la, boleh start dari yg 1935 dulu…yea before I forget do read the CLJs also…boleh la baca prinsip2 hujah dia dgn ratio decidendi mahkamah…ok…kalau tak faham ask me…I’ll explain to you k… :)

    “apa pun here….kita sama2 melayu tak payah la nak bertekak.”
    “cina dgn india memang suka tgk melayu bertelagah sesama sendiri.”

    man this is a comedy…haha..here goes…dun forget…melayu pun ade berbagai2…ade yg baik ade yg jahat…buat ape yg baik nak tolong yg jahat…yg baik mesti la tolong yg baik..tdk kisah melayu cina india…and of course vice versa la…and dun forget cina gaduh dgn cina, india gaduh dgn india juga…

    “boleh ke bagitau aku ada ke di US kaum cina @ india
    yang di lantik jadi menteri?????”

    bagi aku, bagus la takde yg dilantik…da tak cukup hebat nak buat cam mana…malu la kalau di lantik just because of skin colour…
    jangan jadi cam Malaysia ni…nak lantik just because chinese & Indian…tapi apa yg dia buat…apa pun tak tau…da 51 thn…org gi depan, kita pula gi belakang…

    it’s a real joke man..hahaha….how can u give such reasons above…real mind boggling….im really baffled… :)

  46. Betul sangkaan aku, hang memang tak betul. Hang gila apa? Aku dah list kat hang senator and congressman, hang masih boleh tanya menteri. Dah malu tu mengaku jer la… makhluk bangang macam hang… aku lagi ak tau nak cakap apa. Dah balik la woi, tok sah nak buat malu lagi.

  47. =) aku mampu tersenyum..

  48. to think & talk..kau ni mcm tak think jer.haha.

    .nasib baik kau bukan law stdnt, tidak malu aku jadi law stdnt.=)

  49. kt sesame islam xbek bergadoh2..
    kpd denial ahmad.. aku pn nk senyum gak…

  50. Apabila saya membaca ucapan Rasulullah s.a.w: “Manusia yang paling Allah benci ialah yang berkeras kepala dalam perbalahan” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim), saya merenung panjang ke dalam kehidupan ini.
    Cuba memuhasabah diri sendiri dan melihat kepada perjalanan masyarakat Islam. Dalam hadis ini Nabi s.a.w memberitahu kita bahawa Allah teramat benci manusia yang apabila berbalah, dia melampaui batas. Menolak apa yang benar hanya semata ingin menegakkan hujah yang dia sendiri tahu telah tersasar dari kebenaran. Berkeras kepala dengan hujah sendiri lalu berusaha menegakkan benang yang basah.

    Allah amat benci orang yang seperti ini. Inilah juga tabiat munafik yang disifat oleh al-Quran: (maksudnya) “Dan di antara manusia ada mengkagumkan engkau tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, dan dia bersaksikan Allah (bersumpah dengan mengatakan bahawa Allah), padahal dia adalah orang yang amat keras permusuhannya (kepadamu Muhammad).” (Surah al-Baqarah: 204).

    Dalam hadis yang lain Nabi s.a.w menyebut ciri manusia munafik itu empat, salah satunya: “Apabila dia berbalah, dia jahat”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Maksudnya untuk menang dalam perbalahan seorang munafik tidak kira apa pun caranya. Dia sanggup menyelewengkan fakta, menipu hakikat, mengelirukan orang ramai, menghalalkan cara dan apa sahaja watak sekalipun jahat akan digunakan dalam memenangkan diri. Inilah seorang munafik. Inilah orang jahat. Inilah orang yang amat dibenci oleh Allah.
    Kehidupan memerlukan keinsafan. Bukan semua perselisihan kemenangan mesti berpihak kepada kita. Kemenangan hakiki itu berpihak kepada yang benar. Kebenaran itu pula tertakluk kepada fakta yang benar. Sebab itulah, insan-insan agung seperti Abu Bakr dan Umar memberikan ucapan yang hampir sama menyebut: “Jika aku benar, bantulah aku. Jika aku menyeleweng, betulkanlah aku”.

    Membetulkan semestinya dengan alasan yang benar, bukan fitnah dan pembohongan. Namun apabila insan tidak insaf dia menolak kebenaran kerana ingin menjaga statusnya, sekalipun ternyata pendapatnya salah. Lalu kita dengar manusia bongkak berbicara: “awak siapa hendak pertikaikan pendapat saya, saya ini ustaz” atau “..saya ini tok guru” atau “..saya ini menteri”.
    Lalu insan-insan bongkak seperti ini memejamkan mata dan memekakkan telinga dari mendengar pendapat atau alasan orang lain, hanya kerana keegoan. Inilah manusia yang berkeras kepada apabila berbalah. Kadang-kala bagi mereka yang berkedudukan ini, ada pula pengampu-pengampu yang mempertahankan pendapat atau tindakan mereka yang salah.

    muhasabah diri kita..

  51. Manusia hidup berkomunikasi antara satu sama lain. Kadang-kala kita berbalah dan bertelingkah. Namun jangan melampau. Sesiapa yang melampau dia layak diambil tindakan, bahkan diperangi. Firman Allah: 9. “Dan jika dua puak dari kalangan yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku melampau terhadap yang lain, maka perangiah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berlaku adil. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.” (Surah al-Hujurat: 9-10)

  52. tok, penat aku nak baca tulisan ko, tapi klu ko kata solat tu perintah tuhan, berlaku adil tu bukan perintah tuhan ke?
    lagi satu aku pelik, kenape kat malaysia ni ade lawyer yg rasis.. ingat bangsa melayu je ke masok syurga..haha…

  53. berlaku adil pun merupakan perintah daripada Allah s.w.t Allah memberi petunjuk kepada orang beriman dengan izinNya tentang perkara-perkara yang mereka perselisihkan dan Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki ke jalan yang lurus. (Surah Al-Baqarah ayat. 213)

    Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam

    mengenai peguam kadang kala terdapat perkara sedemikan. Orang yang pandai bercakap antaranya peguam. Jika mereka ini tidak beretika, mereka akan menjadi manusia yang paling dibenci Allah. Ini kerana mereka akan melampau dalam perbalahan, sehingga yang mereka tahu salah pun akan dipertahankan kerana itu anak guam mereka. Jika demikian, maka insan lain akan dizalimi dengan sebab kepetahan atau penguasaan mereka dalam memusingkan hakikat undang-undang.

    Proses penghakiman tentulah akan berdasarkan penghujahan. Bagi yang gagal mendapatkan peguam yang baik -sekalipun dia benar- maka dia menjadi mangsa. Justeru itu Nabi s.a.w bersabda: “Kamu mengangkat perbalahan kamu kepadaku. Boleh jadi sesetengah kamu lebih petah hujahnya daripada yang lain. Lalu aku berikan untuknya berdasarkan apa yang aku dengar. Sesiapa yang aku berikan sesuatu hak saudaranya janganlah dia ambil, kerana sesungguhnya aku memotong untuknya potongan api neraka”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

    Janganlah dalam keghairahan menghasilkan wang, seorang peguam muslim menjadikan kemampuannya dalam berhujah –sekalipun batil- untuk mempertahankan kebatilan.

  54. hey mangkuk ayun sume.

    sebab aku lawyer la aku berani cakap pasal si karpal karam tu.

    dia punya case banyak melibatkan orang2 kenamaan sahaja. mostly VIP case, that’y he became popular.

    when u handle VIP case, all media will goes to u.
    all people will paid attention to defendan, planitif, the judges and the lawyer.

    even umno not a good party, but see what the party have been done to build this country.

    i went to pakistan 2x. and overthere worst than us!!
    30years kebelakang dari kita.
    remember all of us is just a human being.
    we r not wali or prophet.
    semua orang buat silap. nobody perfect.

    to nik aziz,
    aku bukan sombong just bcos i am a lawyer.
    but people outside there is more easier to accept bulat2 apa orang kata.
    mereka tak tahu keadaan sebenar apa yg berlaku.
    and biasalah orang kita memang cepat melatah.

    macam mahathir cakap “melayu mudah lupa”.

    whatever happen to our country, remember “cina & india” hanyalah pendatang.

    yang buka melaka ialah sultan melaka. mereka datang hanya sbg saudagar..then become pelombong, chetti, dll.

    malaysia is belong to malay.
    even during british (union jack) time they called it “tanah melayu).
    they not called tanah cina, tanah india.

    im sorry for my statement to u, nik aziz.

  55. to mamat pakai suar merah,

    no matter u are lawyer, doctor or astronut.
    think about ur race & religion first.

    the way u talk it’s really show that salah satu sebab knp islam tak boleh maju.

    kenapa yahudi yg kecil tu boleh maju? boleh conquer US?
    bcos dorang bersatu. perkauman/pegangan mereka kuat.
    they have vision & mission.

    islam came first then followed with christian the later only jewish came.
    they came at the last but they very smart they have their
    own langguage (hebrew). they conquered the world.
    kuasa besar like america can follow jews finggers.

    u want to said im racist. i dont care. if im not protect & support my race who’ll be support them??

    please think globally…and bersatu lah.

  56. breathtakingly unbelievable…jester of the highest order.. :)

  57. xpe think.. saya pun memahami dan bimbang dengan nasib masyarakat melayu pada masa kini.. bermacam konsep telah dibawa oleh pemikir pada zaman ini sehingga kadangkala ada yang berani menolak pemerintah walaupun pemerintah islam..

  58. dear nik aziz,

    everythg happened now alrdy stated clearly in al-quran.
    biasalah dah akhir zaman. nothing is possible.

    ingat! kafir tu jelas musuh islam.

    kalau kita jangan la jadi spt Iraq. menjatuh saddam hussin yg kononnya dictator, but at the end mengaku menyesal.
    skarg apa dah jadi???
    jadi hamba di negara sendiri.

    sejahat-jahat islam, tak la sejahat orang kafir.
    saddam tu orang. orang sunni bukannya orang syiah.

    betul!betul!betul! :-)

  59. think & think with fact & history…..
    kahkahkah…kahkahkah..
    ko lawyer, aku tukang wat teh halia tarik, kopi janda pon ada..haha

    merepek giler,,, aku nak ko bace sejarah balik… camne saddam dari bath pastu die diktator… kronisme n nepotisme.. tu la, bace quran tapi tak lengkap.. ko kene tgk konteks, mane boleh maen cedok je… zaman Muhammad kafir pada masa 2 btol2 tentang islam.. orang islam pulak pada masa 2 memang berjuang kerana islam.. ko kene lihat perbezaan orang peluk islam dan memang dilahirkan islam…kalu ko prejudis sgt camne ko nak handle kes.. ke ko handle kes denda merokok jek…hahaha..

    tak sume bukan islam tu jahat.. mother teresa, mahatma gandhi, dan kalau aku boleh pergi jauh skit sokrates pada zaman greek.. mamat paling adil masa tu… takkan ko nak cakap diorang ni jahat.. punyalah manusiawi..

    aku taknak cakap pasal melayu.. aku nak tanya ko dari sudut mane ko lihat islam.. ko tgk pada ic ke atau pada panjang serban atau besarnya jilbab.. islam ni penuh dengan nilai.. nilai kemanusiaan tanpa pandang dari mana ko datang.. itu ko dah bias terhadap makhluk. camne la ade lawyer kapale kacau camni…hahaha

    ok la, kalau la ko claim ko islam.. nape ko nak melihat manusia berbeza dari sudut bangsa??????????? antara perkara utama yang muhamad buat ialah menerima kaum habsyi sebagai saudara.. ko tau tak orang habsyi ni hitam n banyak golongan hamba.. tapi muhamad hapuskan asabiah, perbezaan perkauman, kelas dan darjat..

    ‘please think globally’
    kahkahkah…kahkahkah..ko memang lawyer yang kelakar…
    ‘bersatu lah’…………kahkahkah..jom bersatu dok bawah tempurung!!!!!!!!

  60. wei think and talk with fact and history, keparat pengkhianat bangsa Malaysia, maseh meneruskan kebangsatan ko? Mungkin ko tak terbaca nota aku buat ko;

    Think and Talk , haram jadah segala bapak haram jadah anasir-anasir yang mahu persialkan Malaysia. Orang macam engkau lebih bangsat lagi daripada Cina dan India yang kononnya tak mahu masuk tentera. Pandai kata talk with fact and history, saya pasti teramat pasti si khianat ni tak taw sejarah langsung, tak pernah nak fikirkan fakta sejarah. Keparat macam inilah yang mengkucar-kacirkan negara kita, dengan menyemai benih-benih perkauman.

    Kalau Islam macam engkau kat tepi chowkit pun berlambak, jangan nak samakan semua orang Islam dengan perangai keparat ko. Jangan nak bohong lah yang ko ni lawyer, lawyer buruk mungkin kut. Aku tak percaya wujud lawyer sebangang ko. Bangsat macam ko lah yang menghancurkan negara, dan memusnahkan bangsa. Dahlah bodoh, batu api pulak tu.

    malaysia is belong to malay…. kepala pundek engko!!! Nak bagi contoh Yahudi… Eh keparat… ko nak Melayu jadi cam orang Yahudi ker? Dah lah Inggeris pun berterabur, ade hati ngaku lawyer.

  61. beginikah cara bangsa malaysia membentuk sahsiah kita??

  62. jgn lah marah sgt tok janggut…………..
    bia kan lawyer dgn kot itam die……..
    bagos jugak ada lawyer camni……..
    kalau tak camne razak nak lepas………

    sejujurnya aku salut kat lawyer ni..
    tak lama lagi ISA mesti dihapuskan…
    bia sume kes dibicarakan…
    orang betul pon jadi salah.. baru la real..kakakakakakakkahhhhhhhhhh

  63. tok janggut yg sial!

    aku pantang betul bila ada orang mencarut.

    dah la melayu sama melayu. aku tak tahu lah kau ni melayu ke tak. keturunan paria india kot. sbb tu kau marah sgt. nasib baik lah aku bukan pure malay!

    it’s ok. if everybody like u, i dont feel surprise if oneday MARA will open to all races.
    UITM will open to all races.
    duit zakat juga akan di bahagikan kpd semua orang miskin yg bukan islam.
    and maybe one day also m’sia akan ada perdana menteri dr bangsa asing.

    sukahati la korang nk ckp apa.
    kalau mcm ni the way u r, forever melayu tak kan maju.

    to mamat pakai suar merah,
    when u talk about razak….
    f.y.i altanthuya …we suspected her is CIA. she should killed. yes btween them are friend. but why must she ask about all P&C m’sia goverment.

    tht’s razak fault after he give & tell many things to her. one day they have a prob. not a personal prob but included m’sia govern matter.

    this althanthuya ugut untuk ceritakan all the secret to one party IF razak not pay her monthly around 200k – 500k.

    nobody is perfect….
    nabi adam pun buat mistake sampai kena campak ke bumi.

    inikan pulak kita manusia biasa yg banyak dosa.

    benda sikit kecoh macam paria.

    aku bukan lawyer mcm karpal singh yg sibuk cari salah melayu.

  64. dear all,

    im a bit dispointed with all the comment.
    all the while i can said 80% of my case is involved our race.

    mostly is “mat rempit” , civil crime and juvana case.

    mat rempit yang serang hospital selayang. gadis melayu yang ikut mat rempit sebagai habuan yang boleh di panggil “bohsia”. 3-4kes melibatkan mereka yang mengandungkan anak luar nikah selepas di jadikan habuan gang motor yang menang.

    hingga ada family mereka yang memaksa supaya menukarkan kes kpd “rogol”.

    ada kalangan keluarga mereka yang tak mampu bayar duit perbicaraan.

    bcos most of them datang dari keluarga yang susah.
    ada emak yang keje kilang, ayah tak bekerja tapi berjudi. ayah jadi security guard, emak jual kuih.

    ada yang saya tak minta duit pun dari mereka.
    sebab mereka betul2 tak mampu. mereka cuma bayar duit ikat jamin polis.

    sedih bila melihat ibubapa mereka menangis ketika anak mereka dibicarakan.
    ada ibu2 yang pengsan dlm court.

    ada yang datang “perut dah memboyot” kandungan kan anak luar nikah. bawalah perut tu sampai end of case.

    when this things “hit” me..im really dispointed.
    selama ni kita menolong bangsa sendiri dan kini di hentam oleh bangsa sendiri.

    kalau dah mcm ni, saya rasa baik i ambil kes dr bangsa asing. payment pun tinggi.

    kes ah long-budak bawah umur yg jadi suruhan utk minta wang dr peminjam.

    gangster2 cina…minta duit perlindungan. kes rogol, dll

    maybe i should about this.

    bye.

  65. sayugia diingatkan sekali lagi kepada peserta-peserta perbincangan yang memberi komen, sila jaga kesantunan bahasa anda.

    diskopi adalah blog untuk membincangkan idea dan menghujahkan pandangan secara rasional, tertib dan santun. penggunaan kata-kata dan tulisan yang bersifat maki-makian, kutuk-mengutuk, cacian, carutan dan seumpamanya adalah amat-amat tidak digalakkan!

    sila ambil perhatian dan sekali lagi diingatkan tolong jaga ketertiban dan kesantunan bahasa masing-masing!

  66. Mengapa mahu keluar arahan mintak orang jaga kesantunan bahasa? Pada pendapat saya seorang yang bersifat perkauman seperti think & talk with fact & history memang padan muka kena maki hamun macam itu. Saya berpendapat budak diskopi bersikap memilih bulu dalam mengeluarkan arahan seperti diatas. Dimana budak-budak diskopi apabila think & talk with fact & history mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang menghina kaum lain, dan berunsur hasutan?Malah budak-budak diskopi hanya sekadar melayan kerenah think & talk with fact & history. Ini tidak adil kepada pengunjung Diskopi yang berbangsa bukan Melayu, apabila orang menghina kaum lain dibolehkan dan apabila ada yang menghentam balik dia mahu marah pula.

  67. Dear Indian Pesimist,

    saranan menjaga kesantunan dan memfokuskan perbincangan kepada idea dituju kepada semua. dalam hal ini aku sendiri berbeza pendapat dengan think & talk with fact & history tapi itu tidak menjustifikasikan aku untuk mengahamun.

    sikap perkauman memang tidak dinafikan wujud dan masih menebal – termasuk dalam kalangan profesional kita – & kita tak bersetuju dengan sikap ini, tapi adakah dengan memaki hamun akan membantu menyelesaikan apa – apa?

    kepada think & talk with fact & history,

    sedikit persoalan saya kepada tuan peguam,
    adakah masalah rogol, seks luar nikah, kes juvana, kemiskinan hanya berlaku dalam kalangan bangsa Melayu?

    adakah kes – kes ini ketara dalam bangsa Melayu atau sebenarnya kes ini lebih ketara dalam keluarga miskin, tak kira lah bangsa apa pun?

    aku memuji sikap baik saudara membantu mereka yang miskin. tapi kemiskinan bukan masalah mutlak kepada bangsa Melayu, bangsa lain juga ada yang miskin dan bangsa Melayu juga ada yang kaya.

    justeru itu mengapa tak dibantu saje mana – mana orang yang miskin, tak kiralah bangas apa pon..?

    bukankah agama itu sendiri rentas kaum? dan sesungguhnya agama itu juga menggalakkan berbuat baik pada yang bukan islam juga?

  68. dear budak diskopi,

    thanks a lot for your comment.

    i handled many cases but mostly is “malay” even my legal firm i partner with one chinese lawyer.

    sebelum ni pun i ada handle few cases from chinese & indian. tapi tak banyak sangat la. if involve chinese, normally my partner will handle it. one indian case. rape by her father. biasalah si bapa kaki mabuk lepas tu blk rmh pukul bini, rogol anak.

    ada kes anak chinese bunuh girlfriend. bunuh ibubapa sebab berjudi, kalah judi.

    case biasa sblum i decide to take, i’ll do research first.
    im not blindy to take all. but in some cases involved
    VIP @ anak2 VIP i’ll consider to take it.

    bcos bila orang kenaman punya kes. banyak hal.
    bila salah tak nak mengaku salah. merasuah peguam,
    hakim ..itu perkara biasa bg mereka. sbb mereka berduit. habis beribu pun, tak de masalah bg mereka.

    as human being, ofcos u sympathy bila tgk ada parents yang memang tak mampu langsung untuk bayar duit lawyer. jgn ckp duit lawyer, duit ikat jamin dlm RM2000 pun smpai bergadai emas. ada satu keluarga tu sampai terpaksa jual motor si bapa, hanya untuk membayar duit ikat jamin polis.

    so..si bapa pun terpaksa naik basikal untuk ke tempat kerja. nasib baik kilang di batu caves tu berhampiran dgn rumah.

    bila ada kes, saya ke balai jumpa mat2 rempit ni, ada kalangan mereka yang tak tahu mengucap. usahkan mengucap..suruh baca ayat 3-Qul pun tak tahu.tak tahu sembahyang. pakai tangkal. minum arak. bertatu.

    i ambil kes yang melibatkan org2 melayu, sbb i nak tolong mereka. kalau di ikutkan, lebih senang deal dgn bangsa asing when i think twice kalau tak tolong bangsa sendiri, siapa lagi yang nk tolong mereka.

    to sad, bila dpt kes budak2 yg x tau sembahyang, xtau mengucap. imagine kalau mereka tu ahli keluarga kita??? sampai ada kes yang mengandungkan anak luar nikah…saya lah yang terpaksa pergi contact other client, relative, friends..just to ask them “u nak ambil anak angkat tak”???

    ada yang ibubapa, yg tdk boleh accept kesalahan anak mereka. ada si bapa yang dtg ke balai, suruh polis belasah anak dia sampai mati & berkata “mati lg bagus, hidup pun tak guna. menyusahkan aku”.

    ada yang tak nak jamin anak pun ada. siap bagitau polis…sumbat je dlm penjara seumur hidup.

    to budak diskopi….i admitted, perkauman masih menebal..tapi untuk menjaga maruah & martabat bangsa. thank u. i accept wht u said.

  69. ermmm semakin hangat perbincangan ini..

  70. orang pinjam ng ah long kan sebab takde duit, bukan sebab aku bangsa dot dot dot, maka akau kene pinjam duit……….

  71. Kepada baruah think & talk with fact & history, loyer kepala nangka ko. Ko bukan Melayu tulen eh? Patut ar, duk mengapi-apikan orang Melayu ngan bukan Melayu. Ko mesti keturunan mamak can Madey kan? Jahat mamak-mamak inilah yang banyak buat khianat kat negara kita. Dari Tun Muthahir sampailah ke Tun Madey. Dah aku tak marah kat ko lagi, nak buat perkara terkutuk macam nak semaikan perkauman tu memang dalam darah keturunan ko. Pasal mamak golongan yang macam ko ade masalah identiti. Sikap nak tunjuk Melayu tu over-over sampai kalah orang Melayu sendiri, mungkin pasal korang malu dengan hakikat korang keturunan kasta rendah India selatan. Pasal tu yang Persatuan India Muslim Malaysia pohon status bumiputera Melayu. Nak marahkan ko, tak boleh pasal ini memang amalan bangsa ko. Depan orang Melayu kuat mengaku Melayu, tapi sebetulnya orang mamak ni kuat semangat perkauman sendiri, dia dasar nak jaga kaum dia jer, lantak yang lain kalau bergaduh sampai tumpah darah pun dia tak kisah. Ko ni think & talk with fact & history, jangan malu sangat dengar keturunan ko, janji ko Islam kita semua bersaudara, ngan paria india yang muslim pun bersaudara ngan kita, cina mualaf pun saudara. Ko jangan sesatkan orang, Islam tu melangkaui batasan kaum. Akhir sekali tak usah ko nak tunjuk Melayu ker, Islam ker yang over-over. Just be yourself.

  72. Saudara-saudara sekalian,

    Sebagaimana maklum bagi kita bahawa Islam adalah agama yang tidak terhad untuk sesuatu kumpulan, persatuan atau sesebuah negara. Islam adalah agama universal. Umat Islam adalah umat yang global. Perikatan persaudaran kita umat Islam tidak mengenal sempadan dan negara. Sabda Rasulullah s.a.w:

    “Sesungguhnya seorang mukmin kepada mukmin yang lain seperti bangunan, yang mana setiap bahagian menguatkan bahagian yang lain.”

    Sekiranya kita berhenti sejenak dan merenung, apakah hikmah disebalik perpaduan yang menjadi ciri utama Islam dan syiar-syiarnya, ianya tidak lain adalah kerana perpaduan membawa kekuatan. Bersatu teguh, bercerai runtuh. Kila lihat sejarah Rasulullah s.a.w. Bagaimana umat Islam yang kecil bilangannya mampu mengalahkan dan mengatasi kaum muysrikin yang lebih besar bilangannya. Apakah rahsianya? Rahsianya adalah kesatuan. Kerana mereka bersatu dan tidak bertelingkah sesama sendiri. Mereka bersatu dalam melaksanakan arahan dan memberikan sepenuh kepercayaan kepada kepimpinan. Itulah yang membawa kemenangan kepada umat Islam dahulu.

    Kesatuan dan perpaduan juga membawa muafakat. Dan muafakat membawa kejayaan. Sejarah telah membuktikannya, bagaimana kaum Ansar dan Muhajirin telah bersetuju sebulat suara untuk mengangkat Saidina Abu Bakar As-Siddiq menjadi khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. Sekiranya mereka tidak bersatu dan berselisih pendapat, nescaya akan lemahlah umat Islam pada ketika itu. Tetapi sejarah telah membuktikan bahawa perpaduan umat Islam pada ketika itu telah menjadikan mereka umat yang kukuh; disegani dan dihormati oleh umat dan masyarakat lain.

  73. Allah telah menganugerahkan kepada kita syariat Islam, sebaik-baik aturcara hidup yang diturunkan kepada umat manusia. Allah telah menghadiahkan kepada kita agama Islam, sebaik-baik agama yang telah diredhai-Nya. Pada ketika yang mulia inilah, lebih 1400 tahun dahulu, Allah telah menurunkan sepotong ayat Quran kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w di bumi Arafah sebagai pemberitahuan bahawa Islam adalah agama yang telah lengkap dan diredhai oleh Allah swt:

    “Pada hari ini Aku (Allah) telah sempurnakan ugama kamu dan Aku telah lengkapkan untuk kamu nikmat-Ku dan Aku redha Islam itu menjadi ugama kamu.” (Al-Maidah, 3)

    Oleh yang demikian, Allah telah mengingatkan kita agar tidak memilih cara hidup selain dari apa yang diajar oleh Islam. Firman Allah s.w.t:

    “Dan inilah jalan-Ku yang lurus maka ikutilah ia, dan janganlah kamu mengikut jalan-jalan yang lain nescaya kamu akan tersesat dari jalan Allah. Demikianlah Allah berwasiat kepadaMu, mudah-mudahan kamu takut kepadanya.”

    Oleh itu, sebagai umat Islam, selayaknyalah kita menghayati segala nilai-nilai ajaran Islam. Kita tidak seharusnya terpedaya dengan nilai dan corak hidup yang bertentangan dengan Islam. Antara nilai yang sangat patut kita hayati ialah nilai perpaduan dan kesatuan. Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Anfal, ayat 46:

    “Dan taatlah Allah dan Rasul-Nya. Dan janganlah kamu bertelingkah nescaya kamu akan gagal dan menjadi lemah. Dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang bersabar.”

  74. aku melayu-china.

    my father is chinese. converted to muslim to married with my mum.

    momen tai. i should start “membangsatkan” my own race if that what u want ms. harimau tua & tok janggut.

    i’ll do that. there’s no more sympathy to malay in handling the case..no matter who u r. factory workers, security guard, canteen workers…etc.
    no money no talk. no money, pls dont come me to save ur son/daughter. pls go & find other lawyer which can give u a sympathy legal fees. i wont give face anymore. either ur son or daugther, catch by drug, by rempit..or whatever!!

    i’ll do that!

    nie siaoxien.

    zsherzsher.

  75. eh ape pulak aku nak hang membangsatkan your own race? By the way if your dad is chinese, doesnt that make you Chinese? I forgot, your simply depicting your dumbness kan? and gosh, your not only funny and racist, your even twisted.

    I bagi you facts on US, and you ask me if kaum pendatang di US ade ministerial post. Now where at all have i indicated to you that i want you to membangsatkan your race?

    I dont wanna have anything to do with freaks like you. Oh and if you actually follow Diskopi, Im not Malay. So yea, keep your freaking racist sentiment, by all means go kill and slaughter the infidels and do whatever you want with your mommy’s race.

    And you can safe your broken English, and your butchered up Cantonese cum Mandarin for whichever Judge’s court you jester.

  76. whatever…………….

  77. discourse degraded to the level of shame…

  78. tamat sudey…(clap)
    peace… :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 57 other followers

%d bloggers like this: